Process om .com domän

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EastonHockey
    Medlem
    • 2010-02-18
    • 77

Process om .com domän

Jag registrerade en domän för två år sedan, en .com domän som jag använder väldigt aktivt.

Namnet är väldigt välkänt i sammanhanget och när jag gick in på iis.se och kollade min domän så var den registrerad på en annan person och jag vet precis som vem det är. Personen har registrerad domänen bara för att jävlas med mig för att driva trafik till sin egen sida.

Säg att jag driver reseforum.se och det är min huvuddomän, jag registrerar också travelforum.se och när man skriver travelforum.se så kommer man till reseforum.se, just för att driva trafik. Precis så har han gjort.

Jag har .com domänen och han har .se domänen men han har ingen nytta av .se domänen utan han har registrerat den för att jävlas med mig.

När man skriver i domännamnet .se så kommer man till hans sida, fast hans domännamn är helt annat men vi arbetar inom samma område. Stämningen mellan oss är inte så bra kan man säga, det är ett öppet sår som man gärna inte ska späda mer sprit i än vad man redan har gjort om man säger så för då blir det bara värre.

Han har alltså registrerat detta domännamn för ungefär två månader sedan och har kopplat domännamnet till sin egen sida för att kunna konkurrera ut min sida.

Någon som har tankar eller erfarenhet kring detta, hur man går tillväga?

Och, nej jag tänker inte maila honom och fråga ifall han släpper domänen. Just för att han har registrerat domänen för att jävlas med mig och driva mer trafik till sin egen sida.

Domännamnet som jag har registrerat är även registrerat som varumärke i Sverige om det hjälper något.
  • Jojoxx
    Moderator
    • 2000-06-18
    • 4306

Är domänen ett registrerat varumärke i Sverige måste IIS ha gjort ett misstag i att låta någon annan få registrera domänen under .se Kontakta IIS så borde dom kunna häva sitt beslut och ge dig företräde till domänen.

Läs med här.
    Last edited by Jojoxx; 2010-05-06, 14:56.
    / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Comment

• EastonHockey
      Medlem
      • 2010-02-18
      • 77

Jo, jag har registrerat namnet som varumärke och som namn på mitt företag.

Men när jag gick in på iis.se idag så såg jag ett snubben hade registrerat .se domänen och jag har .com domänen.

Tänkte helt enkelt kolla om jag hade registrerat .se domänen eller inte och jag blev paralyserad när jag såg att just den personen hade registrerat domännamnet. För jag trodde inte han kunde gå så långt som att registrera mitt domännamn i syfte att driva trafik till sin egen sida. Vi är inte heller bästa vänner om man säger så. Jag vet vem han är och han vet vem jag är. Ovänner på internet är vi, men aldrig träffats IRL. Vi arbetar inom samma bransch men han är ganska stor med tanke på sitt "riktiga" domännamn och jag ska precis starta upp min verksamhet inom samma bransch som honom. Nu gick han så långt att registrera en .se domän med samma namn som jag har. Tydligen har han väl på känn att min sida kan växa och då tar han antagligen besökare från mig.

Mailade honom nyss, han släpper domänen för 50.000 kronor till mig och domänen är två månader gammal som han har registrerat men min domän rankar etta på google. Skriver man de bara några bokstäver med mitt namn så syns den direkt.

Min sida ligger också uppe, men jag har inte startat den och sidan min har ungefär 40-60.000 unika besökare/dag.

Comment

• metalboy
        Medlem
        • 2005-01-14
        • 870

Det låter ju som att han har registrerat domänen i "ond tro".
        Läs på om tvistlösning på iis.se och se om det är något för dig (kostar pengar, men det är billigare än 50 000 i alla fall)
        "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Comment

• EastonHockey
          Medlem
          • 2010-02-18
          • 77

Originally posted by metalboy
          Det låter ju som att han har registrerat domänen i "ond tro".
          Det är just det han har gjort. Han har ingen användning för domänen överhuvudtaget.

Som jag skrev ovan. En person har registrerat kanske reseforum.com och ska starta upp ett forum om resor. Jag driver vi säger travelforum.se och jag ser att reseforum.se är ledig och jag snappar den direkt, trots att jag inte har användning för den utan registrerar den bara för att jävlas och driva trafik till min sida då hans sida kan bli stor.

Comment

• metalboy
            Medlem
            • 2005-01-14
            • 870

Originally posted by EastonHockey
            Det är just det han har gjort. Han har ingen användning för domänen överhuvudtaget.

Som jag skrev ovan. En person har registrerat kanske reseforum.com och ska starta upp ett forum om resor. Jag driver vi säger travelforum.se och jag ser att reseforum.se är ledig och jag snappar den direkt, trots att jag inte har användning för den utan registrerar den bara för att jävlas och driva trafik till min sida då hans sida kan bli stor.
            Ansök om tvistlösning då. Det står ju beskrivet i länken i mitt förra inlägg precis hur du ska gå till väga.
            "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Comment

• EastonHockey
              Medlem
              • 2010-02-18
              • 77

När jag läser detta så stämmer det alldeles utmärkt. Jag har registrerat mitt domännamn som varumärke, han har handlat i ond tro och han har ingen användning för domännamnet.

Tre rekvisit

Det som prövas i ett ATF-ärende är följande tre rekvisit (omständigheter):

*Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.

*Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet

*Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Comment

• EastonHockey
                Medlem
                • 2010-02-18
                • 77

När man ansöker om detta, träffas alla inblandade då eller sker allting via pappersmodulen då?

Comment

• metalboy
                  Medlem
                  • 2005-01-14
                  • 870

Har aldrig varit med om en tvistlösning själv, men av vad jag har läst på iis.se så tolkar jag det som att man inte behöver träffa vare sig tvistlösaren/-lösarna eller motparten. Allt sker skriftligt.

Comment

• EastonHockey
                    Medlem
                    • 2010-02-18
                    • 77

Ska skicka iväg ansökan idag och betala 8.000 :- så får vi se hur det går helt enkelt, mer än så kan man inte göra

Frågan kvarstår ändå, han driver en seriös webbsida och är som person seriös och vill framstå som seriös och sedan går han och gör detta. Trots att han inte har användning för domänen, inte alls. Jag sitter som ett frågetecken här och ställer frågan om och om igen till mig själv.

Har kontakt honom också, fick ju som sagt till svar att han vill ha 50.000 kronor för domänen. Han svarar inte på varför han registrerade domänen, han undviker den frågan hela tiden. Skickar jag ett mail med bara den frågan så svarar han inte.

Hans nummer står på eniro och jag funderar på att ringa, men vad ska man säga? "Jo, X jag ska ansöka om tvistlösning för att du har registrerat min domän trots att du inte har användning för den. Utan du har registrerat den i ondo."

Comment

• Batboy
                      Medlem
                      • 2000-01-16
                      • 888

Namnet är väldigt välkänt i sammanhanget och när jag gick in på iis.se och kollade min domän så var den registrerad på en annan person och jag vet precis som vem det är. Personen har registrerad domänen bara för att jävlas med mig för att driva trafik till sin egen sida.
                      Hans nummer står på eniro och jag funderar på att ringa, men vad ska man säga? "Jo, X jag ska ansöka om tvistlösning för att du har registrerat min domän trots att du inte har användning för den. Utan du har registrerat den i ondo."
                      Om det nu är "din" domän, varför har inte DU registrerat den tidigare?
                      Du påstår att den registrerades av den andra snubben för bara två månader sedan, medan du registrerade din huvuddomän för två år sedan.

Då kan den uppenbarligen inte vara speciellt viktig för dig, annars hade du naturligtvis registrerat .se domänen långt tidigare.

8000 för tvistlösning vs. 99 spänn för att registrera domänen.. svårt val.

/j

Comment

• legis
                        Medlem
                        • 2004-07-21
                        • 4440

Välkommen till Internet och världen som egen företagare. Detta är inte första gången du kommer att få svårigheter men det är bara att följa de uppställda reglerna i detta fall. Vad det verkar lär du inte ha några problem att vinna tvisten. Jag har själv varit med om samma sak och man blir förbannad, men tänk ett steg längre. Du vinner inget på att ställa till med bråk om det finns enklare lösningar. Baserat på vad du skrivit vet han exakt vad han gjort, en tvistelösning räcker gott i det långa loppet.
                        http://gråimport.se

Comment

• EastonHockey
                          Medlem
                          • 2010-02-18
                          • 77

Originally posted by Batboy
                          Om det nu är "din" domän, varför har inte DU registrerat den tidigare?
                          Just för att jag skulle köra sidan inom de nordiska länderna som Danmark, Norge, Sverige och Finland. Därför registrerade jag .com istället för .se.

Originally posted by legis
                          Du vinner inget på att ställa till med bråk om det finns enklare lösningar. Baserat på vad du skrivit vet han exakt vad han gjort, en tvistelösning räcker gott i det långa loppet.
                          Självklart ska jag inte ställa med bråk. Utan jag har skickat in ansökan nu och så får vi se hur det går.

Jag förstår inte heller varför han registrerade domänen överhuvudtaget, han kanske är så funtad att han inte tror att man kan ansöka om tvistlösning.

Och förbannad, ja det är bara förnamnet.

Comment

• Danne V
                            Medlem
                            • 2006-08-02
                            • 7685

Din konkurrent bryter mot ICANN's regler som han själv accepterat när han köpte domänen, s.k. "domain squatting" eller "cyber squatting". (ICANN är den internationella organisationen som hanterar alla domäner i världen):

http://www.icann.org/en/dndr/udrp/policy.htm (se punkt 4 b)

Han ska släppa domänen till dig, gratis och omedelbart, annars stämmer du skiten av honom direkt. Han har inte en sportkepa.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                            Våga Vägra
                            FaceBook

Comment

• GunnarD
                              Medlem
                              • 2001-06-03
                              • 4250

Originally posted by Danne V
                              Han ska släppa domänen till dig, gratis och omedelbart, annars stämmer du skiten av honom direkt. Han har inte en sportkepa.
                              Nu är vi inte i staterna där man stämmer varandra lite hur som helst så vi bör nog lugna ner oss lite.

IIS har regler och rutiner för detta, det är bara att följa dom.
                              So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

Working...