Vid start av enskild firma - ta över abonnemang?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erciz
    Medlem
    • 2001-05-07
    • 1880

Vid start av enskild firma - ta över abonnemang?

Om jag startar en enskild firma så småningom. Kan jag då betala fakturor från mitt webbhotell i firman bara utan nåt vidare. Eller måste det till nåt pappersjobb extra för det?

Det blir väl samma faktura även om det är till ett företag? Och som enskild firma så blir det väl samma organisationsnummer/personnummer, så det står ju redan på firman isåfall? Eller har jag förstått saken fel?

EDIT: Eh, den hamnade under fel avdelning, ska ju vara Företagande.
  • M@gnus
    Moderator
    • 2006-01-10
    • 1045

Tråd flyttad från fotografering.
    /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
    [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Comment

• Danne V
      Medlem
      • 2006-08-02
      • 7685

Ja, du betalar som vanligt. Du och "firman" är samma.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

Comment

• erciz
        Medlem
        • 2001-05-07
        • 1880

Originally posted by Danne V
        Ja, du betalar som vanligt. Du och "firman" är samma.
        Det låter ju klockrent ju! Så jag kan köpa en telefon eller dator nu och betala på avbetalning, sen om jag startar enskild firma så kan jag dra av momsen på de kvarstående avbetalningarna för att jag använder datorn och telefonen i "firman"?

Eller är det bättre att köpa in dem efter att jag skaffat enskild firma ur skattemyndighetens synvinkel eller bokföringsmässigt?

Comment

• StefanBergfeldt
          Medlem
          • 2004-09-24
          • 752

Jag tror inte att du kan ta över en avbetalningsplan...

Sen ska du också veta att du inte får dra momsen på saker du använder privat. Har du till saker i din firma som du använder privat så ska du betala förmånsskatt på det.

Sånt här är naturligtvis extremt svårt för skattemyndigheterna att hålla koll på, men så ska det faktiskt vara.

Hemma används min privata dator uteslutande i företaget, medans min företagsdator även används för privat surf. Så ska det naturligtvis inte vara (undrar om dom kontaktar mig nu)
          webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

Comment

• Danne V
            Medlem
            • 2006-08-02
            • 7685

Jodå, till skillnad från Stefan är jag 99,99999% säker på att du kan "ta över" alla kostnader som du tidigare haft som privatperson till firman. Det kan du ju när det gäller t.ex. telefon, hyreskostnad (om du använder en del av hemmet) osv, så det ska ju inte vara någon skillnad för andra prylar. Idén är ju att alla kostnader (inköp, avbetalningar, moms osv) du har för att dra in pengar till firman ska kunna dras av. Du ska alltså inte bara kunna dra av momsen, utan även avbetalningarna från det datum du registrerat firman (med undantaget att du bara får dra av viss % om du t.ex. har datorn i hemmet och använder den privat osv).

Föreslår att du knallar ner till skatteverket och plockar på dig så många broschyrer om enskild firma som du hittar (kolla deras webbplats för nadladdningsbara grejer också).
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

Comment

• greyhound
              Medlem
              • 2003-05-18
              • 1399

Bara ett tips: Ring skatteverket! De är grymt trevliga och hjälper gärna till med att svara på frågor. Det är mina erfarenheter iaf.
              Zend Certified PHP Engineer

Comment

• Poteta
                Medlem
                • 2005-05-13
                • 3014

Originally posted by greyhound
                Bara ett tips: Ring skatteverket! De är grymt trevliga och hjälper gärna till med att svara på frågor. Det är mina erfarenheter iaf.
                Håller med till fullo.
                Rent teoretisk kan du dra av för sånt som har inhandlats före företaget har startat. Fast då ska det vara uppenbart att det som inhandlats har köpts för just företaget som ska starta.
                Jag har en svag aning om att man kan gå 2 år bakåt men det är inte säkert att det stämmer.
                Mitt företag

Comment

Working...