Dricks vid kortbetalning på restaurang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ode
    Medlem
    • 2003-03-23
    • 460

Dricks vid kortbetalning på restaurang

Vet inte om denna fråga hamnar rätt men jag chansar.

Jag tänkte formulera en fråga som jag har tänkt på ett tag men inte kan förstå. Hur fungerar det när man ger dricks på restaurang och betalar med kort? Jag menar när man har ätit klart så ber man ju om notan och då kommer servitrisen/servitören med den. Om man betalar med kort lämnar man då kortet och servitrisen/servitören går och drar kortet och slår in summan som skall betalas. Sedan går hon/han tillbaka till en med kortet och nästa kvitto för att få underskrift. Då detta andra kvitto finns ju också en rad där man kan fylla i dricks. Men hur fungerar det sen när man har fyllt i t ex 10 kr i dricks? Personalen har ju redan tryckt in hur mycket ifrån kortet som skall dras och dom tar ju inte kortet en gång till. Jag ser ingen logik i detta!
    It's nice to be important but it's more important to be nice
  • Fredde Mannen
    Medlem
    • 2001-11-18
    • 3498

Originally posted by Ode
    Vet inte om denna fråga hamnar rätt men jag chansar.

Jag tänkte formulera en fråga som jag har tänkt på ett tag men inte kan förstå. Hur fungerar det när man ger dricks på restaurang och betalar med kort? Jag menar när man har ätit klart så ber man ju om notan och då kommer servitrisen/servitören med den. Om man betalar med kort lämnar man då kortet och servitrisen/servitören går och drar kortet och slår in summan som skall betalas. Sedan går hon/han tillbaka till en med kortet och nästa kvitto för att få underskrift. Då detta andra kvitto finns ju också en rad där man kan fylla i dricks. Men hur fungerar det sen när man har fyllt i t ex 10 kr i dricks? Personalen har ju redan tryckt in hur mycket ifrån kortet som skall dras och dom tar ju inte kortet en gång till. Jag ser ingen logik i detta!
    Fråga personalen innan du ger dem kortet, och säg att du vill ge dricks... så löser det sig..
    För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
    1. Muffling screams of frustration
    2. Covering evidence of your ineptitude
    3. Crying into.

Ubuntu forums
    Umbraco é nice.
    Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

• stoffe-2k
      Medlem
      • 2000-04-16
      • 7795

Nej de kan mha. att du redan draget dra en extra gång på den nya beloppet.

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Comment

• Lasp
        Medlem
        • 2000-07-29
        • 10197

Servicen är inräknad i notans totalbelopp. Både när det gäller restauranger och Taxi.
        Om jag vill lämna dricks, vilket jag faktiskt sällan gör, lägger jag en sedel bredvid.
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

Comment

• Ode
          Medlem
          • 2003-03-23
          • 460

Originally posted by Lasp
          Servicen är inräknad i notans totalbelopp. Både när det gäller restauranger och Taxi.
          Om jag vill lämna dricks, vilket jag faktiskt sällan gör, lägger jag en sedel bredvid.
          men varför finns det då en rad på kortkvittot där man kan fylla i dricks?

Comment

• Lasp
            Medlem
            • 2000-07-29
            • 10197

Alla vill väl ha lite extra, men det är varken tvång eller kutym numera att lämna dricks enligt mitt sätt att värdera människor och yrken.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Comment

• Ode
              Medlem
              • 2003-03-23
              • 460

Originally posted by Lasp
              Alla vill väl ha lite extra, men det är varken tvång eller kutym numera att lämna dricks enligt mitt sätt att värdera människor och yrken.
              Kanske skall formulera mig lite bättre, jag vill alltså inte ha svar på varför man lämnar dricks utan hur det går till när man betalar med kort, eftersom man fyller i hur mycket man vill ge efter att kortet är draget.

Comment

• SirPeter
                Medlem
                Adlad
                • 2001-02-02
                • 8958

Det fungerar på följande sätt:
                Du lämnar kortet.
                Ditt köp registreras.
                Du får slip'en som du skriver på.
                Du fyller i hur mycket du vill lämna i dricks samt vad slutsumman blir.
                Din dricks registreras i efterhand i ditt köp så att det ser ut som om du har handlat för hela summan inklusive dricksen.
                Last edited by SirPeter; 2007-08-17, 16:49.

Comment

• Ode
                  Medlem
                  • 2003-03-23
                  • 460

Originally posted by SirPeter
                  Det fungerar på följande sätt:
                  Du lämnar kortet.
                  Ditt köp registreras.
                  Du får slip'en som du skriver på.
                  Du fyller i hur mycket du vill lämna i dricks samt vad slutsumman blir.
                  Din dricks registreras i efterhand i ditt köp så att det ser ut som om du har handlat för hela summan inklusive dricksen.
                  Okey, då är jag med. Görs denna registrering i efterhand vid alla kortköp?

Comment

• SirPeter
                    Medlem
                    Adlad
                    • 2001-02-02
                    • 8958

Såvitt jag har märkt sker det oftast i efterhand ja. Iaf om det görs på det sättet som jag skrev ovan.

Comment

• Ode
                      Medlem
                      • 2003-03-23
                      • 460

Originally posted by SirPeter
                      Såvitt jag har märkt sker det oftast i efterhand ja. Iaf om det görs på det sättet som jag skrev ovan.
                      Okey, tack för hjälpen!

Comment

• :stefan:
                        Moderator
                        • 2000-04-28
                        • 8032

Kan tilläggas att krogpersonal avskyr just den hanteringen, att de måste vid stängningdags stå och gå igenom alla slipar för att se vilka de måste göra om.

Vill du dricksa när du pröjsar med kort så skaka hellre ur de sista slantarna i plånboken än att skriva det på kvittot - då blir personalen glad.
                        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Gein
                          Medlem
                          • 2000-09-07
                          • 4849

Originally posted by :stefan:
                          Vill du dricksa när du pröjsar med kort så skaka hellre ur de sista slantarna i plånboken än att skriva det på kvittot - då blir personalen glad.
                          Då kan de dessutom ta dricksen direkt ner i fickan (om de så önskar) istället för att ge hälften av dricksen till pappa staten.
                          The future is today, worry about it tomorrow

Comment

Working...