olagligt ta kortavgift

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trött
    Medlem
    • 2006-01-27
    • 2

trött på att ta skit

är så otroligt trött på att dagligen ta skit från kunder som inte vill betala kortavgift.. Jobbar på café där det oftast förekommer småsummor under 100kr.. och väldigt ofta får man höra att det är olagligt att ta en avgift.. men vad många inte vet är att vi har enligt lag har RÄTT att neka kortköp under 100 Kr.. men har valt att erbjuda tjänsten att handla med kort men du då får betala den summan som vi får betala för varje kort vi drar..alltså 3 Kr..
    Så alla ni som får dessa utbrott kan väl tänka lite på oss oxå innan ni börjar skrika och gorma.. Det är inte vi som väljer att det ska kosta oss pengar för att dra korten!!!!!!!!!!!!!!!!!

Comment

• Tengblad
      Medlem
      • 1999-12-11
      • 6590

Originally posted by trött
      är så otroligt trött på att dagligen ta skit från kunder som inte vill betala kortavgift.. Jobbar på café där det oftast förekommer småsummor under 100kr.. och väldigt ofta får man höra att det är olagligt att ta en avgift.. men vad många inte vet är att vi har enligt lag har RÄTT att neka kortköp under 100 Kr.. men har valt att erbjuda tjänsten att handla med kort men du då får betala den summan som vi får betala för varje kort vi drar..alltså 3 Kr..
      Så alla ni som får dessa utbrott kan väl tänka lite på oss oxå innan ni börjar skrika och gorma.. Det är inte vi som väljer att det ska kosta oss pengar för att dra korten!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Samtidigt får ni inte bryta mot avtal. Som jag med Visa-kort skulle aldrig få för mig att betala en avgift för att använda kortet. Då skippar jag hellre att handla, precis som konsumentombudsmannen föreslår.
      /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
      Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

• Danny
        Medlem
        • 2004-07-04
        • 8477

Har inte läst hela tråden. Men vad jag fattade det som i en annan tråd om det här så är det i princip olagligt. Men dom kan t ex förbjuda köp under en viss summa, 100 kronor är vanligt. Handlade en grej i helgen på en liten butik för 199:- då frågade jag innan dom tog kort, jodå, men då måste jag handla för över 200:- haha... såå... han tog det på 200:-
        dannesholk.se

Comment

• mozilla
          Medlem
          • 2001-07-17
          • 1202

Men vad ska vi konsumenter göra då? Ska vi förhandla om ert avtal med banken?!?!? Det är ju vår rätt att säga ifrån när något är fel. Ni får ju föra vår klagan vidare!

Och som någon tidigare påpekat, varför ska vi kortkunder betala för kontantkunderna? Eller hur betalas kontanthanteringen?
          Blogg om entreprenörskap och webbutveckling | Senaste inlägget: Använda VIM-kommandon i Visual Studio 2010

Comment

• trött
            Medlem
            • 2006-01-27
            • 2

vi bryter inte mot lagen

som jag skrev tidigare så bryter vi inte mot lagen..eftersom vi kan neka kortköp under 100kr.. skulle alla bli gladare om vi sa att ni får springa till en automat och ta ut pengar istället då eller??

Comment

• Snowblade
              Medlem
              • 2002-07-25
              • 236

Sen så klagar man på att man säljer dåligt. Tar man olaglig avgift eller nekar en att handla för under 100kr, så går jag mer än gärna någon annanstans då jag skall handla för tusenlappar.
              Tjänar man så bra på ett café så att man kan vara arrogant och neka kunder, det bör då vara ett tips till arbetslösa. Starta café tjänar tydligen så bra att man kan neka kunder.

Comment

• GunnarD
                Medlem
                • 2001-06-03
                • 4250

Gnäll, gnäll ....

Vilken lag säger att ni har rätt att neka kortköp under 100kr?
                So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• SilvioF
                  Medlem
                  • 2000-06-26
                  • 585

Originally posted by FreeZer
                  Mailade banken och frågade och de svarade precis som du Wideman. Kan vara kul att konfrontera någon som vill ta ut en avgift någon gång
                  Det finns en liten tobakshandlare i Växjö som tar ut avgifter för alla kortköp om man inte samtigt köper något spel från Svenska Spel eller ATG. Jag var inne i hans butik för några dagar sedan och köpte cigaretter och tidningen (totalt 49kr) vilket han självklart tyyckte att han skulle ta 5kr för att dra kortet på. Tut i oturen så stod det en tjänsteman från FSB, som ligger i samma byggnad som hans butik, bakom mig i kön. Denna tjänsteman presenterade sig då han hörde att han ville ha kortavgift och påpekade att handlaren absolut inte fick ta ut någon avgift för kortköp.
                  Igår då jag var inne i butiken, och faktiskt hade kontanter på mig för en gång skull, så passade jag istället på att betala med kortet eftersom han då hade tagit ned skylten där det stod att han tar kortavgit såvida man inte köpte spel från Svenska SPel/ATG samtidigt.
                  ~~~ www.fumei.net ~~~

Comment

• Rikard
                    Medlem
                    Älgen
                    • 1999-12-03
                    • 8623

Sakta men säkert kommer vi lyckas att bekämpa kortavgiften.

Låt mig dock poängtera att det inte är olagligt att ta ut kortavgift. Däremot är det en fråga om avtalsbrott.
                    jobbskatteavdrag.se

Comment

• Gislaved
                      Medlem
                      • 2004-11-13
                      • 1480

Jag har lagt märke till att det faktiskt fungerar på ett par ställen här i Växjö. Om man lämnar fram VISA-kortet drar de ingen avgift, även om det står "Avgift 3:- vid kortköp" på lappar vid kassan.
                      Utan en punkt hade den här meningen aldrig tagit slut

Webbradion - podcast för webbutvecklare | Blogg | Jobb

Comment

• Pace
                        Medlem
                        • 2001-06-25
                        • 5947

Originally posted by Gislaved
                        Jag har lagt märke till att det faktiskt fungerar på ett par ställen här i Växjö. Om man lämnar fram VISA-kortet drar de ingen avgift, även om det står "Avgift 3:- vid kortköp" på lappar vid kassan.
                        Vill du berätta var?
                        Take your god and shove him

Comment

• Gislaved
                          Medlem
                          • 2004-11-13
                          • 1480

Pizzerian vid Spetsamossen och ett helt gäng med Jour-butiker. Det verkar bero lite på vem som står i kassan, så det är inte helt konsekvent. Eventuellt beror det på att de glömmer avgiften?
                          Utan en punkt hade den här meningen aldrig tagit slut

Webbradion - podcast för webbutvecklare | Blogg | Jobb

Comment

• M@gnus
                            Moderator
                            • 2006-01-10
                            • 1045

ATG däremot tar ut avgift när jag gör överföringar från VISA-kortet till mitt atg-konto.
                            Kan man göra något åt det?
                            /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                            [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Comment

• Tengblad
                              Medlem
                              • 1999-12-11
                              • 6590

Originally posted by M@gnus
                              ATG däremot tar ut avgift när jag gör överföringar från VISA-kortet till mitt atg-konto.
                              Sant, svenska spel också
                              /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
                              Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

• Snowblade
                                Medlem
                                • 2002-07-25
                                • 236

Originally posted by M@gnus
                                Är ingen spelare så har inte råkat ut för något sådant.
                                Men, det första man kan göra är kanske att höra med Visa vilka regler som gäller här. Sen utgå därifrån och försöka påverka att få bort avgiften.

Comment

Working...