Dessa älgar...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeanette
    Medlem
    • 2003-09-18
    • 456

[citat=Luxman]Jag var tvungen att göra en sökning för att se ifall jag redan berättat om min joggningsincident rörande skogens konung, jag fann att så inte var fallet varför ett kort sammandrag (i vanlig ordning) nu kommer.

Bakgrund
    Det här utspelade sig för fyra-fem år sedan.
    Jag var ute på en, vid den tiden, vanlig joggingrunda i ett motionsspår som passerar ett par hundra meter från mitt hus. Spåret är inte speciellt väl underhållet varför en del rötter och annat otyg kryper upp genom marken för att sätta krokben för joggarna, detta leder till att man måste hålla bra koll var man sätter ner fötterna.

Den här gången så låg dessutom solen ganska lågt varför jag dessutom var lite bländad.

Mötet
    Jag hade joggat ca 2 km när jag kom fram till ett ställe där spåret svänger kraftigt till vänster och det är ganska kraftig vegetation på båda sidor. När jag klarat av svängen utan att snubbla på något så går solen i moln, trodde jag, det blev mörkt.
    Lite för mörkt faktiskt så jag tittade upp från marken och märkte att jag var mindre än en halv meter ifrån ett enormt odjur.

Jag slängde snabbt upp händerna framför mig för att skydda mig, men innan jag lyckats hejda min fart så var kontakten ett faktum. "Dunk" jag sprang rakt in i rumpan på en älgko som stod tvärs över spåret och drack vatten ur ett dike.

Vem som blev räddast av oss vågar jag inte sia om men jag börjar förstå vad som menas med att ta "älgkliv", jag trodde nästan älgen extraknäckte som skogsmaskin med tanke på hur det brakade i skogen en lång stund efter att hon "älgade" iväg i full galopp.

Epilog
    Ett par månader efter denna incident så läste jag i vår lokalblaska att polisen skjutit en "galen" älg som börjat springa i trädgådarna i villaområdet där jag bor. Älgen var aggresiv mot människor och var tydligen förtjust i gungställningar som hon med förkärlek sprang omkull.
    Nu vill jag inte påstå att min handpåläggning hade något att göra med att älgkon blev så konstig, jag tror som alla andra som läser detta, att det handlar om något medfött betende
    muuuu

/red rättade ett par stavfel. [/citat]

ursäkta jag drar upp en gammal en...(den var innan min tid.....)
    Men jag skattade så jag grät.........länge........
    Underbar.....
    tål att njutas av igen......
    Living well is the best revenge

Comment

Working...