Medlemskap i Svenska Kyrkan

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Web-Tor
    Medlem
    Smurf
    • 2000-11-03
    • 11794

    #61
    Vaddå "källa"? Det är ju allmänt känt!
    Här har du några källor på Internet. Kan säkert hitta fler om du vill ha:

    /Tor
    Jag och mina bilder.

    Comment

    • Beatbox
      Medlem
      • 2001-10-05
      • 2496

      #62
      [citat]Beträffande vapen vill vi framhålla att vi ser med allvar på det olyckliga förhållandet att så stora delar av jordens resurser används till produktion av vapen, det gäller inte minst i de fattiga länderna. Det ska emellertid också noteras att Svenska kyrkan erkänner staters rätt till självförsvar. Kyrkan medverkar på olika sätt i totalförsvaret och inser även behovet av en vapenindustri. Inom Svenska kyrkan finns olika opinioner i denna fråga. Vissa motsätter sig allt militärt våld och upp-fattar all produktion av vapen som något orätt. Det finns emellertid också bland kyrkans medlemmar människor som arbetar inom vapenindustrin, till exempel vid Bofors i Karlskoga eller Saab i Linköping. Ska Svenska kyrkan betrakta deras arbete som oetiskt? Efter att ha vägt samman de olika aspekterna har vi till slut kommit fram till att sänka gränsen från 50 till 25 procent beträffande placeringar i företag som tillverkar vapen. Valet har dock inte varit självklart. När kyrkofondens styrelse tog beslutet om ny finanspolicy fanns det också en reservation till förmån för en nivå på 10 procent, som är den nivå som Kyrkornas världsråd använder sig av. Det finns anledning att fortsätta reflektionen och diskussionen på denna punkt.[/citat]
      - BeatBox

      Comment

      • Web-Tor
        Medlem
        Smurf
        • 2000-11-03
        • 11794

        #63
        Var det inte den texten som jag länkade till?
        /Tor
        Jag och mina bilder.

        Comment

        • Beatbox
          Medlem
          • 2001-10-05
          • 2496

          #64
          Jo, men jag tänkte bara lägga ut den här också så det inte blir några missförstånd. Det brukar ju lätt bli det annars...
          - BeatBox

          Comment

          • Brantis
            Moderator
            • 2001-12-20
            • 1211

            #65
            Jag tog reda på några fakta om vart pengarna går.

            Källa:
            K**** S*********
            Svenska kyrkans InformationsService


            Den avgift du betalar som medlem i Svenska kyrkan går både till verksamhet i Sverige i form av gudstjänster, verksamhet bland barn, unga och gamla, stöd till samhällets utsatta, det gemensamma kulturarvet, musik och olika former av möten och dialog.
            En del av pengarna går också till verksamheten inom Svenska kyrkan i utlandet som finns till för alla svenskar som befinner sig utomlands en längre eller kortare tid och behöver en fast punkt i tillvaron, liksom till Svenska kyrkans mission och Lutherhjälpen som arbetar med våra samarbetskyrkor i utvecklingsländerna.
            Den enskilde medlemmen i Svenska kyrkan är alltså delaktig i allt detta, och väljer genom medlemskapet även möjligheten att viga sig eller begravas enligt Svenska kyrkans ordning.

            < Kunnskap är mackt > < Blogg >

            Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

            Comment

            • skyman
              Medlem
              • 2001-07-01
              • 1347

              #66
              [citat=Web-Tor]Vaddå "källa"? Det är ju allmänt känt!
              Här har du några källor på Internet. Kan säkert hitta fler om du vill ha:

              http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/debatt.html [/citat]Ursäkta så mycket då... Det kanske inte var allmänt känt för mig. Men tack för att du tog dig tid att leta upp länkarna.
              What you do in life echoes in eternity...

              Comment

              • 2Nasty4U
                Medlem
                • 2002-07-29
                • 157

                #67
                Jag är medlem och tänker inte gå ur!
                Om svaret e givet, allt redan e skrivet, kan vi gott skita i det!

                Comment

                Working...