Medlemskap i Svenska Kyrkan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAreMANNEN
    Medlem
    • 2000-08-02
    • 1698

dom pengarna man lägger i SK varje år kan man spendera på krogen istället
    http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

Comment

• Beatbox
      Medlem
      • 2001-10-05
      • 2496

[citat]Jag tycker tvärtom att det är ett starkt argument. När det gäller föreningsliv överlag, är det en självklarhet att man bara är med i föreningar som man själv sympatiserar med. Varför ska just Svenska Kyrkan vara ett undantag?[/citat]

Är det en förening då ? Då kan man ju lika gärna säga att barnomsorg är en förening eller äldrevård är en förening.
      - BeatBox

Comment

• Theon
        Medlem
        • 2002-01-19
        • 1567

Kyrkan har en fantastisk barn- och ungdomsverksamhet.

Kyrkans körer är en viktig kulturinstitution.

Kyrkan har en viktig funktion inom äldrevården.

Den som skrev att endast gamla kyrkor är vackra, har inte sett kyrkorna i Högdalen och Täby Centrum. Två nya och fantastiskt vackra kyrkor.

Kyrkan är för mig symbolen för den etik som vilar på de kristna värderingarna.

Bland prästerna finns några som betyder mycket för mig. Dit hör Owe Wikström och Annika Borg samt den katolske Anders Pilz.
        Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början

Comment

• UlfT
          Medlem
          • 2001-05-21
          • 6050

[citat=Beatbox][citat]Jag tycker tvärtom att det är ett starkt argument. När det gäller föreningsliv överlag, är det en självklarhet att man bara är med i föreningar som man själv sympatiserar med. Varför ska just Svenska Kyrkan vara ett undantag?[/citat]

Är det en förening då ? Då kan man ju lika gärna säga att barnomsorg är en förening eller äldrevård är en förening. [/citat]Kyrkan är en förening som förenar människor av en viss tro. Barnomsorg och äldrevård är offentliga verksamheter som skattebetalarna gemensamt betalar för.
          "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• UlfT
            Medlem
            • 2001-05-21
            • 6050

[citat=Theon]Bland prästerna finns några som betyder mycket för mig. Dit hör Owe Wikström och Annika Borg samt den katolske Anders Pilz. [/citat]Jag tror inte Anders Pilz är med i Svenska Kyrkan.
            "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Beatbox
              Medlem
              • 2001-10-05
              • 2496

[citat]Kyrkan är en förening som förenar människor av en viss tro. Barnomsorg och äldrevård är offentliga verksamheter som skattebetalarna gemensamt betalar för.[/citat]

Skillnaden är ? Tro kanske också är nått viktigt för många. Och vackra kyrkor dit man kan gå och lyssna på konserter kanske också är viktiga för många.
              - BeatBox

Comment

• mappo
                Medlem
                • 2001-04-27
                • 487

Det har ingenting med tro att göra!

Jag kan mycket väl tro på Gud och vartenda ord i Bibeln utan att vara med i SK.
                Eller har de monopol/patent på kristendomen?

Comment

• :stefan:
                  Moderator
                  • 2000-04-28
                  • 8032

Är medlem i Svenska Kyrkan och har inga planer på att gå ur - i stort sett delar jag sgtpeppers uppfattning.

Om jag genom kyrkoskatten kan bidra till social hjälpverksamhet, trygghet för många äldre och bevarandet av alla kyrkor runt om i landet, så visst.

Vad man kanske inte tänker på i första hand är att vid i stort sett alla större katastrofer (bränder, större trafikolyckor med mera) så är alltid några präster på plats tillsammans med Räddningstjänsten för att hjälpa och stötta de utsatta. I en sådan situation står kyrkan för trygghet - något som säkerligen är mycket välkommet för någon som just fått sin tillvaro vänd upp och ner.
                  My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• UlfT
                    Medlem
                    • 2001-05-21
                    • 6050

[citat=Beatbox][citat]Kyrkan är en förening som förenar människor av en viss tro. Barnomsorg och äldrevård är offentliga verksamheter som skattebetalarna gemensamt betalar för.[/citat]

Skillnaden är ?[/citat]Precis den!

Jag förstår inte vad du undrar över. Svenska Kyrkan idag är en fri kyrka som står utanför staten. Precis som Frälsningsarmén och pingstvännerna. Det offentliga samhället är något annat. Skälet till att vi betalar skatt till äldrevård och social omsorg, är att medborgarna gemensamt har beslutat om det. Men medborgarna har inte beslutat att vi alla ska vara med och betala för medlemskap i Svenska Kyrkan. Svenska Kyrkan ska vara en egen, från staten åtskild, förening, precis som vilken förening som helst.

[citat=Beatbox]Tro kanske också är nått viktigt för många. Och vackra kyrkor dit man kan gå och lyssna på konserter kanske också är viktiga för många. [/citat]Visst kanske det är viktigt för många människor. Då kan de ju vara medlemmar i Svenska Kyrkan. Men det betyder inte att alla måste vara med.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Selle
                      Medlem
                      • 2001-09-04
                      • 1350

Finns inte alternativet "Vet inte" med i röstning

Comment

• Beatbox
                        Medlem
                        • 2001-10-05
                        • 2496

[citat]Visst kanske det är viktigt för många människor. Då kan de ju vara medlemmar i Svenska Kyrkan. Men det betyder inte att alla måste vara med.[/citat]

Ungefär som med barnomsorg då alltså....
                        - BeatBox

Comment

• UlfT
                          Medlem
                          • 2001-05-21
                          • 6050

[citat=Beatbox][citat]Visst kanske det är viktigt för många människor. Då kan de ju vara medlemmar i Svenska Kyrkan. Men det betyder inte att alla måste vara med.[/citat]

Ungefär som med barnomsorg då alltså.... [/citat]Jag trodde vi betalade skatt för barnomsorgen, och att det var ett demokratiskt fattat beslut om att det ska vara så. Men jag kanske har fel?

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Beatbox
                            Medlem
                            • 2001-10-05
                            • 2496

[citat]Jag trodde vi betalade skatt för barnomsorgen, och att det var ett demokratiskt fattat beslut om att det ska vara så. Men jag kanske har fel?[/citat]

Principen är ju densamma, dvs man gör det av solidaritetsskäl.
                            - BeatBox

Comment

• UlfT
                              Medlem
                              • 2001-05-21
                              • 6050

[citat=Beatbox][citat]Jag trodde vi betalade skatt för barnomsorgen, och att det var ett demokratiskt fattat beslut om att det ska vara så. Men jag kanske har fel?[/citat]

Principen är ju densamma, dvs man gör det av solidaritetsskäl. [/citat]I så fall kan du lika gärna betala en medlemsavgift till den lokala frimurarlogen. Av solidaritetsskäl alltså.

—Friedrich Nietzsche

Comment

• Beatbox
                                Medlem
                                • 2001-10-05
                                • 2496

[citat]I så fall kan du lika gärna betala en medlemsavgift till den lokala frimurarlogen. Av solidaritetsskäl alltså.[/citat]

Om det visar sig att en stor del faktiskt "har nytta" av frimurarlogen så kanske det inte är en dum idé.
                                - BeatBox

Comment

Working...