UlfT : Vet du överhuvudtaget vad pengarna går till inom kyrkan ?
Medlemskap i Svenska Kyrkan
Collapse
X
-
[citat=Beatbox]UlfT : Vet du överhuvudtaget vad pengarna går till inom kyrkan ? [/citat]Ja.Comment
-
Jag är faktiskt den enda i famljen som är med i svenska kyrkan. Har inte pallat gå ur.
Däremot är jag inte döpt, något jag är glad över...
Hur gör man för att gå ur då?
Comment
-
[citat=Erik Juhlin]Jag är faktiskt den enda i famljen som är med i svenska kyrkan. Har inte pallat gå ur.
[/citat]
Om du inte är döpt så är du väl inte heller med i Svenska Kyrkan?The future is today, worry about it tomorrowComment
-
[citat=Erik Juhlin]Hur gör man för att gå ur då?
[/citat]När jag gick ur, knallade jag upp till Pastorsexpeditionen. Där fick jag fylla i en blankett om begäran av utträde. Den skulle bevittnas av två personer. Det fanns två personer där på expeditionen som ställde upp som vittnen.
Comment
-
[citat=Gein][citat=Erik Juhlin]Jag är faktiskt den enda i famljen som är med i svenska kyrkan. Har inte pallat gå ur.
[/citat]
Om du inte är döpt så är du väl inte heller med i Svenska Kyrkan? [/citat]Jag tror Erik Juhlin är något äldre än 7-8 år.
Comment
-
[citat=UlfT][citat=Gein][citat=Erik Juhlin]Jag är faktiskt den enda i famljen som är med i svenska kyrkan. Har inte pallat gå ur.
[/citat]
Om du inte är döpt så är du väl inte heller med i Svenska Kyrkan? [/citat]Jag tror Erik Juhlin är något äldre än 7-8 år.
[/citat]
gah?
The future is today, worry about it tomorrowComment
-
Beatbox, varför hålla på och försöka tvinga folk att vara medlemmar i Svenska Kyrkan? Det är väl ändå upp till var och en, vi har religionsfrihet i det här landet.
Själv är jag med i Svenska Kyrkan och har inga planer på att gå ur, jag gillar den människosyn Svenska Kyrkan står för och även om jag inte är aktivt troende så är jag inte heller ateist utan snarare någon sorts agnostiker och då känns det skönt att ha en instutition som SK som man kan nyttja om man känner att det behövs. Sen gillar jag även alla gamla fina kyrkor runt om i landet.
Däremot tror jag knappast att dessa kyrkor kommer låtas förfalla om folk går ur SK. Jag tror nog att kyrkan har tillräckligt med flis...
Alla måste få göra som dom vill, annars är det inte mycket till valfrihet.Comment
-
[citat=Gein]
gah?
[/citat]Det var först 1995 som dopet blev ett krav för medlemskap.
Comment
-
Men ett sånt tjat det är om vad kyrkan gör för samhället:
Kyrkor är vackra! - Ja, men bara de kyrkor som byggdes för länge sedan, moderna kyrkor är oftast fruktansvärt fula. Dessutom skulle man kunna lägga tid, pengar och energi på andra, viktigare saker än att bygga helgedomar till en påhittad guds ära.
Konfirmation är kul för det är så bra sammanhållning och man gör så mycket kul! - Skärpning! Det finns oändligt mycket bättre saker att hitta på för att ha trevligt med andra. Dessutom konfirmerar sig de flesta för att få presenter. Be era föräldrar om presenter för att ni inte konfirmerar er istället.
Kyrkan hjälper hemlösa och andra utslagna i vårt samhälle! - Det finns det mycket bättre, mer ideella organisationer som gör också. Kyrkorna stängs ju på kvällarna för att inte hemlösa ska kunna sova där! Solidariskt...
Till sist grundas hela den kristna tron på en bok som aldrig skulle ha tryckts om den hade skrivits idag eftersom den bland annat innehåller uppmaningar till hets mot folkgrupp.Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-bloggComment
-
[citat]Beatbox, varför hålla på och försöka tvinga folk att vara medlemmar i Svenska Kyrkan? Det är väl ändå upp till var och en, vi har religionsfrihet i det här landet. [/citat]
Jag tvingar ingen... jag tycker bara man ska ta reda på vad pengarna går till innan man tar beslutet att gå ur i alla fall. Sen är det upp till var och en att ta ställning om man vill vara med eller inte. "Jag stödjer inte deras tro" tycker jag är ett svagt argument för att gå ur, speciellt då man inte ens vet var pengarna går till.- BeatBoxComment
-
[citat=Beatbox]"Jag stödjer inte deras tro" tycker jag är ett svagt argument för att gå ur[/citat]Jag tycker tvärtom att det är ett starkt argument. När det gäller föreningsliv överlag, är det en självklarhet att man bara är med i föreningar som man själv sympatiserar med. Varför ska just Svenska Kyrkan vara ett undantag?Comment
Oderland
Collapse
Comment