Får jag på tal om kaffe, ta barenbesökarnas tid i anspråk för en liten utvikelse ?
Tack !
Omalet espressokaffe köps på Globalenbutiken i Uppsala, förvaras i kylen tills det är kaffedags.
Tre mått kaffebönor hälls i kvarnen från Zassenhaus, mals sakta under lyssnande till vinyl 107-musik. Vatten som tappats upp kvällen innan, tas ut ur kylskåpet. 0,3 liter vatten hälls i vattenkokaren. Det kokheta vattnet hälls på en tredeciliters termos från Thermos. Efter en minut hälls vattnet på det nymalda kaffet i en rostfri behållare där vatten och kaffepulver sakta rörs om i en minut varefter den utsökta lösningen hälls genom ett Melittafilter ned i den uppvärmda termosen. Dricks i små klunkar under en halvtimmes lyssnande till den bästa musiken från 60-talet.
Den får alltid rätt till slut som tänker rätt från början
Eftersom många tycker mitt favoritkaffe är lut så smakade det här tills-lutet ganska bra.
Men jag föredrar självfallet Originalet, kaffet utan konkurrens. Det ulitmata kaffet!
Jag dryftar mig till ett citat för att understryka klassen på kaffet[CITAT]Detta är originalet från 1918. Många har försökt kopiera denna klassiker, men den unika blandningen blir vår väl förborgade hemlighet. Mörkrostälskare över hela landet vet att detta är ett kaffe med en unik, frisk och tydlig arom. En riktig klassiker. Ett riktigt kaffe![/CITAT]
Comment