Är det lättbetong så finns det specialplugg för det, ex. fischers GB. I detta fallet så är det inte så stor belastning så en UX 8x50 fixar det utan problem. Med en 6mm skruv har du en rekommenderad max belastning på 30Kg (med en säkerhetsfaktor på 7).
Platt-tv på väggen
Collapse
X
-
// Nicro
En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.
www.nicrobild.se www.nicro.se -
Allt hänger på hur stativet är konstruerat, utskjutet i förhållandet med höjden på fästet mot väggen. Är det samma höjd mot väggen som armens längd får du ingen hävarmseffekt och kan räkna med 60Kg på översta infästningen. Är höjden mot väggen hälften av armens längd så blir det dubbla belastningen pga. hävarmseffekten, dvs. 120Kg på översta infästningen. Det räcker med 1 st Sx 10x50 för att klara detIaf - borrdjup beror ju på hur djupt stativet är(dvs hur mycket de bygger på längden ut från väggen) men framförallt hur stora hålet på stativet är.
Är du som jag och gillar att vara på säkra sidan så ta 8mm fransk träskruv med 10mm nylonplugg så sitter det garanterat.
Jag har en 60kg plasma (oldschool men fortfarande svåröverträffad bild) hängande i tvåledad arm, och kan glatt hänga i den plus tv:n utan minsta darrning.
// Nicro
En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.
www.nicrobild.se www.nicro.seComment
-
Jag misstänker att du redan har hängt upp din vackra skapelse...
Annars, testa att ställa den på någon låda i rätt höjd.
För att "titta in dig", vad som passar.
Mina vänner har gjort misstaget och satt sin 42 tummare under taket...Värdelöst!!
Själv har jag en tv-bänk som jag noterar är alldeles för låg. Nu är det hittegods från källaren, ingen fara på taket, men i alla fall.
Bara som tips!!- Vad hette La Liga då det begav sig?
- Då Liga.Comment
-
Jepp, TV:n sitter på väggen i lagom höjd. Riktigt skönt att få upp den där. En särskilt tack till hltm...Microsoft Certified Application DeveloperComment
Oderland
Collapse
Comment