Hmmm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lasse H
    Medlem
    • 2005-08-10
    • 1424

Hmmm

En kvinnlig vän till mig köpte häromdagen en billigare laptop i en butik på Söder.
    Det visade sig sedan att datorn hade ett engelskspråkigt Windows 7 Home Premium.
    Min vän tog ju för givet att det var svensk version hon fick.
    Går ju ej att byta språk i Home Premium.

Är det okej att en butik säljer denna dator åt en helt okunnig kund utan att tydligt informera om detta?

Hon är förtvivlad...kan man häva köpet trots att det gått flera dagar och datorn packats upp och provats?
    www.honkanen.se
  • Danne V
    Medlem
    • 2006-08-02
    • 7685

Originally posted by Lasse H
    En kvinnlig vän till mig köpte häromdagen en billigare laptop i en butik på Söder.
    Det visade sig sedan att datorn hade ett engelskspråkigt Windows 7 Home Premium.
    Min vän tog ju för givet att det var svensk version hon fick.
    Går ju ej att byta språk i Home Premium.

Är det okej att en butik säljer denna dator åt en helt okunnig kund utan att tydligt informera om detta?

Hon är förtvivlad...kan man häva köpet trots att det gått flera dagar och datorn packats upp och provats?
    Ja. Enligt konsumentköpslagen är detta ett tydlig "fel". Hon har rätt att häva köpet eller få det åtgärdat (dvs en ny dator med svenskt OS).
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Comment

• Buddaz
      Medlem
      • 2009-12-03
      • 301

Hej
      Tänkte samma sak, kollade lite snabbt på lagen på notisum.se, lagen i helhet http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?u...g/19900932.htm
      Buddha is an almighty god but not for me because I am Buddaz

Comment

• GunnarD
        Medlem
        • 2001-06-03
        • 4250

Stod det på förbakningen/reklamen vilket språk som var installerat?

Stod det att det var engelskt så var det inget fel, tyvärr.
        So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Danne V
          Medlem
          • 2006-08-02
          • 7685

Originally posted by GunnarD
          Stod det på förbakningen/reklamen vilket språk som var installerat?

Stod det att det var engelskt så var det inget fel, tyvärr.
          Jo, i juridisk mening (konsumentköplagen) är det ett "fel" eftersom kunden inte begrep att operativet inte var på svenska.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Comment

• GunnarD
            Medlem
            • 2001-06-03
            • 4250

Originally posted by Danne V
            Jo, i juridisk mening (konsumentköplagen) är det ett "fel" eftersom kunden inte begrep att operativet inte var på svenska.
            Är inte säker på det, beror på hur tydligt informationen var om att det var ett engelskt os.

Men att föra en diskussion här ger inget, utan det bästa är att gå till "butiken på söder" och ta ett snack med dom, det är dom som kan lösa problemet, inte wF.

/red: Kan t.o.m vara så att man vid start fick möjlighet att välja språk, kan ju vara så att hon/han valde engelska där. Ingen här vet.
            Last edited by GunnarD; 2011-04-04, 06:40.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Comment

• Lasse H
              Medlem
              • 2005-08-10
              • 1424

Hon ringde till butiken och de lovade att hon skulle få komma ner i morgon och hämta en ny dator med svenskt OS.
              Fortsättning följer....
              www.honkanen.se

Comment

• Danne V
                Medlem
                • 2006-08-02
                • 7685

Är inte säker på det, beror på hur tydligt informationen var om att det var ett engelskt os.
                Nej, det gör det inte.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Våga Vägra
                FaceBook

Comment

• Buddaz
                  Medlem
                  • 2009-12-03
                  • 301

Hej
                  Har man inte reklamationsrätt eller vad det nu heter, om man skulle hitta något fel som man inte visste om, eller är jag på fel spår. Hoppas det löser sig LasseH.
                  Buddha is an almighty god but not for me because I am Buddaz

Comment

• GunnarD
                    Medlem
                    • 2001-06-03
                    • 4250

Originally posted by Danne V
                    Nej, det gör det inte.
                    Din hänvisning är, gärna till rätt paragraf i lagen?

Man har reklamationsrätt förutsatt att det är fel på produkten, om det står att OS'et är på engelska så kan man inte i efterhand reklamera för att den är på engelska och inte svenska.

Comment

• GunnarD
                      Medlem
                      • 2001-06-03
                      • 4250

Så här säger konsumetköplagen:
                      Originally posted by http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/
                      När är varan felaktig?
                      Din vara är felaktig om:

* den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
                      * bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

* den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
                      * den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
                      * den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om:

* säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
                      * den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
                      * säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
                      * den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
                      Två rader är intressanta:

"säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om."
                      Har säljaren/butiken informerat om att OS'et är på engelska så är det inte fel.

"den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta."
                      Säljaren/butiken informerat om att det är svenskt med kunden fått engelskt OS så är det fel.

Så det hänger på hur säljaren/butiken informerat om vilket språk OS'et är på.

Men nu verkar det löst, han/hon har snackat med butiken och skall få en dator med svenskt OS. Man kan också se att lagen säger inte att man skall få en ny "sak" utan en likvärdig "sak".

Comment

• Danne V
                        Medlem
                        • 2006-08-02
                        • 7685

Din hänvisning är, gärna till rätt paragraf i lagen?

Man har reklamationsrätt förutsatt att det är fel på produkten, om det står att OS'et är på engelska så kan man inte i efterhand reklamera för att den är på engelska och inte svenska.
                        "Fel" enligt KKL är subjektivt, bl.a. att varan avviker från vad köparen förutsatte. Eftersom köparen i det här fallet förutsatte att operativet var svenskt så är det således ett "fel". Det spelar ingen roll hur tydligt eller otydligt det stått på förpackning eller skyltats. Poängen är att köparen inte uppfattat att så var fallet. Hade köparen det, så hade hon (sannolikt) inte köpt den datorn.

Så enkelt är det.
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Våga Vägra
                        FaceBook

Comment

• GunnarD
                          Medlem
                          • 2001-06-03
                          • 4250

Danne V, intressant att du citerar raden med reklamationsrätten,

Så du menar att jag har tre år (så länge gäller reklamationsrätten) på mig att konstatera att det är "fel" språk?

Comment

• Danne V
                            Medlem
                            • 2006-08-02
                            • 7685

Danne V, intressant att du citerar raden med reklamationsrätten,

Så du menar att jag har tre år (så länge gäller reklamationsrätten) på mig att konstatera att det är "fel" språk?
                            Fel. Reklamationsrättens LÄNGSTA tid är 3 år. Det är alltså den yttersta tidsgränsen. Efter det förlorar köparen helt sin rätt att reklamera (givetvis om inget annat avtalats med t.ex. extra garanti osv.).

Köparen ska informera säljaren inom SKÄLIG tid efter att han märkt (eller borde ha märkt) felet och begära rättelse. Varje ensklit fall bedöms således på sina egna meriter och i det här fallet är det knappast tre år, utan snarare efter första gången hon startade datorn vilket verkar vara fallet, eller hur?

Men praxis är att "skälig tid" aldrig är kortare tid än två månader, så egentligen har Lasses tjejkompis fram till slutet av maj på sig att reklamera.

Det är också värt att notera att Konsumentköplagen till 99% är "tvingande", dvs kan inte avtalas bort till konsumentens nackdel.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Våga Vägra
                            FaceBook

Comment

• Danne V
                              Medlem
                              • 2006-08-02
                              • 7685

Så här säger konsumetköplagen:
                              Ska man diskutera juridik är det också enormt viktigt att man anger sina källor korrekt. Det du citerar är inte alls Konsumentköplagen (KKL), utan Konsumentverkets mycket förenklade tolkning av den.

Du tolkar alltså en tolkning.
                              Med vänlig hälsning från
                              Danne
                              ------
                              Våga Vägra
                              FaceBook

Comment

Working...