Tvättmaskiner har ju så man kan välja mellan vit och kulörtvätt, men vad är egentligen skillnaden?
Vad är skillnaden på vit och kulörtvätt?
Collapse
X
-
Jag tror aldrig jag har sett en tvättmaskin där man kan välja mellan vit och kulört, däremot temperatur (så klart) och handtvätt och kanske nåt mer. Men jag har inte sett så många tvättmaskiner heller.
Skillnaden mellan vit- och kulörttvättmedel däremot är att vit-tvättmedel innehåller blekmedel, och oftast även vithetsagenter som gör att tyget kan se "vitare än vitt" ut när det träffas av solljus. Tyget ger då ifrån sig en viss mängd ljus, när det träffas av UV-ljus, om jag minns rätt.Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
Internklippning:
1) Snaggning av fångar.
2) Klippning frisörer emellan. -
På våra maskiner har man tre val, Temp, 30-90 grader. Smuts: Lätt, normal, hårt. Färg: Vit eller kulör.
Maskinerna doserar iofs tvättmedel själva, så det skulle ju då kunna vara att den väljer att annat medel när man kör vittvätt.
Men jag vill minnas att även våra gamla maskiner hade detta val, och där hällde man i tvättmedel själv...Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
söker trevligt sällskap för matresa till USA!Comment
-
Enligt det gamla sättet att skilja på vittvätt och kulörtvätt så är det skillnaden på grader.
Vittvätt gäller i första hand ren bomull som lakan, handdukar och sånt som tål 90 grader och över.
Kulörtvätten brukar ha högst 60grader och då räknas även vita kläder dit.
Men på senare tid så finns ju tvättmedel som tvättar rent utan att behöva så höga gradantal, så den där gamla betäckningen vit-kulör-tvätt känns lite omodernt.Comment
-
Låt mig i sammanhanget tipsa om ett tvättmedel som heter "Lina". Det ger väldigt bra resultat.
Comment
-
Man kan inte anklaga dem för att inte ha ett fyndigt namn på sin produkt iallafall...Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
Internklippning:
1) Snaggning av fångar.
2) Klippning frisörer emellan.Comment
-
lite väl mycket reklam här nu.... Det kanske tvättar renast, men sliter det då kanske mer på kläderna än övriga?Låt mig i sammanhanget tipsa om ett tvättmedel som heter "Lina". Det ger väldigt bra resultat.
http://www.tvattlina.se/
enligt testfakta så var Willys egna bäst i test.Last edited by stoffe-2k; 2009-07-19, 10:32.
\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\
Comment
-
Ingen aning. Jag bara vet att Via gjorde att mina kläder luktade röv... Själv trodde jag det berodde på att jag tvättade mig dåligt och började tvätta mig med tvättsvamp för att bli riktigt ren...
Jag hade ingen aning om att det var tvättmedlet det var fel på! Det kom väl krypande långsamt så det fanns väl ingen direkt koppling till dålig lukt och byte av tvättmedel.
Lina köpte jag i lokalaffären och handtvättade. Min förvåning var total när man formligen kunde se smutsen krypa ut ur kläderna!! Vattnet blev SVART!! Kläderna luktade gott, fick till och med en komplimang om det från en kvinnlig kollega...!! (Vilket jag iofs först fattade senare att det var just kläderna som luktade...)
Jag har inga kopplingar till Lina annat än att jag var nöjd med resultatet samt att jag lovat mig själv att hålla mig borta från "de stora TV-sponsorerna", typ Via och vad de nu heter...
Det är faktiskt känt i vissa kretsat att tvättmedel luktar skunk... Vilket i alla fall jag tycker känns som en paradox! :-) Det är ju liksom inte det man vill åt...Comment
-
"Det kanske tvättar renast, men sliter det då kanske mer på kläderna än övriga?"
Det får gärna slita på mina kläder. Mina kläder räcker alldeles för länge och lite omsättning skulle inte skada. Jag slängde dock en T-shirt i morse, dock inte av den anledningen. Den gick sönder... Jag målade och den höll inte, som arbetströja.
Det var en gång en fin tröja. Originalet från Stockholm Water Festival från 90-talets början, innan de började skriva årtal på tröjorna. Design av Lasse Åberg.
Inte tvättad särskilt ofta... :-)Comment
-
En kvalificerad gissning är att en tvättmaskins kulörtvätt-läge ger en kortare koncentration varmt vatten till tvätten & därmed är skonsammare för färgade kläder mot vittvätt-läget som har en längre koncentration värme.www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!Comment
Oderland
Collapse
Comment