Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esen
    Medlem
    • 2002-03-16
    • 3534

    #31
    Originally posted by Jerpa
    Kan så vara men som i bilkörning så ser du vilken lampa som lyser. Rött är högst upp osv. men men.
    Men så e det väl inte ute på spåren, Då kommer väl inte lamporna i någon speciell ordning, Te.x på visa kan väl ha två lampor bredvid varandra, på nästa ställe så finns det en lamp som lyser vit, Och som kan ändras till te.x gult, eller rött, Och om man då inte ser skillnad på vit och gult så kan det bli problem! Eller?






    ------------------------------------------
    Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
    ------------------------------------------
    SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
    ------------------------------------------
    Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

    Comment

    • tydal
      Medlem
      • 2003-06-19
      • 3788

      #32
      Originally posted by Jerpa
      Kan så vara men som i bilkörning så ser du vilken lampa som lyser. Rött är högst upp osv. men men.
      På järnväg förekommer det att man bara har en lampa men olika färg på glaset.

      Comment

      • Pia i Skåne
        Medlem
        • 2007-08-14
        • 1

        #33
        Hej!
        Har också sökt lokförarutbildningen, men inte fått något svar. Tror du Tydal att där är något hopp??? Är kvinna, 42 och relativt välutbildad men är kanske för gammal? Hur är det för er andra? Hälsningar Pia.

        Comment

        • muskot
          Medlem
          • 2002-01-13
          • 7705

          #34
          Om man inte kommer in på SJ:s utbildning finns ju också KY-alternativ. Då får man ingen lön under utbildningstiden, utan man finansierar den via CSN.

          Fördelen är att man inte är bunden till SJ efter fullgjord utbildning. Det finns ju ganska många bolag som betalar betydligt bättre, även om det kanske justeras något i kommande löneförhandlingar.
          Break a rule!

          Comment

          • tydal
            Medlem
            • 2003-06-19
            • 3788

            #35
            42 år är inte för gammalt. När jag gick utbildningen för sex år sen var den äldste 52 år. Medelåldern var väl runt 30. Och förresten, den ena eleven jag hade idag är 44 år.

            Däremot kan jag tänka mig att det är svårare att komma in på SJ:s betalda utbildning. Brukar vara många fler sökande än till KY-utbildningen. Så är du riktigt intresserad tycker jag du ska prova att söka till KY-utbildningen också. Finns i Ängelholm och nästa kurs du kan söka till börjar i april:

            Comment

            • nietre
              Medlem
              • 2007-08-09
              • 11

              #36
              Jag har blivit kallad till urvalsprov för SJ's utbildning. Först ringde de och talade om att de var intresserade av mig,det var för 14 dagar sedan. För drygt 1 vecka sedan fick jag ett brev med kallelse till urvalsprovet. Om jag klarar urvalsprovet så blir jag åter kallad till något som de kallar rekryteringsdag och hälsoundersökning. Där avgörs det väl om man kommer in på utbildningen.

              Comment

              • Lasp
                Medlem
                • 2000-07-29
                • 10197

                #37
                Tänk så kul att wF har en duktig spårlärare.
                Att så många nya wFáre har registrerat sig tyder på att tråden är intressant.
                Lycka till med jobben alla som vill och måste säger Lasp
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

                Comment

                • tydal
                  Medlem
                  • 2003-06-19
                  • 3788

                  #38
                  Urvalsprovet och hälsoundersökningen är det man måste klara för att vara lokförare. Rekryteringsdagen är mer som en vanlig anställningsintervju.

                  Comment

                  • Tulork
                    Medlem
                    • 2004-08-06
                    • 952

                    #39
                    Coolt med lokförare

                    Comment

                    • blopp
                      Medlem
                      • 2004-12-02
                      • 76

                      #40
                      Jag har fått ett mail att jag inte kom med i första urvalsprocessen. Tråkigt! Men har ett litet hopp att få komma med på den andra. Vet inte om man ska satsa på en KY-utbildning annars...
                      [Mårten]

                      Comment

                      • greyhound
                        Medlem
                        • 2003-05-18
                        • 1399

                        #41
                        Just det ja, jag fick ett mail för en vecka sedan där de sa nej
                        Ungefär som jag väntade mig.
                        Zend Certified PHP Engineer

                        Comment

                        • nietre
                          Medlem
                          • 2007-08-09
                          • 11

                          #42
                          Jaha! första nålsögat passerat. Klarade urvalsprovet, så nu följer nästa nålsöga, intervjun och läkarundersökning. Bara att hoppas att de fattar tycke för mig och mina tjänster.

                          Comment

                          • LeonL
                            Medlem
                            • 2002-12-13
                            • 3175

                            #43
                            Vad spännande! Håller tummarna för dig, nietre, och ni andra som inte kom med har ju alltid fler chanser!

                            Blir det kanske lite rabatterade biljetter för mig om några år då?

                            Comment

                            • JoakimE
                              Medlem
                              • 2000-02-12
                              • 1190

                              #44
                              Coolt, blev uppring idag där dom undrade om jag kunde komma på urvalsprov nästa tisdag så nu har man fixat ledigt och skall styra kosan mot tokholm om en vecka

                              ewenson.se - själlöst

                              Comment

                              • nietre
                                Medlem
                                • 2007-08-09
                                • 11

                                #45
                                Idag ringde SJ och meddelade att de ville jag skulle börja utbildningen hos dem. Absolut! Sa jag. Så vecka 40 startar äventyret i Mjölby .

                                Comment

                                Working...