Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • greyhound
    Medlem
    • 2003-05-18
    • 1399

    #16
    Originally posted by tydal
    Det gör det tyvärr inte. Färgseendet måste vara perfekt.
    HAHA, typiskt!
    Jag har just suttit och skrivit en ansökan, läste först på vad hälsokraven sa och enligt de så var det ok. Men jag får väl se vad jag får för svar om jag nu får ett svar
    Zend Certified PHP Engineer

    Comment

    • blopp
      Medlem
      • 2004-12-02
      • 76

      #17
      Va synd, och ja, lite typiskt. När jag skrev min ansökan tog SJ:s webplats bort alla ÅÄÖ...det var också lite smått drygt. Men men, kanske blev så för alla, vem vet. Annars får de väl tolka, haha. Hur är själva utbildningen sen då? Det verkar ju vara väldigt mycket praktik, vilket verkar väldigt bra!
      [Mårten]

      Comment

      • Lindström
        Medlem
        • 2003-01-21
        • 553

        #18
        Originally posted by tydal
        Det gör det tyvärr inte. Färgseendet måste vara perfekt.
        Hm.... jag som funderade starkt på att söka in. Men hur är det nu om man är färgblind till den grad att man bara ser "basfärger". Dvs alla fasta färger som "vitt","svart","gult","grönt",blått" osv osv. ? För det jag går bet på, det är när det blir olika nyanser av olika färger. Som tex ljusblått, eller terakotta ..ja, ni förstår nog.

        Men det är kanske skit samma. Färgblind som färgblind menar jag.
        Alla har vi våra hjärnspöken: www.livohelvete.se - Firar 7 år på nätet.
        Komma i kontakt: [email protected] | Övrigt: Skicka ett PM för att nå mig här på Webforum.
        Jobbar på att få webbshopen klar. Förväntas vara klar till Januari 2012. | [email protected]

        Comment

        • emission
          Medlem
          Kalebass
          • 1999-12-09
          • 6095

          #19
          Originally posted by Lindström
          Som tex ljusblått, eller terakotta
          Oj då. Ja, det är en nyansskillnad som heter duga..
          "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

          Comment

          • stoffe-2k
            Medlem
            • 2000-04-16
            • 7795

            #20
            Ni menar att det är 21:åringar som kör tågen vi åker? *tar flyget nästa gång*

            \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

            Comment

            • colione
              Forumtekniker
              • 2001-06-13
              • 3386

              #21
              *nämner nåt om stoffe-2ks annalkande 30årskris.*
              Min alldeles egna directory listing.

              Comment

              • tydal
                Medlem
                • 2003-06-19
                • 3788

                #22
                Testet av färgseendet görs med såna här prickiga bilder där man ska se siffror:


                Kan ni se siffrorna utan minsta tvekan så borde det inte vara några problem.

                En kollega till mig fick godkänt på det första färgseendetestet och blev lokförare, men vid nästa hälsokontroll fem år senare var den läkaren mer noggrann och märkte att hon tvekade lite på någon siffra. Han gjorde då ett utförligare test och fann att hennes färgseende inte var helt perfekt. Hon såg röda färger mörkare än en normalseende. Det vill säga om vi tar exempelvis #300000 (väldigt mörkrött) så ser ju vi att det är rött, men hon ser det som svart. I och med det ansågs hon inte ha normalt färgseende och fick inte fortsätta vara lokförare.

                Comment

                • JoakimE
                  Medlem
                  • 2000-02-12
                  • 1190

                  #23
                  Skickade även jag in en ansökan, lokförare var ju trots allt ett av de yrken jag drömde om som liten knatte Dessutom skulle det ju passa väldigt bra med tanke på att jag numer bor i Linköping, Mjölby är ju inte direkt långt bort!

                  ewenson.se - själlöst

                  Comment

                  • nietre
                    Medlem
                    • 2007-08-09
                    • 11

                    #24
                    Hur gick det för er som sökte? Är ni kallad till något urvalstest? Jag ska till Stockholm den 27/8 för urvalstest. Ska bli spännande :-)

                    Comment

                    • greyhound
                      Medlem
                      • 2003-05-18
                      • 1399

                      #25
                      Jag har inte hört nått men jag väntar på ett nej
                      Zend Certified PHP Engineer

                      Comment

                      • blopp
                        Medlem
                        • 2004-12-02
                        • 76

                        #26
                        Har inte heller hört något än men väntar med spänning =)
                        [Mårten]

                        Comment

                        • Jerpa
                          Medlem
                          • 2003-02-03
                          • 1749

                          #27
                          En fråga om färgerna. Vad är det som man måste se då man kör tåg men inte bil osv?

                          Är det att man ska se om det kommer ut något på spåret?
                          Följ mig på geocaching

                          Comment

                          • Esen
                            Medlem
                            • 2002-03-16
                            • 3534

                            #28
                            För er som inte kommer in, Men endå vill vara "lokförare" testa TRS2006

                            hur kul som helst, Du kan även bygga egna lanskap med räls...






                            ------------------------------------------
                            Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                            ------------------------------------------
                            SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                            ------------------------------------------
                            Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                            Comment

                            • Esen
                              Medlem
                              • 2002-03-16
                              • 3534

                              #29
                              Originally posted by Jerpa
                              En fråga om färgerna. Vad är det som man måste se då man kör tåg men inte bil osv?

                              Är det att man ska se om det kommer ut något på spåret?
                              Antar att dom kräver detta eftersom du har ansvar för flera hundra personer, Och då vill dom inte att du ska missa ifall det e gul, rött, grön och vilka mer färger som dom nu använder...






                              ------------------------------------------
                              Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                              ------------------------------------------
                              SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                              ------------------------------------------
                              Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                              Comment

                              • Jerpa
                                Medlem
                                • 2003-02-03
                                • 1749

                                #30
                                Kan så vara men som i bilkörning så ser du vilken lampa som lyser. Rött är högst upp osv. men men.
                                Följ mig på geocaching

                                Comment

                                Working...