Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LarsMG
    Medlem
    • 2008-03-18
    • 5

    #376
    Ja, då har även jag hamnat i den här tråden efter att ha googlat lite på lokförarutbildning

    Har sökt till SJ's utbildning som börjat till hösten, nu ska man bara vänta på svar om man kommer till urvalstesterna..

    Comment

    • Pedda
      Forumvärd
      • 2000-06-28
      • 4880

      #377
      Originally posted by LarsMG
      Ja, då har även jag hamnat i den här tråden efter att ha googlat lite på lokförarutbildning

      Har sökt till SJ's utbildning som börjat till hösten, nu ska man bara vänta på svar om man kommer till urvalstesterna..
      Välkommen till wF och lycka till med urvalstesterna.

      Verkar vara en populär utbildning.
      Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
      ><((((º>

      Comment

      • Auric
        Medlem
        • 2007-10-11
        • 346

        #378
        hur många lokförare kör sammtidigt? en som när man kör en buss eller 2 som ett flygplan?

        Comment

        • tydal
          Medlem
          • 2003-06-19
          • 3788

          #379
          Originally posted by Auric
          hur många lokförare kör sammtidigt? en som när man kör en buss eller 2 som ett flygplan?
          I Sverige är det en. Men vi har elektroniska övervakningssystem som gör så att tåget bromsar automatiskt om man skulle svimma, köra för fort eller inte bromsa i tid för en stoppsignal.

          Comment

          • Auric
            Medlem
            • 2007-10-11
            • 346

            #380
            ok

            Comment

            • EB76
              Medlem
              • 2008-03-06
              • 10

              #381
              Nu söker även Green Cargo efter lokföraraspiranter:

              Comment

              • reka1
                Medlem
                • 2001-09-04
                • 662

                #382
                Intressant läsning. Ifall jag skulle skola om till lokförare skulle jag vilja köra malmtåg i norrland (eller något annat ensligt och sävligt) :-)

                Nåja, jag hade en fundering, ej utildningsrelaterad men ändå lokrelataerad.
                Hur pass bra skyddar lokkupén mot elektrisk strålning egentligen?

                Comment

                • sentinel
                  Medlem
                  • 2008-04-03
                  • 1

                  #383
                  Hej!

                  Har ni nån aning om man nu inte söker till sl's utbildning hurvida man får komma på urvalen lr är det nån gallring innan baserat på ens betyg/tidigare yrken osv?

                  Comment

                  • Phorpher
                    Medlem
                    • 2000-02-08
                    • 2059

                    #384
                    I tisdags morse fick jag se Tydal motionera. Han sprang som en liten iller mellan främe och bakre (trasiga) tågsetet och tog sig en runda i Kolbäck också. Men han lyckades iaf. få mig helskinnad till jobbet.

                    Comment

                    • Linnean
                      Medlem
                      • 2008-01-17
                      • 18

                      #385
                      Oj, det verkar som om den här tråden har somnat till en aning...
                      Inga nya aspiranter på lokföraryrket som vill hålla den vid liv?

                      Jag har idag fått reda på att jag gått vidare på sj-utbildningen som startar i september. Hurra hurra! Så om två veckor blir det testerna i Stockholm. Någon mer?
                      Är himla glad för att detta forum finns, så mycket hjälp minsann!

                      Comment

                      • olarsson
                        Medlem
                        • 2007-02-13
                        • 93

                        #386
                        ...

                        Hur offta händer det att folk hoppar framför tåget?
                        Last edited by olarsson; 2008-04-09, 22:53.

                        Comment

                        • Okkido
                          Medlem
                          • 2000-05-12
                          • 4460

                          #387
                          Originally posted by olarsson
                          Hur offta händer det att folk hoppar framför tåget?
                          Är det verkligen relevant fråga i denna tråden? Och räcker inte svaret alldeles för ofta?

                          Comment

                          • olarsson
                            Medlem
                            • 2007-02-13
                            • 93

                            #388
                            Är det verkligen relevant fråga i denna tråden? Och räcker inte svaret alldeles för ofta?
                            Då tar vi nästa fråga:
                            Vad händer om man är tankspridd och glömmer att bromsa vid en ändstation?Borde det inte hända ibland? Tydligen inte speciellt vanligt. Vad ska till för att man ska göra sig skylldig till kriminella handlingar när man kör tåg? Om man kör tåg full så borde man inte kunna dömmas för rattfylleri. Någon lokfylleri lag finns inte vad jag vet så vad händer?
                            Last edited by olarsson; 2008-04-09, 23:07.

                            Comment

                            • Okkido
                              Medlem
                              • 2000-05-12
                              • 4460

                              #389
                              Detta är en tråd som handlar om lokförarutbildning. Tycker du själv att dina frågor är av relevans? Är du intresserad av att få svar på dina frågor borde du vända dig direkt till SJ eller åtminstonde starta en egen tråd om dina frågor.

                              Comment

                              • tydal
                                Medlem
                                • 2003-06-19
                                • 3788

                                #390
                                Originally posted by olarsson
                                Vad händer om man är tankspridd och glömmer att bromsa vid en ändstation?
                                Vid ändstationer händer det inte så ofta eftersom tåget inte ska längre, så då är det ju rött i signalen där.

                                Däremot vid mellanstationer kan det hända. Händer det så får man göra en bedömning om det är bäst att backa tillbaka eller fortsätta. Har man bara missat plattformen med ett tiotal meter kan det ju löna sig att backa, men har man kört förbi i full fart är det lika bra att fortsätta och bjuda de drabbade resenärerna på taxi eller ett annat tåg tillbaka.

                                Originally posted by olarsson
                                Vad ska till för att man ska göra sig skylldig till kriminella handlingar när man kör tåg?
                                Man har ett stort ansvar för resenärernas säkerhet, så exempelvis vårdslöshet, att man inte följer säkerhetsbestämmelserna.

                                Originally posted by olarsson
                                Om man kör tåg full så borde man inte kunna dömmas för rattfylleri. Någon lokfylleri lag finns inte vad jag vet så vad händer?
                                Jo, det finns. Järnvägslagen kapitel 10, paragraf 2.

                                Comment

                                Working...