Måste som nykomling nominera filmen "Eurotrip".
Det är helt klart en av de roligaste filmer jag någonsin sett, kanske t.o.m den allra roligaste =)
Hann se ungefär halva på bakfyllan en dag innan jag var tvungen att komma med en buss och ja, på bakfyllan var den hur kul som helst... Åtminstone den halvan jag såg.
My motor is stalled but my wheels are still spinning.
Det började så bra, men ack vad det spårade ur... Japp, vi behöver lite regler!
Titel på filmen är given. Är den välkänd på engelska eller sitt ursprungsspråk, skriv det också. Typexemplet är Reservior Dogs som kallades De Hänsynslösa eller nåt ditåt vid releasen i Sverige...
Var på bio ikväll och såg filmen Infödd soldat eller Indigènes som den heter på franska.
Jösses! Maken till mer gripande, välfilmad, välspelad och intressant krigsfilm får man leta efter.
Filmen handlar om det ganska okända faktumet att över 100 000 nordafrikanska soldater kämpade för de fria franska styrkorna i bl.a Italien och senare i återerövrandet av Frankrike. Man får följa fem av dessa soldater i deras kamp, både mot tyskarna och mot den franska överhetens sätt att behandla dessa "andra klassens" medborgare.
Slutscenen är en av de bästa krigsscener jag sett på länge, gastkramande realism. Hela filmen är oerhört välfilmad och kan lätt mäta sig med sina Hollywood-motsvarigheter när det gäller foto och effekter. Filmens förlopp och handlingen är dock på en annan nivå än den vanliga Hollywood-krigsfilmen.
Ett måste-se för alla som uppskattar krigsfilms-genren, är krigshistoriskt intresserade eller rent allmänt intresserade av en väldigt bra och gripande film!
Betyg 8 / 10.
Kuriosa: I samband med filmens premiär som ändrade Chirac lagar så att krigspensionerna till de nordafrikanska veteranerna från de föredetta franska kolonierna nu skall betalas ut i sin helhet, något som stoppades 1959.
Comment