Borra i tak??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AndreasC
    Medlem
    • 2001-03-03
    • 1924

Borra i tak??

Hur ska man göra för att borra i ett innertak av betong. Bor i en helt vanlig lägenhet. Ska sätta upp en lysrörsbelysning i taket så jag behöver sätta i två plugg för att få upp skiten.

Har köpt borr för att borra i betong, tegel etc. Jag har en vanlig borrmaskin, jag vet inte om det är därför det inte går. Borren bara går runt utan att jag kommer igenom och det känns som den bara tar bort material på bredden men den kommer inte uppåt. Det vibrerar en hel del också. Måste man ha en slagborrmaskin? Vad är skillnaden mellan en sådan och en vanlig borrmasking egentligen?
  • Nicrosoft
    Medlem
    • 1999-12-24
    • 3824

Du måste ha en maskin med slag. Det innebär att borret rör sig fram och tillbaka när du borrar. En vanlig maskin fungerar inte som du har märkt.
    // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Comment

• AndreasC
      Medlem
      • 2001-03-03
      • 1924

Ok Jo jag har nog märkt det ja Jag förstod nästan att det var något sådant, men jag trodde faktiskt att det skulle gå med en vanlig maskin och att det bara var valet av borr som hade betydelse. Trodde inte att betong var såhär jävla hårt.

Undrar också om man behöver vara rädd för att borra i några vattenrör eller elledningar? Man vet ju inte direkt vart allt sådant sitter.

Comment

• Klös
        Medlem
        • 1999-12-17
        • 1633

...vatten njae men el. Och glöm inte skydd för ögonen och munnen. Det är inte skönt med "borrdamm" i ögonen och inget kul att andas nyss nämda damm
        Hur har livet på jorden kunnat uppstå med sådan precision

Comment

• Nicrosoft
          Medlem
          • 1999-12-24
          • 3824

Vattenrör brukar man nog dra i väggarna. Elledningar kan ju finnas men de bör gå rakt mot en vägg där det kan finnas en dosa. Det finns ganska billiga instrument för att leta efter ledningar och rör i väggar.
          // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Comment

• AndreasC
            Medlem
            • 2001-03-03
            • 1924

Tack för alla svar, nu blev jag lite smartare också.

Comment

• Riffles
              Medlem
              • 2000-06-30
              • 836

Nu ska jag skrämma upp er lite...
              Jag hade en äldre granne ovanför mig som ramlade i sitt badrum och slog av ett rör. Mycket vatten läckte ut och det blev omfattande skador i huset. Min lägenhet blev vattenskadad på golvet. Vattnet gick ned i väggar och tak 5-6 våningar. Så se till att INTE borra i nåt vattenrör iaf...
              I awake to see that no one is free,
              We're all fugitives,
              Look at the way we live.
              Down here, I cannot sleep from fear no.

Comment

• AndreasC
                Medlem
                • 2001-03-03
                • 1924

Hur lyckades han slå av ett rör om det ligger ingjutet i taket/golvet. Det rör han slog av kan väl lika gärna ha gått ner i väggen eller?

Comment

• Riffles
                  Medlem
                  • 2000-06-30
                  • 836

Jag vet inte hur, men han ramlade och slog av ett vattenrör. Det var väl det som gick in till lägenheten.
                  We're all fugitives,
                  Look at the way we live.

Comment

• AndreasC
                    Medlem
                    • 2001-03-03
                    • 1924

Jo jag förstår det, det var lite dumt skrivet av mig. Men jag menar, det röret kan väl ha gått ner genom väggen istället för i taket eller?

Comment

• Riffles
                      Medlem
                      • 2000-06-30
                      • 836

Jo det kanske det kunde ha gjort.
                      Men jag tror de rören är till för att tex. koppla in en tvättmaskin.
                      Eller förresten, de rören, har jag för mig, går till handfatet och ev. dush/badkar.
                      We're all fugitives,
                      Look at the way we live.

Comment

• Oddish
                        Medlem
                        • 2006-04-06
                        • 24

I min lägenhet går flera rör i golvet. Det såg jag när stammarna nyligen byttes. Bl.a. går det rör från köksavloppet till badrumsavloppet och vidare ut ur lägenheten. Så visst kan det ligga avloppsrör i bjälklaget.

Comment

• mayday
                          Medlem
                          • 2000-08-18
                          • 3212

ring din hyresvärd o be om ritningar s¨är du på den säkra sidan... eller säkrare i alla fall.
                          sen e de bara upp me slagborren .... ett tipps är att du ber nån om hjälp o håller damsugaren intill borrhålet så slipper du dam i hela lägenheten
                          " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Comment

• PeW
                            Medlem
                            • 2000-06-20
                            • 6839

Det är högst sannolikt att det ligger rör i valvet/bjälklaget - nånstans. Men det brukar gå att lista ut vart det går och de brukar inte vara särskilt långa sträckor. Vidare så behöver man inte borra särskilt djupt för att dra i en plugg (inte djupare än pluggen) och på det djupet skall det normalt inte finnas vattenrör ö.h.t. Valvet brukar vara ungefär 30cm eller tjockare och rören ligger troligen i "rännor" i golvet ovanför än i taket våningen under.
                            Ivf, så är det relativt enkelt att undvika dem. Man brukar inte dra rör utanför badrummet eller köket såvida de inte ligger vägg i vägg med varandra och man går kortaste vägen mellan varje tapp-punkt/avloppsanslutning och stammen. Så genom att hålla koll på stammen och jämföra med hur det ser ut i lägenheten man befinner sig är det mindre risk att ställa till med något om man nu borrar djupt d.v.s. Vidare så är det mest troligt att vattenledningarna (ej avloppet) går i väggen före att de går i golvet.

Ovan gäller när det gäller äldre huskroppar som inte renoverats. Med nyare hus eller nyrenoverade hus kan det vara knepigare, men å andra sidan gjuter man inte betong i taket "mot" en vs-installation utan ligger det rör i taket är det troligen som så att taket är av gips.

Btw.. köp inte en "billig" slagborrmaskin. Dessa brukar skaka mer i handen än i borren och rent ut sagt hopplösa att använda för att borra i genuin betong. Bättre att isf köpa/låna/hyra en riktig maskin typ "Hilti", så är hålen fixade på några sekunder. Med de billigare maskinerna bränner man bara borren och retar upp grannarna - efter ett par timmars nötande
                            Last edited by PeW; 2006-11-13, 06:41.

Comment

• KoTTeN
                              Moderator
                              • 2001-09-14
                              • 1540

Originally posted by PeW
                              Btw.. köp inte en "billig" slagborrmaskin. Dessa brukar skaka mer i handen än i borren och rent ut sagt hopplösa att använda för att borra i genuin betong. Bättre att isf köpa/låna/hyra en riktig maskin typ "Hilti", så är hålen fixade på några sekunder. Med de billigare maskinerna bränner man bara borren och retar upp grannarna - efter ett par timmars nötande
                              Kan faktiskt rekommendera en billigare variant, inte den absolut billigaste men med den har jag borrat många hål i jobbets tjänst, utan problem. Nu ser inte min riktigt lika modern ut som den jag länkat till, kan tänka mig att det är efterföljaren. Är av hilti typ, dvs den äter betong, inte dina armar.
                              http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=95159
                              Att rädda ett liv är att rädda en hel värld!
                              Mvh Ronny "KoTTeN" Andersson

Comment

Working...