DraughtMaster - Utvärdering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SirPeter
    Medlem
    Adlad
    • 2001-02-02
    • 8958

DraughtMaster - Utvärdering

Efter att ha införskaffat och provat en DraughtMaster så tänkte jag delge er mina synpunkter.

Handhavande: Mycket enkel att både ladda och byta fat i. Se bara till så att fat som skall användas är väl kylda, minst 10-12 timmar i kylskåp innan det sätts i maskinen.

Ljudnivå: Här har vi nackdelen enligt mig. Den är inte direkt tyst vill jag inte påstå, snarare tvärtom. Fläkten i den, som sköter kylningen, låter som en ganska högljudd dator ungefär och kan upplevas som störande då den susar hela tiden. Dessutom måste den vara igång hela tiden när maskinen är laddad med ett fat, dvs 24/7 eftersom man alltid vill ha tillgång till ett stort glas kyld fatöl. När trycket byggs upp så låter den mycket högt och störande, speciellt om det sker när man sover fick jag erfara första natten jag hade maskinen.

Smak: Mycket bra. Smakar precis som en öl på krogen och det är ju själva idén med maskinen så det kan jag bara ge fullt betyg.

Pris: Maskinen kostar runt 1500:- ungefär (1490:- på Elgiganten, 1595:- på home-butikerna) och det är väl helt okej. Värre är det än så länge när det gäller faten. De finns på systembolaget men kostar 149:- styck (5-litersfat) och det är väl i mesta laget för oss som är vana att köpa öl i tyskland. Det finns dock i dagsläget en nätbutik som säljer faten skapligt billigt. (vinsajten.com tar 8.60 € per fat + frakt) men då behöver man köpa ganska många för att det skall löna sig. Det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan de finns på t ex Bordershopen i Putgarden får vi hoppas.

Hållbarhet: Mycket bra även här. Enligt Carlsberg håller sig ett öppnat fat minst tre veckor från första glaset och det bör räcka även för den som bara tar sig ett glas då och då eller till maten ungefär.

Sammanfattning:
    Bra köp både när det gäller smak- och barkänsla hemma. På sikt är det säkert något som kommer att finnas i många hem och då om inte förr så går det att köpa faten till låga priser på många sätt.

Mer info om maskinen på Carlsbergs sida: www.carlsberg.se
    Last edited by SirPeter; 2006-09-01, 21:43.
  • :stefan:
    Moderator
    • 2000-04-28
    • 8032

Så den kyler alltså fat och allt istället för att pumpa upp ölet ur fatet och sedan kyla det så som krogarnas anläggningar fungerar? Det är ju klart, man sparar utrymme på det...

Men minst tre veckor låter optimistiskt tycker jag. Två veckor gäller för 30-litersfaten restaurangerna använder och helst ska de gå åt på en vecka för att inte tappa toppkvalitet.

Plastfat var ju smart och vi får väl hoppas att det dyker upp fler sorter framöver.
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Brantis
      Moderator
      • 2001-12-20
      • 1211

Ja, det bör finnas fler sorter än Carlsberg för att jag ska köpa en DraughtMaster (säger jag i kväll, jag lovar inget).
      Jag har inget emot Carlsberg Export, men jag har inte heller något emot en massa annat öl.

< Kunnskap är mackt > < Blogg >

Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

Comment

• Nicrosoft
        Medlem
        • 1999-12-24
        • 3824

Har ni frågor om den så står jag 10 meter från representanten på en mässa.
        // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Comment

• MickeA.com
          Medlem
          • 2003-02-03
          • 4528

Köpte en sådan där direkt när den hade premiär.
          Är riktigt nöjd, förutom att kvalitén på ölet har blivit sämre och sämre.
          De sista två jag köpt skummar så mycket att man måste ha en "vanlig" öl på sidan av och dricka under tiden man häller upp, då har man tappat själva idén med den här maskinen.

Kan man förkyla faten för länge?
          Jag vet att kyler man dom för kort tid skummar det massor, men vad händer om man kyler för länge?
          - Bör ju inte bli konstig för det.

Jag vet att när jag köpte maskinen (i Juni) sa dom på bolaget (på dom få som sålde faten) att det blivit något fel i tillverkningen.
          De fat som hade ett utgångsdatum som var före sista oktober skulle man lämna tillbaka.
          Så de sista gångerna har jag tänkt på det här, om det kan vara nå liknande igen, för de jag köpte sist "gick ut" sista november resp. sista december och de skummade som sagt i mänger.
          //Micke Andersson
          Hemsida | Kontakta
          ----------------------
          "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Comment

• :stefan:
            Moderator
            • 2000-04-28
            • 8032

Öl på fat håller ett år och skummar det mycker är det antingen att det rinner för snabbt genom kranen (brukar finnas en justeringsskruv att reglera hastigheten med på sidan) eller att ölet är för varmt.

På restaurangerna (om de inte har så stor ruljangs att de har tank) står faten för sig, kopplade till en kylare med en fet kompressor. Kompressorns slingor kyler ett utrymme med vatten där också ölet leds igenom och alltså kyls innan det skickas ut till kranarna.
            Men har inte kompressorn gått så länge att vattnet blivit rejält kallt, brukar behövas 4-6 timmar beroende på omgivning, skummar det satan i kranarna. Helst av allt vill man ha is runt slingorna så det kyler maximalt.
            [citat=MickeA.com]De sista två jag köpt skummar så mycket att man måste ha en "vanlig" öl på sidan av och dricka under tiden man häller upp, då har man tappat själva idén med den här maskinen.

Kan man förkyla faten för länge?
            Jag vet att kyler man dom för kort tid skummar det massor, men vad händer om man kyler för länge?
            - Bör ju inte bli konstig för det.[/citat]
            Är det tillräckligt kallt i fatutrymmet så att inte kylningen lagt av eller blivit sämre? Håller biran rätt temperatur när du väl får den i glaset?
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Nicrosoft
              Medlem
              • 1999-12-24
              • 3824

Carlsberg har haft problem med membranet som sitter över öppningen på tanken. Det har inte blivit tillräckligt hål så en "flärp" av membranet har fladdrat framför öppningen och gjort att de skummat. Det problemet är löst nu enligt säljaren. Alla fat som levereras nu skal vara ok men det kan finnas gamla fat ute än.
              // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Comment

• pezur
                Medlem
                • 2006-11-24
                • 1

Min Draughtmaster - Evighetsmaskinen

Köpte en Draughtmaster idag, fick hem den, läste nogrannt igenom manualen och började installera. Nu när jag slår på den så går pumpen kontinuerligt, inget tryck alls verkar finnas eftersom när jag öppnar kranen så får jag inte ut en droppe ur skiten. Kan man öppna upp trycklocket igen och kontrollera packningarna utan att det blir nån skit? Nu är det ju så att ölen har återgått till rumstempererat, hur lång tid tar det för maskinen att kyla den från denna temperatur till dess optimala?

Comment

• MickeA.com
                  Medlem
                  • 2003-02-03
                  • 4528

Maskinen klarar inte av att åter kyla ner ölet, den klarar endast att hålla "rätt" temperatur.
                  Det är bara att stoppa tillbaks den i kylen och vänta en dag.

Har du verkligen fuktat / blött hela packningen?
                  Jag brukar lägga packningen i varmt / ljummet vatten nån minut innan jag sätter in den i maskinen.
                  Låter konstigt att den bara går och går, trycket måste ju försvinna någonstans, tex. ut igenom en torr packning..?

Det går utmärkt att öppna locket när du satt igång den, igen fara alls.
                  Är du säker på att slangen sitter schysst hela vägen, har hört flera som säger samma sak (det kommer ingen öl) och då har det berott på att tappkranen inte klämmer slangen "på rätt ställe".
                  Ventilen har ju ett spår, som måste ligga i motsvarade på kranen.

Lycka till!
                  //Micke Andersson
                  Hemsida | Kontakta
                  ----------------------
                  "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Comment

Working...