RIP Grävlis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fia
    Medlem
    • 2004-04-17
    • 2083

RIP Grävlis

Vår gammelråtta Grävlis fick somna in hos veterinären idag, nästan 3 år gammal. (Medellivslängden för en råtta är 2 år.) Hon var min favoritråtta. [bild]

Även om det var jobbigt så var det en "bra avlivning" eller vad man ska säga, för hon fortsatte smaska på yoghurtgodisar efter att hon fått insomningssprutan så hennes sista tankar bör ha varit nåt i stil med "Mmmmm gott...".

Undrar om man någonsin vänjer sig vid avlivningar.
  • obelix
    Medlem
    • 2002-09-14
    • 3722

Originally posted by Fia
    troligen aldrig, men man kan förbereda sig om man har tur...

Beklagar...
    Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• Tengblad
      Medlem
      • 1999-12-11
      • 6590

Måste vara speciellt jobbigt med råttor som inte blir så gamla. Jag har två katter jag men lär ta minst 10-11år innan det blir dags för den älsta av dom att somna in.
      /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
      Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

• Fia
        Medlem
        • 2004-04-17
        • 2083

Originally posted by Tengblad
        Måste vara speciellt jobbigt med råttor som inte blir så gamla. Jag har två katter jag men lär ta minst 10-11år innan det blir dags för den älsta av dom att somna in.
        Nja, det är snarare enklare med råttor, för man hinner inte fästa sig lika mycket vid dem som ett djur som lever 10 år. Dessutom blir råttor inte lika tillgivna som hundar och katter, man kan liksom inte kommunicera så bra med dem.

Gruvar mig för hundens kommande bortgång, hon är 12 år och lever nog bara några veckor till. Veterinären säger att hon lika gärna kan få dö naturligt hemma, som att få en spruta, så det får nog bli det förstnämnda. Hon fångar sork och tjatar om bollkastning precis som vanligt, men får 2-sekunders svimningsanfall då och då p g a dåligt hjärta. Hon kommer alltså dö i ett sånt anfall ungefär när som helst, men lider inte. Skulle förmodligen bli mer stressad hos veterinären som hon avskyr.

Comment

• silfver
          Medlem
          • 2003-04-03
          • 9709

Tja, vad säger man när en familjemedlem går bort?
          Beklagar...
          Silfver Creations

Comment

• altack
            Medlem
            • 2004-02-23
            • 830

Väldigt söt var hon i alla fall.

Beklagar.
            Last edited by altack; 2006-07-05, 19:00.
            //Martin

Comment

• magnusfeldth
              Medlem
              • 2003-01-02
              • 2442

.
              Sanningen är störst, men EG-rätten har företräde
              eight-thirty res at Dorsia | Mister One Million | jag var där | Klauz!

Comment

• bewern
                Medlem
                • 2002-06-10
                • 515

Beklagar sorgen.
                Om någonting verkar vara för bra för att vara sant så är det nog inte det.

Gammalt djungelordspråk.

Comment

• Riffles
                  Medlem
                  • 2000-06-30
                  • 836

Vi har både hund och katt. Hunden är 5 år och katten 12 år. Så katten kanske inte lever så länge till. Han har magrat rejält det senaste halvåret. Enda fördelen är att han har blivit lugnare. Men som sagt det inte roligt när en familjemedlem går bort.
                  Beklagar sorgen.
                  I awake to see that no one is free,
                  We're all fugitives,
                  Look at the way we live.
                  Down here, I cannot sleep from fear no.

Comment

• Poteta
                    Medlem
                    • 2005-05-13
                    • 3014

Beklagar sorgen, det känns alltid tungt när ens husdjur går bort.
                    Mitt företag

Comment

• Vatos Locos
                      Medlem
                      • 2005-03-22
                      • 1063

Originally posted by Fia
                      Vår gammelråtta Grävlis fick somna in hos veterinären idag, nästan 3 år gammal. (Medellivslängden för en råtta är 2 år.) Hon var min favoritråtta. [bild]

Även om det var jobbigt så var det en "bra avlivning" eller vad man ska säga, för hon fortsatte smaska på yoghurtgodisar efter att hon fått insomningssprutan så hennes sista tankar bör ha varit nåt i stil med "Mmmmm gott...".

Nopp, man kommer aldrig att vänja sig, avlivade vår Labrador för 11 år sedan och det var den jäkligaste dagen i mitt liv eftersom jag var ensam hemma med henne innan det var dags att åka iväg, bävar för nästa gång, nu är föräldrarnas schäfer drygt 10 år och inom kort så är det dags igen.

Men man måste vara klock nog att inse att det är för djurets bästa och komma ihåg alla minnen.

Comment

Working...