Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikard
    Medlem
    Älgen
    • 1999-12-03
    • 8623

Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Jag har länge retat mig på dessa kortavgifter och har nu gjort slag i saken...

Bakgrund:
    European Competition Commission har fattat beslut om att det inte är tillåtet att diskriminera kortinnehavare - det får inte kosta mer att betala med kort än det kostar att betala med kontanter.

Konkurrensverket fattade sitt beslut:
    [citat]"10. Kommissionen har i ärende Comp/29.373 (Visa International) ansett att icke-diskriminerings*klausulen inte omfattas av förbudet i artikel 81.1 i EG-fördraget. Konkurrensverket är därför förhindrat att komma till en annan slutsats.[/citat]
    Källa: Dnr 359/1995 och 490/1995 samt Dnr 784/1996

Om besultet önskas i litet mer begripbara termer:
    [citat]Visa Sweden Förening och Visa International Service Association respektive Föreningen Europay Sweden och ett antal banker ansökte om icke-ingripandebesked/undantag för den s.k. icke-diskrimineringsregeln (dnr 359/1995, 490/1995 och 784/1996). Den innebär att handlare eller andra kortmottagare ska acceptera kort som betalning för varor eller tjänster till samma pris som gäller vid betalning med kontanter. Mot bakgrund av Europeiska kommissionens praxis ansåg Konkurrensverket att den aktuella regeln inte omfattas av förbuden i konkurrenslagen. Ansökan om icke-ingripandebesked bifölls.[/citat]
    Källa: KKV

Ytterligare lite begriplig info finns i en tidningsartikel som dessutom påstår att man bara får debitera för MasterCard och Maestro och inget annat:

Informationen har även nått handlarna, här Sveriges Glas- och Porslinshandlareförbund:

Så, vad gör man om man nu utsätts för dessa förhatliga kortavgifter?
    1. Till att börja med, se till att du använder ditt VISA-kort.
      Jag bytte nyligen ut mitt AmEx-kort mot mitt VISA vid den aktuella transaktionen.
    2. Meddela kortmottagaren (butiksrepresentanten eller vad det nu är) att det är ett avtalsbrott att debitera dig en kortavgift för att du använder kortet. Upplys men var inte elak. Tänk på att personalen kanske inte har något att säga till om utan bara följer chefens order. (man måste inte förklara detta för dem, men det är ju halva nöjet... )
    3. Om de fortfarande vill debitera en kortavgift, låt dem göra det men se till att det kommer med på kvittot. Är det inte med på kvittot är det en svart inkomst...
    4. Kontakta din bank och gör en anmälan. Du kommer att bli ombedd att faxa in en kopia på slip och kvitto (om det inte är kombinerat - slip/kvitto)
    5. Din bank kommer att återföra kortavgiften till ditt konto och kräva dito från kortmottagarens bank.
    6. Kortmottagarens bank kommer att kontakta kortmottagaren och meddela att de bryter mot avtalet utöver att de tvingas lämna tillbaka den förhatliga kortavgiften.

Om kortmottagaren får fler varningar kan han/hon bli av med möjligheten att ta emot VISA-kort.
    jobbskatteavdrag.se
  • Danny
    Medlem
    • 2004-07-04
    • 8477

Aha... spännande... jag skulle handla en påse Fishermans Friend på en liten affär i Sthlm förra helgen, så hade jag inga kontater. Fick då betala med kort men han sade att det skulle kosta 3 kronor extra! Jaha tänkte jag, skumt, men ok då, jag ville ju ha dom... egentligen är det dumt att det ska kosta en massa extra. Visst, den där automaten kostar ju, men det kostar väl att hantera papperspengar också.
    dannesholk.se

Comment

• Pedda
      Forumvärd
      • 2000-06-28
      • 4880

Bra och tydlig information.

Jag har också retat mig på detta då jag nästan aldrig handlar med kontanter. Men jag måste säga att det var länge sen jag stötte på nån som ville ta extra för att man skulle få betala med Visa.
      Däremot var jag ner på närbutiken på hörnet och handlade lite igår. Det var ingen storhandling utan kostade bara 22 kr och nekades betala med kortet då kassörskan informerade mig att dom hade som en policy att inte ta emot kortbetalningar om beloppet var under 30 kr.
      Detta fick mig att börja fundera efter hur lagen är egentligen. Dom kan inte kräva extra betalt, men kan dom neka kortbetalning när dom har möjligheten att genomföra ett sånt köp?

Inte vet jag, men sur blev jag iaf.
      Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
      ><((((º>

Comment

• Dryden
        Medlem
        • 2002-08-03
        • 12245

.
        resebloggen # twitter # instagram

Comment

• oskob
          Medlem
          • 2002-05-29
          • 1513

Det är ju jättevanligt att affärer tar en avgift på kortköp under 100 kronor eller något sådant.
          En kompis hade en teori om att det var någon uppringningskostnad för att göra transaktionen. Skulle det verkligen kunna vara så?

#000000 is the new black

Styrkors.se - En svensk spelblogg med läget under kontroll

Comment

• Pedda
            Forumvärd
            • 2000-06-28
            • 4880

Originally posted by oskob
            Det är ju jättevanligt att affärer tar en avgift på kortköp under 100 kronor eller något sådant.
            En kompis hade en teori om att det var någon uppringningskostnad för att göra transaktionen. Skulle det verkligen kunna vara så?
            Affärerna får betala en avgift för varje kortköp som görs. Det är den avgiften dom vill få kunden att betala.
            Enligt en kompis som har blomaffär så är avgiften för ett Visa inte så speciellt hög men det är värre om nån kommer med ett Mastercard eller ett utländskt kort.
            ><((((º>

Comment

• Rikard
              Medlem
              Älgen
              • 1999-12-03
              • 8623

Originally posted by oskob
              Det är inte helt lätt att svara på. Kostnaden för transaktionen är olika beroende på vad det är för kort, vilken typ av kort det är samt vilket avtal butiken har med det bolag som sköter de här transaktionerna. Det kan röra sig i området allt från uppringningskostnad till ett par procent av köpesumman.
              jobbskatteavdrag.se

Comment

• phred
                Medlem
                • 2005-11-20
                • 333

Detta har jag haft otaliga dispyter om på mindre restauranter, kiosker osv

Nu har jag bara "skummat" igenom 1:a inlägget, men det finns att speciellt "intyg" som butiken kan ha från sin bank ( dock är dessa väldigt sällsynta men det finns ), så börja med att be och få se detta innan ni startar en diskution, kan dom ej visa då är det bara att blåvägra

Comment

• Rogger
                  Medlem
                  • 2000-01-05
                  • 393

Det där var ju intressant! Måste prova detta nästa gång jag är till Årsta pizzeria. Fast oftast blir det ju 2 kebabrullar och lika många cola för 108:- och då slipper jag kortavgiften på 5 kr för köp under 100 kr.

Kortavgifter ja. Jag har ett OKQ8-kort med MasterCard. Där blir man minsann snodd på 15 kr i aviseringsavgift även när du använder e-faktura! Givetvis surnar jag till över detta och kontaktar kundtjänst via mail. Får till svar att jag minsann också ska betala det som kallas aviseringsavgift men att det egentligen är en extra kostnad för att jag inte betalar hela beloppet på en gång (d.v.s. delbetalar). Sorgligt att den väl tilltagna räntan på ca 14% kan bekosta elektroniska utskick. Funderar på om jag inte ska avsäga mig e-fakturan för att få valuta för avgiften.
                  "Yeah well, you know, that's just like your opinion man." - The Dude

Comment

• bassebhu
                    Moderator
                    • 2001-11-20
                    • 4028

Jag råkade ut för det senast igår. De ville ha 5 spänn extra för att jag handlade en cider som inte uppnådde 100 kronorsgränsen.

Jag har lustigt nog kvittot kvar, men det står bara 50kr och jag kommer inte ihåg om cidern kostade 45 eller 50kr.

Känns inte som någon vidare summa att göra något för, men det skulle vara för sakens skull.
                    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

• K@llen
                      Medlem
                      • 2003-03-13
                      • 2654

Vad händer om banken tar ut en årlig avgift för att jag ska få betala med mitt kort?
                      Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

Comment

• Pedda
                        Forumvärd
                        • 2000-06-28
                        • 4880

Att banken tar ut en avgift av dig för att dom tillhandahåller en tjänst är inget konstigt.
                        Inte heller att banken tar ut en avgift av butiksägare för en tjänst.

Det som är fel är ju att en del butiker försöker få sina kunder att betala deras avgift.
                        ><((((º>

Comment

• emission
                          Medlem
                          Kalebass
                          • 1999-12-09
                          • 6095

Originally posted by K@llen
                          Vad händer om banken tar ut en årlig avgift för att jag ska få betala med mitt kort?
                          Det är ju skrivet i ditt avtal med banken, och inte diskriminerande, så det är inget man kan angripa.
                          "Leksak ansvarig till vara rensade med vätska de/vi/du/ni är till vara avbröt från omskapare framför rensningen"

Comment

• muskot
                            Medlem
                            • 2002-01-13
                            • 7705

Jag förstår alla små kiosker och affärer som tar ut denna avgift. Visst är det trist, men jag blir inte arg på dem utan på bankerna och kortföretagen. Det är hutlöst att varje transaktion ska kosta så pass mycket som de gör. Kiosker bygger sin verksamhet på att många ska köpa lite och då kan en avgift på fem kronor per köp äta upp vinsten eller till och med göra att försäljningen går med förlust.

Försöker man göra livet surt för de småhandlare som tar ut denna avgift, kommer det bara sluta med att man inte längre kan använda sitt kort för att handla där. Vem vinner på det?
                            Break a rule!

Comment

• Josef
                              Medlem
                              • 2002-03-16
                              • 3123

Jobbigt att man har Maestro-kort!

Man kan ju fråga sig varför inte alla inför det avtalet?

Comment

Working...