Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eclipse
    Medlem
    • 2000-07-13
    • 3741

Nu har jag skrivit ett brev som jag skickar till både Skattemyndigheten och Swedbank. Av flera anledningar, men framför allt:

1. Jag betalar SKITMYCKET i kortavgift och andra diffusa avgifter till Swedbank. Jag vill fan inte betala för SAMMA tjänst två gånger, bara för en dryg pizzabagare tycker det...
    2. Jag är också egen företagare och jag har bättre koll på svarta och vita pengar än att jag ger fel kvitto till fel kund.

Hade snubben sagt förlåt och gett mig 5:- i handen hade jag inte brytt mig... När jag skriver detta inser jag att pizzan faktiskt hette "black & white"! lustigt sammanträffande!
    Champange ska vara torr, kall och gratis. Winston Churchill
    The best computer is man, and is the only one wich can be mass-produced by unskilled labour. Werner von Braum 1912-1977

Comment

• Coccozz
      Medlem
      • 2003-04-17
      • 2008

Om du vänder dig till Swedbank så skall de hjälpa dig att få tillbaka pengarna för kortavgiften - ju fler som klagar, desto större är sannolikheten att pizzabagaren åker på en tillsägelse och antingen slutar ta avgifter eller inte får ta betalt med VISA längre.
      www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

Comment

• Eclipse
        Medlem
        • 2000-07-13
        • 3741

Swedbank är ett ruttet företag... men jag är en diffus kund där. Jag är företagskund på kontoret i Motala, men mitt kort är från början utfärdat i en annan bank. Antingen i Skellefteå eller i Eksjö. Jag är osäker.

Jag skickade till kontoret i Motala. Kanske skiter dom i mitt brev. Om dom bryr sig så finns mitt nummer i brevet. (Dom känner garanterat inte igen mig...!)

Dom får gärna ha många, långa och tråkiga samtal med Skattemyndigheten som går igenom deras bokföring. Kollar kvitton... hur mycket mjöl och ost dom köpt, samt hur många pizzor dom sålt...

Samt förklara varför det är olika klockslag på olika maskiner i deras bokföring...

För min del är det avslutat. Det var bara 5:- och jag vet att det är svårt att vara egen företagare. Tajt... Men det är lika för alla.
        Last edited by Eclipse; 2008-05-16, 19:08.
        The best computer is man, and is the only one wich can be mass-produced by unskilled labour. Werner von Braum 1912-1977

Comment

• Eclipse
          Medlem
          • 2000-07-13
          • 3741

Uppdatering - Feedback från Swedbank

Jag fick ett brev med texten "Anmälan om företagskunder som vidaredebiterar kortkunder trots bankens uppmaning att upphöra"

Jag försökte att ta kort på blanketten... men det funkade inte. Gimp har lite kvar, så att säga....

Nåväl! Det var intressant att de har en plan för detta!
          Attached Files
          Last edited by Eclipse; 2008-05-27, 17:01.

Comment

• Coccozz
            Medlem
            • 2003-04-17
            • 2008

Det hade väl snarare varit underligt om ett företag som VISA inte hade haft en plan för att få bukt på problemen med avtalsbrott hos mängder av sina handlare?
            www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

Comment

• Lasp
              Medlem
              • 2000-07-29
              • 10197

Stort tack till GeMoneyBank för detta svar ändå!
              Hej Lennart,

Jag tar över och besvarar den fråga du sänt till vår kundserviceavdelning.

Det avtal du har tecknat med oss säger att vi inte tar ut några avgifter för valutaväxling eller andra uttagsavgifter vilket vi inte heller gör.
              Avtalsrättsligt finns inte några regler som gäller för oss som kortutgivare om andra parter i kedjan har möjlighet att ta ut avgifter som du frågar nedan. T.ex. för att utländska regler ser ut på ett annat sätt än våra svenska.
              Om ett företag meddelar dig att de tar ut en avgift måste du i det enskilda fallet avgöra om du önskar betala med kort eller ej.

Med vänlig hälsning
              Helena Silling
              Kundombudsman
              GE Money Bank
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

Comment

Working...