Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • obelix
    Medlem
    • 2002-09-14
    • 3722

här i Borås så upptäckte jag illa kvickt att de inte kunde svenska helt plötsligt
    Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• Okkido
      Medlem
      • 2000-05-12
      • 4460

Originally posted by obelix
      här i Borås så upptäckte jag illa kvickt att de inte kunde svenska helt plötsligt
      huh?

Comment

• obelix
        Medlem
        • 2002-09-14
        • 3722

Originally posted by Okkido
        huh?
        jag påpekade detta i en kiosk, och helt plötsligt så kunde killen i kassan inte svenska längre "jag inte förstå" vad det enda han sa.
        Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Comment

• silfver
          Medlem
          • 2003-04-03
          • 9709

Originally posted by Quid
          Här i stan så finns det en pizzeria som inte tar kort på helgkvällar, fast dom säger att det är för att det inte går, för det ringer så mycket
          Min pizzeria har fixat adsl till kortmaskinen. Men i stället kostar pizzorna röv! 65 spänn för en hawaii, det håller inte.
          Silfver Creations

Comment

• Nicrosoft
            Medlem
            • 1999-12-24
            • 3824

Originally posted by Sydsvenskan
            Det är inte ovanligt att handlare tar några kronor extra om du väljer att betala ett mindre inköp med betal- eller kreditkort. Detta för att täcka sina egna omkostnader.
            – Vi rekommenderar att man vänder sig till sin bank och reklamerar. Visa, till exempel, säger i sina allmänna villkor att avgiften inte får förekomma, säger Kicki Westerståhl.
            // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Comment

• Tengblad
              Medlem
              • 1999-12-11
              • 6590

Originally posted by silfver
              Min pizzeria har fixat adsl till kortmaskinen. Men i stället kostar pizzorna röv! 65 spänn för en hawaii, det håller inte.
              Tror dom flesta ställena höjt priserna i år eftersom råvarupriserna gått upp så.
              /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
              Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

• Kim
                Medlem
                • 2000-01-12
                • 3571

Originally posted by silfver
                Alcamo?

Comment

• silfver
                  Medlem
                  • 2003-04-03
                  • 9709

Originally posted by Kim
                  Alcamo?
                  Nej, vi snackar Dalvik här. Men de har stans finaste pizza dock.
                  Silfver Creations

Comment

• Lasp
                    Medlem
                    • 2000-07-29
                    • 10197

Nu fick jag ett godag yxskaft svar från GE Money Bank, har bett om förtydligande!
                    Hej Lennart!

Enligt svenska regler så får butiker och restauranger m.m. inte ta ut någon extra avgift vid
                    kortköp men reglerna i tex Danmark är inget vi kan göra något åt tyvärr.

Ni kan ju fråga om det skulle hända igen, om reglerna där säger att dom får lov att göra så.
                    Om inte, har ni all rätt att bestrida det extra påslaget.

Med vänlig hälsning

Kundservice
                    GE Money Bank
                    Livet är kort och Nu!
                    Läs mera!
                    !?

Comment

• Coccozz
                      Medlem
                      • 2003-04-17
                      • 2008

Som jag har förstått det är det väl en avtalsfråga där Visa i sina avtal skrivit in att avgift inte får tas ut vid kortköp medan Mastercard tillåter att en avgift som inte överstiger den faktiska kostnaden för företaget att ta emot betalningen via kort. Var GE Money Bank fått uppgifter om nationell reglering vet jag inte, men med tanke på hur mycket som skrivits om ämnet de senaste åren borde någon tidning eller person uppmärksammat en sådan utom GE Money Bank själva. Jaja, personligen har jag inget större förtroende för den banken (med flera).

Originally posted by lilja
                      Det var samma sak när affärerna ville avrunda köpen när man betalade med kort. Om man hade köpt för 199,79 pga alla x.99 varor så ville de ändå ta ut 200:- Det har de fått sluta med så den lilla summan får de snällt baka in i det "vanliga" priset...
                      Vad menar du med detta? Är det inte tillåtet att i butik ta betalt 300 om man handlar för 299,76kr på kortet? ICA tillämpar ju avrundning på kortköp i alla butiker jag besökt det sista halvåret i alla fall, skulle det vara olagligt?
                      www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

Comment

• Lasp
                        Medlem
                        • 2000-07-29
                        • 10197

Nu har jag fått det senaste när det gäller utländska kortavgifter:
                        Hej Lennart

Tack för ditt meddelande.

Tyvärr har vi inte tillgång till alla regler som gäller i olika länder. Det är de lagar som gäller i det aktuella landet och inte regler gällande för en viss korttyp. Reglerna är alltså inte satta av MasterCard, VISA eller av bankerna i Sverige utan av Danmarks regering.

Detta är informationen vi fått fram när det gäller kortregler i Danmark;
                        Väljer man att betala direkt med kort ska man vara medveten om att det i Danmark är mycket vanligt att man förutom växlingsavgiften får betala en kortavgift på utländska kort (med vårt MasterCard är växlingsavgiften borttagen). Kortavgiften kan vara så hög som 5,75 procent av beloppet. Efter politiska påtryckningar kommer den dock att sänkas till 3,75 procent den 1 juli. EU har beslutat att det ska vara gratis att ta ut Euro i hela unionen, men kan inte förbjuda butiker och restauranger i Danmark eller Sverige att lägga på en avgift vid köp med utländska kort. I Sverige är det dock ganska ovanligt. Det finns alltså regler i Danmark som ger handlare rätt att ta ut kortavgifter vid köp med utländska kort.

Med vänlig hälsning

GE Money Bank
                        Kundservice
                        Livet är kort och Nu!
                        Läs mera!
                        !?

Comment

• Coccozz
                          Medlem
                          • 2003-04-17
                          • 2008

Med risk för att bli tjatig så återgår jag till att det rör sig om en avtalsfråga. Åtminstone inte såvida Danmarks regering anser sig så allsmäktiga, eller frågan av sådan grad av allvar, att det ligger i nationens intresse att de, med stöd i författning(ar) ändrar eller till och med upphäver vad VISA skrivit in i sitt avtal med sina kunder (d.v.s. betalningsmottagarna).

Mer läsning om VISA och att man inte får ta ut kortavgifter vid köp med VISA-kort finns här:

Annars är Google som alltid din vän.

Utan att på något vis mena att vara elak; du kanske skulle se dig om efter en ny bank. Informationen som du fått är ett exakt urdrag, med vissa egna (tveksamma) slutsatser bifogade, ur den här artikeln, som - slump eller ej - hamnar överst på Google om man söker kortavgift danmark. Men det är självklart upp till dig...
                          www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

Comment

• Eclipse
                            Medlem
                            • 2000-07-13
                            • 3741

Nu har jag två kvitton, från en pizzeria:
                            VISA kortbetalning 75:-

Jag sa att de där fem kronorna vill jag inte betala. Det måste du, sa killen....

Jaha, så då vill jag ha det andra kvittot, det på 70:- från maskinen. Fick det med.

När jag studerade klockslagen stämmer de inte. Kortmaskinen visar 17:26, skulle egentligen vara 18:26 så det är okej. (Sommar- vs. vintertid.)

Kvittot från kassaapparaten visar 18:05!! Det är en annan persons kvitto...

Vad ska jag göra? Skriva brev till både Swedbank och Skattemyndigheten?
                            Champange ska vara torr, kall och gratis. Winston Churchill
                            The best computer is man, and is the only one wich can be mass-produced by unskilled labour. Werner von Braum 1912-1977

Comment

• Freko
                              Medlem
                              • 2005-10-29
                              • 158

På dom bara!!

Edit: Kanske en polisanmälan ? känns ju som förfalskning!

Comment

• Fredde Mannen
                                Medlem
                                • 2001-11-18
                                • 3498

Dom kanske har bakat sin sista pizza...

det är ett jävulskap... man borde nästan ha med sig ett papper från någon instans som säger fy fy...
                                För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                                1. Muffling screams of frustration
                                2. Covering evidence of your ineptitude
                                3. Crying into.

Ubuntu forums
                                Umbraco é nice.
                                Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

Working...