Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gein
    Medlem
    • 2000-09-07
    • 4849

Originally posted by Web-Tor
    För att man vill tjäna mer pengar? Som jag skrivit tidigare i tråden så har det hänt mig.

http://www.webforum.nu/showthread.ph...39#post1163039
    För att man vill tjäna mer pengar, ja men det låter värre än vad det egentligen är. Ett annat sätt att uttrycka sig på är att de inte vill dra ner den redan låga vinst som görs på biljetter. I just ditt ärende så gissar jag att det handlade om Ticnet? Provisionen på biljetter som säljs hos ett Ticnet-ombud är väldigt låg och beroende på vilket avtal butiken har med banken beträffande kortbetalningar så kan det vara så att den lilla vinst som faktiskt görs mer eller mindre försvinner om kunden betalar med kort.

Sen kan man ju istället fråga sig om det inte är bättre att butiken försöker få ett grepp om hur mycket avgift som går till kortbetalningar, ställa det i relation till fördelarna att slippa handskas med kontanter och sedan försöka få igen det genom en generell prishöjning på samtliga varor istället (som redan nämnts i tråden).
    The future is today, worry about it tomorrow

Comment

• Nickemannen
      Moderator
      • 2000-08-20
      • 3524

Men om vi sammanfattar allt här nu.

Får en butik ha avgift på kortbetalning med Visa?

Om inte får dom neka ditt köp?

Comment

• Web-Tor
        Medlem
        Smurf
        • 2000-11-03
        • 11794

Originally posted by Gein
        För att man vill tjäna mer pengar, ja men det låter värre än vad det egentligen är.
        Jo, dom tjänar ju inte pengar på att ta ut kortavgift men dom förlorar mindre, om man säger så. I mitt fall förlorade dock affären betydligt mer eftersom jag numera går till någon annan affär.
        /Tor
        Jag och mina bilder.

Comment

• Gladh
          Medlem
          • 2001-05-06
          • 3024

[citat=nickemannen]
          Får en butik ha avgift på kortbetalning med Visa?
          [/citat]
          Inte enligt avtalet, men enligt lagen.

[citat=nickemannen]
          Om inte får dom neka ditt köp?
          [/citat]
          Vad skall du göra då? Gå iväg med varan utan att betala? Om de får neka ditt köp eller ej vet jag faktiskt inte. Jag vet att när jag jobbade på McD så nekade vi kunder att ens bli insläppta. Men samtidigt så finns det ju rättsfall där butiksägare har blivit dömda för att de har nekat personer att handla hos dem. Mycket möjligt att det har med anledningen till varför man nekar personen.

Och om du inte vill betala vad varan kostar att sälja så borde det ju vara en rimlig anledning till att neka dig köpet av varan

- M
          Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• Sjodahl
            Medlem
            • 2003-05-05
            • 3137

Originally posted by Gladh
            Och om du inte vill betala vad varan kostar att sälja så borde det ju vara en rimlig anledning till att neka dig köpet av varan

- M
            Men varan kostar ju inte så mycket?
            Då borde dem väl kunna börja ta inträde med? Hyran måste ju betalas?
            Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

Comment

• Gladh
              Medlem
              • 2001-05-06
              • 3024

[citat=sjodahl]
              Då borde dem väl kunna börja ta inträde med? Hyran måste ju betalas?
              [/citat]
              Ja det borde vara fullt lagligt om de nu vill det. Det finns ju som bekant en del ställen som tar betalt för att man skall få komma in och göra av med sina pengar där...

- M
              Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• Matti
                Medlem
                • 1999-12-20
                • 3781

[citat]Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid
                lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro
                ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.[/citat]
                Är det någon som har sett ett liknande uttalande publicerat i en dagstidning? Jag funderar på att skriva ett informationsblad och jag skulle behöva ett bra citat.
                http://slutaskjutaupp.nu

Comment

• Lady Mercury
                  Medlem
                  • 2005-10-18
                  • 114

Skulle köpa mig en liten kebabsallad nere på hörnet för 55 spänn. Med mitt VISA... men utan att säga eller fråga något så lägger dom till 5 spänn så min sallad kostar nu 60 kr.
                  Dessa 5 kr redovisas inte någonstans utan bakas in i det totala priset..
                  Kan jag skälla på min kebabförsäljare nästa gång????
                  Njut av livet! Man lever bara en gång.... !

Comment

• :stefan:
                    Moderator
                    • 2000-04-28
                    • 8032

kaj kan ju berätta hur glada de blev på en krog på Söder när han påtalade det felaktiga med avgiften de la på...
                    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Lasp
                      Medlem
                      • 2000-07-29
                      • 10197

Igår var vi utsatta för en händelse i Helsingör på krogen Silver.
                      De ville ta ut 4% extra för att vi betalade med kort.
                      De hade MasterCard på rutan. En text på en särskild meny, men den fick vi inte se, där det stod om procent.
                      Jag stod på mig och efter många turer kunde vi gå därifrån utan ett extra påslag om 4%. Egentligen inte mycket att bråka om 40:- men det skall gälla, utan att man behöver gnälla.
                      Vi fick rätt men det känns taffligt när man måste ta strid om rätten.
                      Livet är kort och Nu!
                      Läs mera!
                      !?

Comment

• Fredde Mannen
                        Medlem
                        • 2001-11-18
                        • 3498

Originally posted by Quid
                        Varför skulle man vilja neka folk att betala sina stora köp med kort?
                        Okei, nu skall jag ta upp en lite rolig sak. Här uppe har jag märkt att många pizzerior inte vill låta kunden betala med kort. Varför?

Jo, detta hörde jag av, för att om de inte tar betalt med kort, kan de sätta varannan pizza i egen ficka.

Områdespizzerian här var jag bor, de har en BABS, men uttrycker sig att den är trasig alltid. Nu har det gått ca 5 månader sedan de sa att den var trasig. uhj uhj.. så antar att det är varannan pizza i egen ficka där.
                        För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                        1. Muffling screams of frustration
                        2. Covering evidence of your ineptitude
                        3. Crying into.

Ubuntu forums
                        Umbraco é nice.
                        Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

• Fredde Mannen
                          Medlem
                          • 2001-11-18
                          • 3498

Originally posted by Lasp
                          Igår var vi utsatta för en händelse i Helsingör på krogen Silver.
                          De ville ta ut 4% extra för att vi betalade med kort.
                          De hade MasterCard på rutan. En text på en särskild meny, men den fick vi inte se, där det stod om procent.
                          Jag stod på mig och efter många turer kunde vi gå därifrån utan ett extra påslag om 4%. Egentligen inte mycket att bråka om 40:- men det skall gälla, utan att man behöver gnälla.
                          Vi fick rätt men det känns taffligt när man måste ta strid om rätten.
                          40:- det är ju nästan en hel Starköl. Så klart man måste stå på sig för en sådan liten summa
                          För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                          1. Muffling screams of frustration
                          2. Covering evidence of your ineptitude
                          3. Crying into.

Ubuntu forums
                          Umbraco é nice.
                          Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

• lilja
                            Medlem
                            • 2004-07-30
                            • 1219

Originally posted by Lasp
                            Egentligen inte mycket att bråka om 40:- men det skall gälla, utan att man behöver gnälla.
                            40:- gånger 300 gäster per dag = 12 000:- = 144 000 :- om året

En liten summa för dig som blir en skaplig summa för dem... Iofs måste alla gäster äta för 1 000:- då, men ändå

Det var samma sak när affärerna ville avrunda köpen när man betalade med kort. Om man hade köpt för 199,79 pga alla x.99 varor så ville de ändå ta ut 200:- Det har de fått sluta med så den lilla summan får de snällt baka in i det "vanliga" priset...
                            LiljaOnline

Comment

• Okkido
                              Medlem
                              • 2000-05-12
                              • 4460

Originally posted by Fredde Mannen
                              varannan pizza i egen ficka.
                              Det stämmer, det är mycket svårare att förskringa antalet bakade pizzor om kunden betalat med kort. Jag använder alltid kortet av just den anledningen.

Comment

• Quid
                                Medlem
                                • 2000-06-30
                                • 4270

Här i stan så finns det en pizzeria som inte tar kort på helgkvällar, fast dom säger att det är för att det inte går, för det ringer så mycket
                                Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                                söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

Working...