Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gladh
    Medlem
    • 2001-05-06
    • 3024

[citat=Rikard]
    Det är inget lagbrott att ta ut avgifter för handel med VISA-kort. Däremot är det ett avtalsbrott.
    [/citat]
    Vilket både bankerna och visa skiter fullständigt i om något butik gör. Jag har gjort precis det som all sagt man skall göra, meddelade butiken om att ingen avgift fick tas ut, tog kvitto på avgiften, ringde min bank som inte brydde sig, ringde VISA som inte brydde sig, ringde butikens bank som föga brydde sig. Så där satt jag med ett kvitto och 3 kronor fattigare....

Det var som någon på banken sa, visst är det ett avtalsbrott men VISA får ju in pengar av alla butiker som använder sig av terminalerna, inga terminaler inga inkomster, så du skall inte vänta dig att VISA skriker om avtalsbrott.

- M
    Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• Gladh
      Medlem
      • 2001-05-06
      • 3024

[citat=TessN]
      Varför hålla på att älta detta fram och tillbaka, är det olagligt att ta ut en avgift för VISA-kort men inte för dom andra så är det så,
      [/citat]
      Precis som rikard framhävde så är det knappast OLAGLIGT att ta ut en avgift för kortköp med VISA kort, men ett avtalsbrott mellan VISA och Butiksägaren. Du som privatperson har tyvärr inte så mycket att säga till om mer än att antingen börja använda kontater eller byta affär...

- M
      Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• phred
        Medlem
        • 2005-11-20
        • 333

Originally posted by lilja
        Företagen kan sätta en minimumgräns för vad du måste handla för om du vill använda kort. Det finns inget som säger emot dem där.
        Om jag inte missminnner mig så står det i avtalet ungefär, företaget som använder kortläsaren får inte diskriminera någon beroende av hur dem vill betala.

Vilket skulle betyda att om jag kommer in på en kiosk som säger att jag måste handla för 50sek för att få betala med kort, och jag bara har 30sek på kontot så blir jag diskrimirad ?

Jag sa jag iallafall till en pajas som har en kiosk under kontoret att jag skulle gå upp och ringa baken och konsumentombudsmannen när han bad mig sluta handla där, nästa gång jag kom ner var lappen borta samma sak med mannens leende

Comment

• TessN
          Medlem
          • 2007-08-12
          • 4

Originally posted by Gladh
          [citat=TessN]
          Varför hålla på att älta detta fram och tillbaka, är det olagligt att ta ut en avgift för VISA-kort men inte för dom andra så är det så,
          [/citat]
          Precis som rikard framhävde så är det knappast OLAGLIGT att ta ut en avgift för kortköp med VISA kort, men ett avtalsbrott mellan VISA och Butiksägaren. Du som privatperson har tyvärr inte så mycket att säga till om mer än att antingen börja använda kontater eller byta affär...

- M

Jag var till min bank idag (Swedbank i Kungshamn) och pratade med dom om bla detta. Enligt högsta hönset där, får dom inte ta ut en avgift oav korttyp. Allt beror på hur avtalet är utformat och det ska/BÖR anmälas om man misstänker att nått inte är rätt.

Bland all fakta/källor och allt prata bland folken på nätet så verkar det inte finns mycket till sanning, jag har pratat med min bank som ska ta detta ärende vidare och det ska bli spännande att se vad som kommer hända.

Å till er som kommer kommentera detta, jag har gjort mitt val tänker inte acceptera alla små avgifter hit och dit, kan butikerna inte gå runt utan att behöva ta ut avgifter så kan dom lika gärna gå i KK!

Comment

• TessN
            Medlem
            • 2007-08-12
            • 4

=||=

Hur tolkar ni detta mail jag fick idag?!

" Hej Therese!

Tack för ditt mail.

VISA tillåter inte att säljföretag tar ut en extra avgift när kunder
            väljer att betala med sitt VISA kort. Det är däremot tillåtet vid
            betalning med MasterCard eller Maestro. Avgiften får då inte vara
            större än vad det kostar dem att ta emot kortet. Kunden måste även
            informeras, innan betalning, att extra avgift tillkommer.

Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid
            lägre belopp. Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro
            ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.

Vill du anmäla ett säljföretag för att ha tagit ut en extra avgift
            eller nekat betalning med kort kan du få hjälp med detta på ditt
            lokala bankkontor.

---
            Med vänlig hälsning
            Swedbank
            Kort Helena Halvarsson
            "

Comment

• Calevan
              Medlem
              • 2003-05-20
              • 1133

Originally posted by TessN
              Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid
              lägre belopp.
              Detta var intressant. Vore kul att få den informationen bekräftad. Trodde nämligen det var tvärtom. Det är ju väldigt vanligt med lappar som säger att de inte tar kort under tex 100kr. Dags att forska vidare!
              fredrik

Comment

• Gladh
                Medlem
                • 2001-05-06
                • 3024

[citat=calevan]
                Det är ju väldigt vanligt med lappar som säger att de inte tar kort under tex 100kr. Dags att forska vidare!
                [/citat]
                Det är ju bara för att de skall slippa småköpen när de inte tar ut en avgift. De tänker väl att det har varit så mycket stå hej om avgiften att de vänder på det istället och inte vill ha småköpen där avgiften blir en större del.

- M

Comment

• kaxigt
                  Medlem
                  • 2004-10-15
                  • 618

TessN
                  Det är däremot tillåtet vid
                  betalning med MasterCard eller Maestro. Avgiften får då inte vara
                  större än vad det kostar dem att ta emot kortet.
                  De får ta ut en avgift för dessa kort men den avgiften för inte kosta mer än vad det kostar dom att koppla upp sig mot banken. Ett telefonsamtal förmodligen.

Så tolkar jag det
                  kaxigt.com

Comment

• :stefan:
                    Moderator
                    • 2000-04-28
                    • 8032

Jag tror att det har nåt att göra med deras avtal med Visa/babs/whatever. Varken på K-Rauta eller i yrkesbutiken där jag jobbar nu tar vi inte ut några avgifter, men så har vi också markant större omsättning och mer kortköp än den lilla "turkbutiken" nere på hörnet.
                    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• Web-Tor
                      Medlem
                      Smurf
                      • 2000-11-03
                      • 11794

[citat]Säljföretagen får inte heller neka en kund att betala med kort vid
                      lägre belopp.[/citat]Detta tolkar jag som att företaget får neka kund att betala med kort vid större belopp. Hur hänger det då ihop med nästa mening?
                      [citat]Om en butik accepterar VISA, MasterCard eller Maestro
                      ska de ta emot kortet oavsett vilket belopp kunden vill handla för.[/citat]
                      /Tor
                      Jag och mina bilder.

Comment

• Quid
                        Medlem
                        • 2000-06-30
                        • 4270

Varför skulle man vilja neka folk att betala sina stora köp med kort?
                        Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                        söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• Web-Tor
                          Medlem
                          Smurf
                          • 2000-11-03
                          • 11794

Originally posted by Quid
                          Varför skulle man vilja neka folk att betala sina stora köp med kort?
                          För att man vill tjäna mer pengar? Som jag skrivit tidigare i tråden så har det hänt mig.

http://www.webforum.nu/showthread.ph...39#post1163039
                          /Tor
                          Jag och mina bilder.

Comment

• lilja
                            Medlem
                            • 2004-07-30
                            • 1219

Originally posted by Web-Tor
                            För att man vill tjäna mer pengar? Som jag skrivit tidigare i tråden så har det hänt mig.

http://www.webforum.nu/showthread.ph...39#post1163039
                            Dom hade väl blivit tillsagda av chefen att ta ut en avgift för varje kortköp och visste om detta med att man egentligen inte får göra det...

Dessutom, vad är ett litet eller stort belopp?
                            LiljaOnline

Comment

• Quid
                              Medlem
                              • 2000-06-30
                              • 4270

Jag tänkte ju iofs enbart på stora belopp, dvs. att butiken bara tar ut avgiften för köp över ett visst belopp.
                              Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                              söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Comment

• Web-Tor
                                Medlem
                                Smurf
                                • 2000-11-03
                                • 11794

Originally posted by lilja
                                Dessutom, vad är ett litet eller stort belopp?
                                Bra fråga. Jag förtsår inte vad kvinnan på Swedbank menar.

Originally posted by Quid
                                Jag tänkte ju iofs enbart på stora belopp, dvs. att butiken bara tar ut avgiften för köp över ett visst belopp.
                                Det finns nog inte några affärer som enbart tar ut avgift på stora belopp.
                                /Tor
                                Jag och mina bilder.

Comment

Working...