Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lilja
    Medlem
    • 2004-07-30
    • 1219

Originally posted by Jerpa
    Som nån skrev högre upp, tror det var silfver.
    Om man ska köpa en liten flaska för 20kr men de vill bara ta det på 100kr,
    hur gör de om man vet att man bara har 20kr?

eller om man går till pizzerian och pizzan kostar 40kr + 3kr för kortavgift men att man då bara har 40kr.. går det inte att handla då?

Egentligen så har man då rätt med ett Visakort..
    Ska man ha med sig ett avtal o visa upp varje gång med en överstruken text där det viktigaste står?
    Företagen kan sätta en minimumgräns för vad du måste handla för om du vill använda kort. Det finns inget som säger emot dem där.

Om du tvingas betala kortavgift på en pizzeria ska du be dem att lägga den avgiften vid sidan av pizzan på kvittot och slipern (den som kommer från betalautomaten) så att det står tydligt och klart 45kr pizza och 3 kronor avgift. Dessa två kvitton går du med till banken och klagar. Sen om de gör något eller inte är upp till dem. Lite högre upp i tråden har vi ett exempel på när banken inte ville göra något för att skada sina kunder...

Det kanske är möjligt att stämma banken om de inte vill göra något men en sådan process skulle inte jag vilja starta
    LiljaOnline

Comment

• kirtaphus
      Medlem
      • 2006-08-08
      • 1

Vad är slipen är det den som butiken tar den andra delen av kvittot den jag skriver under på?
      Hur ska man kunna faxa kvitto och slipen om butiken tar (slipen)?

PÅ mitt kvitt står det inte kortavgift 3kr utan hela summan inget annat!!
      precis skulle också vela he svart på vitt ett papper, att visa butiken, stå där som ett fån och bråka om 3kr.

Om det inte står nått i kassan har dom inte gjort fel då, det ska iså fall stå avgift 3kr? och i såfall under 100kr om dom har de me?

Ska i morgon och fråga SEB vad som skall göras. har fått nog.
      de jobbiga är att det sitter någon söt tjej i luckan och som förmodligen inte vet,
      blir att boka in ett möta på SEB med någon högre.
      :Jaha hur var de här då, jo det handlar om 3kr, ska bli kul vad det blir för reaktion!
      Last edited by kirtaphus; 2006-08-08, 16:09.

Comment

• Rikard
        Medlem
        Älgen
        • 1999-12-03
        • 8623

Slipen är den del som genereras av "kortmaskinerna". Antingen kommer det två exemplar av vilka butiken ska ha den ena, den du skriver på, och du den andra. I en del andra fall är kvitto och slip sammanslagna. D.v.s. kopian, den du inte skriver på, är även kvittot.

Jag föreslår ett vänligt samtal till kundtjänst istället för att gå ner till banken. Ringer man kundtjänst och är vänlig och trevlig så verkar det betylidgt lättare för dem att säga att de ska kolla upp läget och återkomma än det verkar för någon som sitter i en kassa som är kontinuerligt upptagen.
        jobbskatteavdrag.se

Comment

• Lasp
          Medlem
          • 2000-07-29
          • 10197

Idag fick jag en slip på 200 och en avgift på 5 men den totala var på 200. Så jag skall kolla detta när det ramlar in.
          Livet är kort och Nu!
          Läs mera!
          !?

Comment

• G8
            Medlem
            • 2001-01-23
            • 931

Var å käkade på Chili vid Ikanohuset i Linköping i helgen, de skulle ha 3:- i kortavgift för köp under 100:-. Jag påpekade snällt men bestämt att de inte får ta ut kortavgift på köp med visakort, kassörskan sa att hon inte visste om det. Jag bad då att kortavgiften ska anges på kvittor varpå hon sa att det inte var några problem.

Det hela slutade med att jag fick en slip på 72:-, ett kvitto på 69:- med kortavgift 3:- skrivet för hand i bläck på kvittot. Alltså, tre kronor svart i fickan till resturangen.

Uselt!
            Va vet jag?
            Inte mer än du antagligen...

End.now()

Comment

• Tengblad
              Medlem
              • 1999-12-11
              • 6590

Inhandlade just ett gäng datordelar på SGH.se, tänkte fint betala med VISA-kortet men det sket sig brutalt när dom ville ha 2,10% av köpbeloppet vilket i det här fallet skulle bli 135:- ! ETTHUNDRATRETTIOFEM! för att använda kortfan Det ännu mer komiska i det hela är att ta postförskott blev billigare. Nu verkar SGH.se allmänt avgiftskåta vid betalningar, dom tog t.o.m ut en avgift för direktbetalning via Nordea
              /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
              Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Comment

• TessN
                Medlem
                • 2007-08-12
                • 4

Gör nått eller gilla läget!

Hej alla glada!

Jag måste bara kommentera detta trots att många verkar ha gjort ett bra jobb redan.

Jag förstår inte hur man orkar gnata om detta med olagliga avgifter. Det är olagligt att ta ut en avgift för dom som har VISA-kort! Dom som har något annat kort tex MasterCard eller Maestro där det är lagligt att ta ut en avgift, ja då har ni bara 2 val...GILLA LÄGET ELLER GÖR NÅTT ÅT DET! Ni som inte kan läsa eller inte förstår lagen, be någon vettig förklara för er vad som gäller. Eller kontakta er bank!

Alla har ett val, sluta skyll på massa dåliga ursäkter...

/Tess

Comment

• Dryden
                  Medlem
                  • 2002-08-03
                  • 12245

TessN. Meninglöst inlägg (men välkommen till wF ändå ).

Den stora frågan är varför kortbetalarna ska få betala när kontantbetalarna står för minst lika stora utgifter (värdetransporter och så vidare). Lägg på tre spänn per inköp för kontantbetalarna och våga vägra femtioöringar.
                  resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Tulork
                    Medlem
                    • 2004-08-06
                    • 952

Jag snackade med ägaren av min lokala kiosk idag när han ville ta 3kr extra för att jag handlade under 100kr och betalade med visa kort...

Enligt han så står det i deras avtal med babs att en viss avgift blabla dras per kortköp.. visa/mastercard spelar ingen roll.. Nu vet jag inte om han ljuger eller inte, men det är i alla fall mäkta irriterande om jag betalar mer än vad jag behöver.. så mycket som jag handlar där kommer jag nog upp i 100-200kr per år.

Han bara beklagade och drog kortet.

Comment

• lilja
                      Medlem
                      • 2004-07-30
                      • 1219

Originally posted by Tulork
                      Jag snackade med ägaren av min lokala kiosk idag när han ville ta 3kr extra för att jag handlade under 100kr och betalade med visa kort...

Enligt han så står det i deras avtal med babs att en viss avgift blabla dras per kortköp.. visa/mastercard spelar ingen roll.. Nu vet jag inte om han ljuger eller inte, men det är i alla fall mäkta irriterande om jag betalar mer än vad jag behöver.. så mycket som jag handlar där kommer jag nog upp i 100-200kr per år.

Han bara beklagade och drog kortet.
                      Som sagt (tror jag)...

Det dras en avgift vid varje transaktion när man betalar med kort och denna sänktes för ett bra tag sedan för åtminstone Visa. I Visas avtal står också att man inte får ta ut en extra avgift för denna kostnad av kunden. Men, så länge höjdarna får in pengar från sina avgifter och vi fortsätter betala dem kommer de inte ta bort avgifterna. Nu gissar jag men kostnaden för pengatransport är väl en klumpsumma. Därav tänker försäljarna inte på samma sätt...

Be att få den där extra avgiften på kvittot, alltså det du köpt +3kr för avgift. Både på kvitto och på slippern (eller vad kort-kvittot kallas) och gå med dem till banken. Vad jag kommer ihåg är det såhär man ska göra så får man pengarna tillbaka. Spara alla kvitton och gå med dem i en klump så får du en återbäring på 100-200kr varje år!

Rätta mig om jag har fel...
                      LiljaOnline

Comment

• Choronzon
                        Medlem
                        • 2001-08-28
                        • 1246

det finns faktiskt ett separat forum tillägnat denna fråga..(jag säger då det) http://www.kortavgift.se/forum/forum...fc6a&PID=10#10
                        Last edited by Choronzon; 2007-08-13, 00:56.
                        Du vet att staten har rätt att se dig; men du har ingen aning om vem som är staten imorgon! FRA åt helvete, ACTA er, lämna folk IPRED. ̿̿'̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Comment

• Rikard
                          Medlem
                          Älgen
                          • 1999-12-03
                          • 8623

Originally posted by Tulork
                          Enligt han så står det i deras avtal med babs att en viss avgift blabla dras per kortköp.. visa/mastercard spelar ingen roll..
                          Det stämmer säkert. Han har säkert också ett avtal för hyran av lokalerna. Vilka kunder får betala extra för det?

Kontenta; hur butiksägarens avtal med BABS ser ut är inte vårt (konsumenternas) problem.
                          jobbskatteavdrag.se

Comment

• lilja
                            Medlem
                            • 2004-07-30
                            • 1219

Originally posted by Rikard
                            Det stämmer säkert. Han har säkert också ett avtal för hyran av lokalerna. Vilka kunder får betala extra för det?
                            Jo, men på elräkningen står det inte "1234 kunder gick in i din affär och därför blir avgifter 1234*3=3702 kr"

Jag håller med om att det är fel att ta ut en avgift men kan ändå förstå hur de tänker, och eftersom alla andra gör sådär...

Det största problemet är att om jag köper en snusklubba för 3kr och vill betala med mitt Visa-kort så dras det en 3kr avgift. Då går gubben i luckan back på den affären.

Vad jag har hört är det inte lagligt att ta ut en avgift för Visa-kort MEN det är lagligt att tvinga dig köpa för ett visst belopp.
                            LiljaOnline

Comment

• Rikard
                              Medlem
                              Älgen
                              • 1999-12-03
                              • 8623

Det är inget lagbrott att ta ut avgifter för handel med VISA-kort. Däremot är det ett avtalsbrott.
                              jobbskatteavdrag.se

Comment

• TessN
                                Medlem
                                • 2007-08-12
                                • 4

Originally posted by Dryden
                                TessN. Meninglöst inlägg (men välkommen till wF ändå ).

Den stora frågan är varför kortbetalarna ska få betala när kontantbetalarna står för minst lika stora utgifter (värdetransporter och så vidare). Lägg på tre spänn per inköp för kontantbetalarna och våga vägra femtioöringar.
                                Vaddå meningslöst, folk är ju så trångsynta här så det är ju sjukt. Varför hålla på att älta detta fram och tillbaka, är det olagligt att ta ut en avgift för VISA-kort men inte för dom andra så är det så, och ska folk gnälla över detta så kan man ju undra hur folk är funtade. Antingen så godtar man en avgift eller så inte, tycker inte att det är så mycket att tjata om.

Comment

Working...