Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gladh
    Medlem
    • 2001-05-06
    • 3024

[citat]
    4. Kontakta din bank och gör en anmälan. Du kommer att bli ombedd att faxa in en kopia på slip och kvitto (om det inte är kombinerat - slip/kvitto)
    [/citat]
    Jag kom till fyran. Och fick tillbaka att riktigt korkat svar att de inte kunde göra något och att jag skulle kontakta affären för att få tillbaka mina pengar. Hoppas det var en sommar praktikant som skrev det svaret. Skall ringa till SEB kort direkt imorgon och hoppas på lite mer stake från personalen...

- M
    Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• Addeladde
      Medlem
      • 2001-01-11
      • 2997

Många kör ju även på att inga köp under 50 kr på kort.
      Alltså man får inte handla
      Andreas

Comment

• lilja
        Medlem
        • 2004-07-30
        • 1219

Men det kan man inte göra något åt då affärer får göra så...
        LiljaOnline

Comment

• Calevan
          Medlem
          • 2003-05-20
          • 1133

Jag råkade ut för detta idag, och de skrev tom kortavgift på kvittot utan att jag bad dem! Underbart, nu ska även jag roa mig med detta! Hur har det gått för er andra?
          fredrik

Comment

• Gladh
            Medlem
            • 2001-05-06
            • 3024

Det går inte så bra, pratade med någon på SEB kort och de kunde inte göra något eftersom butiken tillhörde Babs (Föreningsparbanken) mailade föreningsparbanken och till svara att jag skulle gå till mitt lokal bankkontor och klaga.

Personen på SEB kort sa också att även om det stor i vilkoren för VISA så kunde man avtala bort att man inte fick ta betalt för visa kortet med sin bank (vilket då betyder att det som står i avtalet är det som är intressant, och det lär man ju få se) han tyckte jag skulle uttnytja min konsumentmakt och gå någon annnanstans...

Man kan nog se sig om i stjärnorna efter de 3 kronorna, inte konstigt att banken inte vill hjälpa till, de vill ju behålla affären som kortkund så de kan få in sina avgifter.

Ringde också till VISA Sweden men de var mer än kallsiniga, de hade bara kontakt med banker och några konsumenter vill de absolut inte vet något om...

Skall knalla i väg till det lokala sparbanken och se vad det ger, antagligen inget...

Ni som har fått tillbaka era pengar vilken bank tillhör ni, man kanske skall visa sin konsumentmakt och byta bank.

- M
            Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Comment

• Vatos Locos
              Medlem
              • 2005-03-22
              • 1063

I detta fall så är det inte VISA m.fl som är bovarna utan bankerna som tar ut hanteringskostnader från de butiker som har valt att ha stöd för olika kort.
              Bankerna tar ut en kostnad för en gjord transaktion oavsett vad beloppet är och det är därför som många mindre näringsidkare tar ut en kortavgift för lägre belopp för att inte själva gå med förlust.
              Så börja gnälla på bankerna istället, dock så tror jag inom kort att dessa kostnader kommer att tas bort, med tanke på alla rån av värdetransporter som varit så kommer det att komma direktiv på att fler och fler ska handla med kort.

Comment

• Lasp
                Medlem
                • 2000-07-29
                • 10197

Det är bankerna som är de stora skurkarna.
                Tänk om de inte hade varit så giriga när kontantchipet infördes.
                Då kunde vi ha sluppit värdetransporter och därtill hörande rån.
                ICA går faktiskt i bräschen nu med att ge ut kontanter direkt från kassan. Testa detta.
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

Comment

• medialabs
                  Medlem
                  • 2002-03-10
                  • 2704

Originally posted by Lasp
                  ICA går faktiskt i bräschen nu med att ge ut kontanter direkt från kassan. Testa detta.
                  Fungerar inte lika bra längre här i Eskilstuna. ICA-butiken här i Nyfors har börjat vägra att ge ut kontanter. Exempel: Jag köpte lite varor för 53 kr. Betalade med mitt kort och sa till kvinnan i kassan att om hon kunde lägga på en extra hundring, så att jag får hundra kronor tillbaka.

Nepp, det ville hon inte, utan hon var bara villig att lägga på 47 kr till. Och hänvisade till en uttagsmaskin från ICA-banken som står vid kassan sedan någon/några månader tillbaka. Kul med en uttagsavgift på 10 kr/uttag. Använder inte den där maskinen igen iaf.

Bör nämna att detta är en enda ICA-butiken som jag har sett med en sådan uttagsautomat. (kanske någon testverksamhet?)

Edit

Hittade en bild/information om automaten!
                  Last edited by medialabs; 2006-07-21, 14:45.

Comment

• Rufus
                    Medlem
                    • 2004-03-18
                    • 312

Originally posted by Web-Tor
                    Jag var precis i min lokala tobaksaffär för att hämta ut tre konsertbiljetter. När jag skulle betala räckte jag fram mitt Visa kort. Expediten frågade om jag hade kontanter men det hade jag inte (biljetterna kostade över 1000 kronor). Då talade han om att dom tog en kortavgift på tre kronor.
                    - "Visst" sa jag "Bara kortavgiften står angiven på kvittot".
                    Killen vände och vred på sig - "Hmm... ja... nja...jo..."
                    Han pratade med de två andra killarna bakom disken och till sista kom dom fram till att jag inte kunde få något kvitto (inte ens handskrivet) utan att jag var tvungen att betala kontant för att slippa kortavgiften.

Nu finns det en bankomat precis bredvid affären så jag fick gå dit och ta ut pengar.
                    Värdelöst som fan.
                    Vilken butik var det?

Comment

• meza
                      Medlem
                      • 2004-12-30
                      • 330

Pizzerian runt hörnet
                      Det är samma med pizzerian som finns här jag bor, de tar ut 5 kr i avgift. Ganska frustrerande, men samtidigt finns det en Icabutik precis bredvid så man kan ju gå in där och ta ut pengar, men det är inte lika förtjusta i det längre då jag inte har Icabanken som bank, utan då tror jag att de helst vill att jag ska handla något.

Årsavgift för betalkort
                      På tal om avgift för korttjänsten så har en fristående bank (http://www.haradssparbanken.se/) gratis kortavgift samt gratis internettjänst hos FSB, även gratis telefonbank. Hittade denna bank, då jag blev irriterad när Icabanken höjde sin avgift för banktjänsten, och jag fick avslag från Skandiabanken, då de får fram 2003 årsinkomst av någon konstig anledning, och då hade jag ingen fast inkomst. Så det gick inte.

CDON
                      Sedan på CDON så kan man välja att få faktura, detta har gått ett bra tag, och det tar det inget extra för om jag minns rätt. Dock så är betalningstiden endast 15 dagar, så det är lite knapert, det gäller att vara snabb med inbetalningen, annars är de snabba på att skicka påminnelseavgift, och då blir det genast ganska dyrt. Upptäckte detta, då jag är van att betala min räkningar en gång i månaden, men att förfallodatumet var kort. Detta fick jag ju skylla mig själv för, så det klandrar jag inte CDON för.
                      Råfeministen Meza talar: Om flickor kan vara billiga kan män då vara gratis?

Comment

• Jymdis
                        Medlem
                        • 2001-03-01
                        • 5637

Dubbelpost..
                        --------------------
                        [email protected]
                        www.jymdis.com

Comment

• Jymdis
                          Medlem
                          • 2001-03-01
                          • 5637

Originally posted by meza
                          Årsavgift för betalkort
                          På tal om avgift för korttjänsten så har en fristående bank (http://www.haradssparbanken.se/) gratis kortavgift samt gratis internettjänst hos FSB, även gratis telefonbank. Hittade denna bank, då jag blev irriterad när Icabanken höjde sin avgift för banktjänsten, och jag fick avslag från Skandiabanken, då de får fram 2003 årsinkomst av någon konstig anledning, och då hade jag ingen fast inkomst. Så det gick inte.
                          Även Skurups Sparbank har slopat avgifterna för kort, internetbank och telefontjänst. De ska även ha några av det lägsta respektive högsta ränterna (på ett bra sätt) i landet. Har flera gånger fått utmärkelse som bästa bank i olika undersökningar (när det gäller villkor).
                          --------------------
                          [email protected]
                          www.jymdis.com

Comment

• Web-Tor
                            Medlem
                            Smurf
                            • 2000-11-03
                            • 11794

Originally posted by Rufus
                            Värdelöst som fan.
                            Vilken butik var det?
                            KJA tobak på Linnegatan.
                            /Tor
                            Jag och mina bilder.

Comment

• lilja
                              Medlem
                              • 2004-07-30
                              • 1219

Är det möjligt att göra en svartlistning av vilka butiker som tar ut en avgift? Jag menar är det lagligt att göra så?? Vore annars en kul ide!
                              LiljaOnline

Comment

• Jerpa
                                Medlem
                                • 2003-02-03
                                • 1749

Som nån skrev högre upp, tror det var silfver.
                                Om man ska köpa en liten flaska för 20kr men de vill bara ta det på 100kr,
                                hur gör de om man vet att man bara har 20kr?

eller om man går till pizzerian och pizzan kostar 40kr + 3kr för kortavgift men att man då bara har 40kr.. går det inte att handla då?

Egentligen så har man då rätt med ett Visakort..
                                Ska man ha med sig ett avtal o visa upp varje gång med en överstruken text där det viktigaste står?
                                Följ mig på geocaching

Comment

Working...