Hej, jag har just köpt musik på CDON och diskuterat denna fråga med deras informationsavdelning. Anledningen ligger i att de lägger på hela 5% på köpesumman i så kallad kortavgift, trots att jag handlar med VISA-kort. Jag erbjuds dessutom inget annat betalningsalternativ. De hävdar att deras leverantör för kortbetalning på cdon.com tar ut denna avgift, vilket de ser som en rimligt förklaring till att bortse från VISAs avtal. Nån som vet nåt om detta?
fast de gör fortfarande fel eftersom det inte är tillåtet att ta ut kortavgift vid betalning med VISA.
Att deras leverantör för kortbetalning tar ut en avgift av dem spelar ingen roll, det är en tjänst som de betalar för och ska inte tas ut på slutkunden.
Varenda affär jag snackat med säger antingen att det inte finns något avtal eller att de inte sett något. De hävdar också att varje gång någon betalar med kort kostar det dem 2-7 kronor vilket är hela eller mer än vinsten på deras varor vilket betyder att det inte skulle fungera annars.
Det tråkiga är att de har lite rätt även om det är bankerna som satt upp reglerna...
- Du betalar för att ha ett kort
- Du betalar ibland för att ta ut pengar på en bankomat om det är "fel" bankomat vilket är helt sjukt då överföring av pengar mellan bankerna kostar nada. Åtminstonne om man överför på annat sätt...
- Affärerna betalar för att du skall få använda ditt kort då du betalar eller plöjer över hela ansvaret på dig med en kortavgift
Man kan komma på fler sådana här saker men vore det inte läge för bankerna att skärpa till sig och antingen ta bort någon av avgifterna då deras inkomst från korten är enorm!! Om vi inte blåser upp det här till debatt kommer bankerna bara fortsätta att vara sviniga...
fast de gör fortfarande fel eftersom det inte är tillåtet att ta ut kortavgift vid betalning med VISA.
Att deras leverantör för kortbetalning tar ut en avgift av dem spelar ingen roll, det är en tjänst som de betalar för och ska inte tas ut på slutkunden.
tips är isf. cd-wow, de är för det första billigast på cd, det andra fri frakt, och för det tredje så tar de inte ut någon kort avgift
Är det också ett avtalsbrott för en butik att inte låta en konsument ta en vara på beloppet? Dvs. dra allt på kortet? Köpte en Powerade på friskis i dag och de vägrade ta det på beloppet utan jag fick 80 spänn växel tillbaka. Alltså, jag var tvungen att ta det på 100 kr. Värdelöst. Varför gör en butik så?
Kan förstå om en butik tillåter att man kan få pengar tillbaka eftersom det minskar antalet pengar i butiken vilket innebär att rånrisken minskar.
Men att tvinga någon till det förstår jag inte, möjligt vis är det som en protest från deras sida och att få kunderna att inte betala med kort för små belop
So long and thanks for the fish.
Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!
Nej det gör de inte. Eftersom de köper tjänsten från någon annan, så är det detta de tar betalt för, inte för att du använder just ett kort för att handla med. Det är ingen kortavgift. Att däremot inte ha andra betalningssätt känns ganska begränsande, men det borde ju bara vara att låta bli att handla där.
Försök att applicera situationen på andra branscher så bli det lättare att förstå.
Jag har ett annat problem. En rätt stor pizzeria i Jönköping kallar inte sin avgift för kortavgift utan för serviceavgift. Dessutom hävdar de att det är jag och alla andra som måste betala, annars går hela deras vinst upp i rök...
I detta fallet kunde jag inte göra mer efterssom jag bara är en kund i mängden mer än att gå och äta någon annan stans, men hur kul är det när alla kompisarna äter på det stället och skiter i att säga något?
Jag har för övrigt lyckats få ett annan populärt pizzaställe i Jönköping att sluta ta avgift
Jag var precis i min lokala tobaksaffär för att hämta ut tre konsertbiljetter. När jag skulle betala räckte jag fram mitt Visa kort. Expediten frågade om jag hade kontanter men det hade jag inte (biljetterna kostade över 1000 kronor). Då talade han om att dom tog en kortavgift på tre kronor.
- "Visst" sa jag "Bara kortavgiften står angiven på kvittot".
Killen vände och vred på sig - "Hmm... ja... nja...jo..."
Han pratade med de två andra killarna bakom disken och till sista kom dom fram till att jag inte kunde få något kvitto (inte ens handskrivet) utan att jag var tvungen att betala kontant för att slippa kortavgiften.
Nu finns det en bankomat precis bredvid affären så jag fick gå dit och ta ut pengar.
Var inne på ATG-spelaffären idag och handlade lite. Summan blev 75 kr och jag tänkte betala med mitt VISA-kort. Då sa tjejen i kassan att summan måste överstiga 100kr annars skulle det kosta mig 5 kr. Hon förslog att jag skulle handla någonting mer för 25 kr.
Jag blev sur. Men vad ska jag egentligen säga i det läget? Det är ju pinsamt att ställa till med en scen när så mycket andra människor står runtomkring??
Så jag fick snällt knalla till banken och ta ut 100 kr...
Kan man inte fixa ett enkelt utdrag från VISAs avtal (eller vad det är) som man kan visa säljarna.
Det finns fortfarande butiker som vägrar acceptera att det ens finns ett avtal. Jag möts ofta av "det finns inget avtal" eller "jag har läst avtalet och det finns inget där som säger att jag inte får ta ut en kortavgift".
Comment