Avtalsbrott att ta ut kortavgift på VISA-kort

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikard
    Medlem
    Älgen
    • 1999-12-03
    • 8623

Originally posted by JAreMANNEN
    Det är väl ganska självklart att dessa enstaka avgifter går rakt ner i "svarta fickan".
    Tänk alla pizzerior, dom hade utan problem kunnat betala dessa små avgifterna.
    Vänta lite.
    Enligt de instruktioner som har gått ut till butikerna, som jag har sett, står det klart och tydligt att kortavgiften, om den nu tas ut, ska stå med på kvittot. Står den inte med på kvittot är det en fråga för skattemyndigheten och inte för din bank. Jag har flera gånger varit med om att det står just "kortavgift 3.00" på kvittot.
    jobbskatteavdrag.se

Comment

• filippo
      Medlem
      • 2003-01-12
      • 1813

Får butiker sätta en gräns på att inga kort på belopp under 50 kr?
      Exempel är Bokia är i stan som gör så.... :/
      » Dagene kommer én og én, ikke i bunter.

------------------
      www.rwmedia.se
      www.konsertfotograf.nu
      www.weddingphoto.nu
      www.tandemfoto.nu
      ------------------

Comment

• Yoda
        Medlem
        • 2002-11-07
        • 294

När jag handlar i jourbutiken nära mig tar de inte ut någon avgift om jag handlar matvaror mm. från butiken. Men köper jag ett sl-kort till T-banan som kostar 600 kr så tar de ut en avgift på 5 kr...detta gäller för boendeparkeringen också. Och det står inte på kvittot att jag betalt en avgift. Då har det ju inget med baken att göra eftersom de gör olika på olika varor, eller....
        /Titti

Comment

• Compusa
          Moderator
          • 2002-01-14
          • 2952

Originally posted by Yoda
          Men köper jag ett sl-kort till T-banan som kostar 600 kr så tar de ut en avgift på 5 kr...detta gäller för boendeparkeringen också. Och det står inte på kvittot att jag betalt en avgift. Då har det ju inget med baken att göra eftersom de gör olika på olika varor, eller....
          Det där är garanterat svarta pengar, förmodligen för att butiken i fråga inte gör någon vinst på dessa tjänster.

Comment

• Rikard
            Medlem
            Älgen
            • 1999-12-03
            • 8623

Originally posted by filippo
            Får butiker sätta en gräns på att inga kort på belopp under 50 kr?
            Exempel är Bokia är i stan som gör så.... :/
            Jag tror inte det, men här är jag inte säker. Har jag förstått det rätt så får de inte göra skillnad på betalningsmedel - d.v.s. jag har fått uppfattningen att de i så fall inte får göra några affärer alls under 50:-. Men här är det en stor osäkerhetsfaktor som sagt.
            jobbskatteavdrag.se

Comment

• voigtann1
              Forumvärd
              • 2001-06-14
              • 8810

Originally posted by Rikard
              Jag tror inte det, men här är jag inte säker. Har jag förstått det rätt så får de inte göra skillnad på betalningsmedel - d.v.s. jag har fått uppfattningen att de i så fall inte får göra några affärer alls under 50:-. Men här är det en stor osäkerhetsfaktor som sagt.
              Kan någon ta reda på denna information?
              "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Comment

• Okkido
                Medlem
                • 2000-05-12
                • 4460

Dalig vaxlingskurs och 35 kr i avgift ar det jag far betala.

Comment

• sl0k
                  Medlem
                  • 2005-05-28
                  • 523

Originally posted by Compusa
                  Vilka rävar! Mest irreterad är jag över mc-donalds, i alla fall i Göteborg som envisas med dessa avgifter. De är ju för fasen en stor etablerad kedja och ska inte behöva hålla på med sånt här trams.
                  Har aldrig varit med om detta på Mc-Donalds själv .. bor även jag i göteborg.. Vilka mc-donalds gäller det isåfall ?

Comment

• Compusa
                    Moderator
                    • 2002-01-14
                    • 2952

Jag tänker på den som ligger brevid Stadium vid Kompassen. Äter sällan på MCdonalds men jag vet att de hade det under en period i alla fall, om de inte fortfarande har det.

Comment

• sl0k
                      Medlem
                      • 2005-05-28
                      • 523

Originally posted by Compusa
                      Jag tänker på den som ligger brevid Stadium vid Kompassen. Äter sällan på MCdonalds men jag vet att de hade det under en period i alla fall, om de inte fortfarande har det.
                      ok.. äter sällan på mcdonalds jag heller... brukar endast bli påväg hem från krogen.. fast blir oftast Burger King istället.. inga kortavgifter där iaf

Comment

• lilja
                        Medlem
                        • 2004-07-30
                        • 1219

Jag har påvisat detta för många expediter men de bryr ju sig inte. Man kanske skulle gå vidare till nästa steg och börja maila bankerna

Ett ställe i jönköping hade avgift ett tag, sen tog de bort den. Efter någon månad införde de avgift igen och jag frågade snällt "varför? det är ju inte tillåtet med kortavgifter!". Expediten svarade något argt "Vi var tvungna att byta ut vår betalningsstation och har därför infört avgiften igen som inte alls är olaglig". Jag fick helt enkelt svälja det hela och ta avgiften efterssom jag ville ha mina produkter...
                        LiljaOnline

Comment

• Kapten Haddock
                          Medlem
                          • 2006-01-04
                          • 643

Kortavgifter är båg och nonsens, ingen här försöker med sånt fiffel och jag ser ingen orsak till att butiker i Sverige behöver heller, dom vill bara ha extra-pengarna från kunderna.

Comment

• oskob
                            Medlem
                            • 2002-05-29
                            • 1513

Ha. Vem fan bryr sig om de har köpt ny kortläsamanick. De har den för att det ska bli lättare för kunderna att betala = ett sätt att locka kunder. Som att ica tar en extra avgift för att de kör tvreklam...

#000000 is the new black

Styrkors.se - En svensk spelblogg med läget under kontroll

Comment

• Compusa
                              Moderator
                              • 2002-01-14
                              • 2952

Butiker borde uppmuntra till kortbetalning eftersom det är ett säkrare sätt för dom att hantera pengar. Nu anses det besvärligt i vissa butiker om man betalar med kort.

Comment

• Gein
                                Medlem
                                • 2000-09-07
                                • 4849

Originally posted by Rikard
                                Det låter ju helt vansinnigt om det var sant. Den här frågan har varit uppe förut och jag tycker fortfarande att det i mångt och mycket inte är butikerna som ni ska skälla på. Jag själv extrajobbar i butik och vid köp av t.ex. Ticnet-biljetter så ber vi om kontanter eller i värsta fall får kunden stå för kortavgiften. Varför? Provisionen på Ticnet är väldigt låg och vi tvingas betala kortavgift på 3% plus uppringningskostnad.

Jag ska inte dra det så långt att säga att vi går back på en sådan kund men jag vet att det inte är långt därifrån. Och vad har butiken för val? Vi har försökt få bättre avtal med bank om att slippa procentavgiften men de anser att vi inte har en tillräcklig omsättning på kortbetalning.
                                Samma med Svenska spel där vi inte tar kort över huvud taget. Är det isåfall olagligt av oss att inte tillåta kortbetalning av tips?
                                Att det skulle vara ett sätt att få in extra pengar är rent skitsnack (iaf när jag talar för den butik jag jobbar för) eftersom vi helst av allt tar emot kontanter på tjänster där vi har väldigt låg provision.
                                Butiken hamnar i kläm och vi tvingas bemöta de kunder som blir förbannade eftersom vi står sist i kedjan
                                The future is today, worry about it tomorrow

Comment

Working...