altså om ja fatta detta rätt
Betalar du med VISA så kan dom inte enligt lag ta ut en avigft?
" The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"
klaga på bankerna istället, inte den (oftast) stackars butiksägaren.
det är så helt sjukt att bankerna tar ut sådana avgifter för elektroniska transaktioner när det är så dyrt o riskabelt att handskas med "konkreta" pengar iom rån, pengatransport osv...
kortavgiften främjar ju inte direkt korthanteringen, vilket alla skulle gagnas av (inklusive bankerna, fast dom är de enda som inte kommit på det).
off topic: en grej till som visar på bankernas enorma ovilja och stenålderssyn, varför i helvete ska jag behöva ha ett id-kort och ett kredit-kort, varför inte slå ihop dom till ETT ENDA kort, fram o baksida. piece of cake, men neeeheeeejjjeedåå, ååååhhhh!!!!. jag lovar att bli evigt trogen kund till den bank som introducerar det.
[citat]off topic: en grej till som visar på bankernas enorma ovilja och stenålderssyn, varför i helvete ska jag behöva ha ett id-kort och ett kredit-kort, varför inte slå ihop dom till ETT ENDA kort, fram o baksida. piece of cake, men neeeheeeejjjeedåå, ååååhhhh!!!!. jag lovar att bli evigt trogen kund till den bank som introducerar det.[/citat]Flytta till Norge, där har du foto på baksidan av visakorten, inget krångel med extra id-kort och skräp. Jag kan nästan tänka mig att flytta dit bara av den anledningen.
de tar 3kr i kortavgift i pizzerian.. betalar med visa
Har aldrig orkat bry mig om att säga nåt till dem .. skulle man krångla kanske de nekar en att köpa sin pizza lr ber en gå att ta ut pengar istället..
Nån som vet hur mkt det kostar affären att ta betalt med VISA ?
Har varit med om flera ggr att de tagit 10 kr i kortavgift.. nån sa att det inte kostade så mkt med VISA vilkte ju i så fall betyder att de går plus på att man betalar med VISA.
Har även några st kvitton där det är specificerat kortavgift på , hur vet man vilken bank det gäller om man ska vända sig dit ?
Köper man en öl för 46 kr o de lägger på 10 kr kortavgift blir det ju en höjning med drygt 20% så..
Handlar nästan alltid med bankkort(Andelsbankens bankkkort) och då många gånger med småsummor som 2-5 euro men då tar jag alltid bank när dom frågar bank eller visa(har ett kombo-kort) och det är kostar lika mycket som med kontanter, aldrig nån extra avgift för mig och existensen av den i sverige förvånade mig. Gäller detta endast kreditkort eller hur är det med bankkort(debetkort)?
Här är debetkortsbetalning helt fritt(såvitt jag vet, har aldrig hört nått annat och jag har kollat uttdragen sen och dom stämde precis)men jag har aldrig använt VISA kortet i sånahära sammanhang så jag vet inte med det men jag vet att jag fick betala en liten avgift då jag via bankomat tog ut 60 euro från VISA kortet.
Det är nog tyvärr inget fast pris utan skiljer sig, även mellan VISA-kort och VISA-kort, beroende på om det är kredit anslutet till kortet, om det är ett rent bank-kort (kopplat till konto) eller om det är ett betalkort.
Är det inte bankerna som är bovarna i det hela? Är det inte dom som tar kortavgifterna och blir rika på kuppen? Att butiken tar avgiften av oss är en sorts kedjereaktion för att dessa ska kunna täcka upp bankens avgifter gentemot butiken...
Är det inte bankerna som är bovarna i det hela? Är det inte dom som tar kortavgifterna och blir rika på kuppen? Att butiken tar avgiften av oss är en sorts kedjereaktion för att dessa ska kunna täcka upp bankens avgifter gentemot butiken...
Fast butikerna har slutit ett ett avtal med banken där det står att det inte får ta ut nån avgift av kunderna..
Vilka rävar! Mest irreterad är jag över mc-donalds, i alla fall i Göteborg som envisas med dessa avgifter. De är ju för fasen en stor etablerad kedja och ska inte behöva hålla på med sånt här trams.
Visst tjänar bankerna pengar på transaktionerna - visst kostar varje transaktion pengar. På precis samma sätt som det kostar att räkna pengar i slutet på dagen, att anlita vaktbolag för att transportera pengarna m.m.
Som det är just nu får kortkunderna, i vissa butiker, betala för både kort- och kontanthantering. Det rimliga vore att butikerna gemensamt såg till att bankerna (babs) sänkte sina transaktionsavgifter samt att transaktionsavgiften som är kvar slås ut på samtliga produkter/tjänster.
Det är väl ganska självklart att dessa enstaka avgifter går rakt ner i "svarta fickan".
Tänk alla pizzerior, dom hade utan problem kunnat betala dessa små avgifterna.
Comment