Mobila överpriser

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Josef
    Medlem
    • 2002-03-16
    • 3123

Mobila överpriser

Har ett Comviq-abonnemang, där jag ska kunna ringa gratis till alla comviq/tele2-mobilkunder i sverige, med en uppkopplingsavgift på 50 öre/samtal.

Fick en räkning på nästan 400 spänn idag, där det står specificerat 51.75kr inom comviqs nät. Hur sjutton är det möjligt? Samtalen till det fasta nätet kan man räkna på två händer, och dessa har verkligen inte varit långa.
    Var även en tur till danmark, där mobilen användes lite. 10 minuter ut och 3 in. Detta gick på strax över 100kr!!! 10 minuter utgående samtal från danmark: 92.86kr! 23 sms till sverige: 70.50kr! Det är ju sjukt!!! Hur kan man med att ta sådana hutlösa överpriser. Blodsugare!!!
    För varje sms från danmark till sverige kostar det mig 2.45kr + 20öre i "administrativa avgifter" till den danska operatören, när ett sms i danmark (med danskt abonnemang) kostar ca 60öre. Helt galet!
  • Lasp
    Medlem
    • 2000-07-29
    • 10197

Håller med. Det är för dålig infomation för varje enskild grej. Då skulle folk inte ringa så mycket.
    Wappade ner Helsingborgs Dagblad under en kort resa i Tyskland, tvåhundra spänn kostade det!!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Comment

• Josef
      Medlem
      • 2002-03-16
      • 3123

Ja, det tillkommer hela tiden små avgifter som man inte har fått någon som helst information om.

Angående just mitt abonnemang, där jag ska ringa gratis till alla comviq/tele2-mobilkunder i sverige. Det kallar jag falsk marknadsföring då det kostar mycket mer än de 50örena i uppkopplingsavgift.

Kan de då inte nöja sig med de 135kr/mån som jag betalar dem?

Comment

• Jymdis
        Medlem
        • 2001-03-01
        • 5637

Är väl inte så förvånande att det kostar mer utomlands? Dock håller jag med om att det är överpriser.
        --------------------
        [email protected]
        www.jymdis.com

Comment

• Josef
          Medlem
          • 2002-03-16
          • 3123

[citat=Jymdis]Är väl inte så förvånande att det kostar mer utomlands?[/citat]Nej, det är inte så konstigt, men lagom är bäst. Ringde Comviq och frågade hur räkningen kunde bli så hög för utlandsamtalen. Fick till svar att de siffror som står på deras hemsida(5.50kr/min) bara är "riktmärken", då det egentligen kostade 8kr/min + startavgift (okänd).

Comment

• magnusfeldth
            Medlem
            • 2003-01-02
            • 2442

Big bills are history?
            Sanningen är störst, men EG-rätten har företräde
            eight-thirty res at Dorsia | Mister One Million | jag var där | Klauz!

Comment

• Dryden
              Medlem
              • 2002-08-03
              • 12245

Det kan vara en god idé att kolla upp priser hos utländska operatörer innan man åker utomlands. Att det kostar ~10SEK att ringa utanför Sveriges gränser kan väl ändå inte vara någon nyhet, även om jag håller med om att det är snorigt dyrt. Dessutom bör man passa sig för att ta emot samtal, och då räknar jag även mobilsvaret. Det kan bli rejält dyrt om folk talar in långa meddelanden där.
              En annan snorig sak är att man som Vodafone-kund inte kan man dra nytta av Vodafone i andra länder. Fortfarande svindyrt, i alla fall när jag hade dem som operatör förra sommaren. [citat=Lasp]Wappade ner Helsingborgs Dagblad under en kort resa i Tyskland, tvåhundra spänn kostade det!! [/citat]Det där känns tvivelaktigt.
              resebloggen # twitter # instagram

Comment

• magnusfeldth
                Medlem
                • 2003-01-02
                • 2442

[citat=Dryden][citat=Lasp]Wappade ner Helsingborgs Dagblad under en kort resa i Tyskland, tvåhundra spänn kostade det!! [/citat]Det där känns tvivelaktigt. [/citat]Det kanske var med bilagor?

Var det wap eller gprs?
                Sanningen är störst, men EG-rätten har företräde
                eight-thirty res at Dorsia | Mister One Million | jag var där | Klauz!

Comment

• Dryden
                  Medlem
                  • 2002-08-03
                  • 12245

[citat=magnusfeldth]Var det wap eller gprs? [/citat]I och för sig, jag tänkte på att han hade GPRS:at upp ett par hundra. Snackar vi uppringd WAP så hamnar det ju i ett annat läge.

Comment

• Josef
                    Medlem
                    • 2002-03-16
                    • 3123

[citat=Dryden]Det kan vara en god idé att kolla upp priser hos utländska operatörer innan man åker utomlands. Att det kostar ~10SEK att ringa utanför Sveriges gränser kan väl ändå inte vara någon nyhet, även om jag håller med om att det är snorigt dyrt. [/citat]Det gjorde jag ju. På deras hemsida står det att det ska kosta runt 5.50sek att ringa från ovan nämnt land. Vad det inte står är alla "dolda" avgifter som man inte märker av förrens man får en faktura i brevlådan. Knapphändig information!

Comment

• Dryden
                      Medlem
                      • 2002-08-03
                      • 12245

[citat=Josef][citat=Dryden]Det kan vara en god idé att kolla upp priser hos utländska operatörer innan man åker utomlands. Att det kostar ~10SEK att ringa utanför Sveriges gränser kan väl ändå inte vara någon nyhet, även om jag håller med om att det är snorigt dyrt. [/citat]Det gjorde jag ju. På deras hemsida står det att det ska kosta runt 5.50sek att ringa från ovan nämnt land. Vad det inte står är alla "dolda" avgifter som man inte märker av förrens man får en faktura i brevlådan. Knapphändig information! [/citat]Har du någon länk där jag kan läsa in mig på vad som står?

Comment

• Josef
                        Medlem
                        • 2002-03-16
                        • 3123

[citat=Dryden]Har du någon länk där jag kan läsa in mig på vad som står? [/citat]http://www.comviq.se/utomlands/priserfranutlandet.phtml (Danmark)

Comment

• Dryden
                          Medlem
                          • 2002-08-03
                          • 12245

Men är det inte så att du måste räkna med både svensk och dansk taxa?

Comment

• Josef
                            Medlem
                            • 2002-03-16
                            • 3123

[citat=Dryden]Men är det inte så att du måste räkna med både svensk och dansk taxa? [/citat]Kanske det. Men jag ska ju ringa gratis inom sverige, men det kanske inte gäller när man ringer från utlandet. Tjejen i supporten måste ha varit en av de sämsta på att förklara jag någonsin har pratat med.

Comment

• Luxman
                              Medlem
                              • 2000-08-23
                              • 536

Det står följande i inledningen för utlandssamtal:
                              [CITAT]När du ringer från din mobiltelefon i en annan operatörs nät betalar du denna operatörs
                              taxa plus en administrativ avgift. Samtalen kommer på din vanliga månadsfaktura från
                              Comviq. Svensk moms debiteras alla samtal. För information om andra operatörers
                              aktuella tariffer, vänd dig till Kundservice eller gå in under Utlandspartners och priser.
                              Samtal till Kundservice från utlandet är ej kostnadsfritt.

Om du blir uppringd när du befinner dig utomlands, betalar du den internationella delen
                              av samtalet, dvs från Sverige till det land där du befinner dig. Den som ringer dig betalar
                              som vanligt mobiltelefontaxa för Sverige.
                              [/CITAT]
                              Inte för att jag har avvikande åsikt om de "hutlösa" avgifterna men i det här fallet så står de klart och tydligt vad som gäller utlandssamtal ifall man läser informationen.
                              /Luxman

Comment

Working...