Nån som vet om det går att få en OKI OL 400w att funka med WinXP? I så fall hur?
OKI OL 400w - WinXP
27 svar · 701 visningar · startad av Patte
Det verkar som det enligt OKI's hemsida iaf vid en snabbtitt.
Jo, det verkar så. Men jag har då inte lyckats.
XP hitttar skrivaren men kan inte installera den. Har sen testat att använda OL 400, som det närmaste, men får inte ut något.
Kollat BIOS-instlällningarna för LPT1-porten?
Jag kör även Win98 på samma dator, mer eller mindre enbart för att kunna skriva ut - för där funkar det. Så det är inget stort problem, men det är ju inte det smidigaste.
Vet inte vad det är för skillnad i modeller, men jag har ivf OKI-410 ex, vilket hittades och installerades av XP efter att jag angav ny hårdvara och vad det var för hårdvara. Plug'n'pray funkade mao inte.
Jo, jag kan installera någon av XP:s OKI OL modeller om jag anger dem men just OKI OL 400w finns ju inte. Och den skriver inte ut.
Dear Customer,
Although this product may utilise Drivers or Utilities none are available for download on this web site.
http://europe.oki.com/cgi-bin/load.cgi -> drivers -> ol400w | XP | english
Ser illa ut, mao :l
Prova att maila dem :i
Enligt, http://europe.oki.com/fcgi-bin/public.fcgi?pid=37&nid=1017&cid=1&chid=1, ska det finnas drivisar för ett gäng utgångna modeller med på XP skivan men i den listan står OL400 inte specifikt OL400w och i XP verkar det finnas 400, 400e och 400ex så det verkar som om det där w:et gör att man får köra dubbla operativ och boota om till 98:an varje gång man ska skriva ut något. Det funkar väl men inte är det smidigt direkt...
Eftersom OKI själva inte har några drivisar ö.h.t tillgängliga till OL400w för XP så är det inte troligt att det finns på XP skivan heller. Men om du mailar dem kanske de kan ge råd om vad du kan göra.
För ett par år sedan så mailade jag nåt företag i Taiwan om USB drivers till w2k för deras modem. Fick tillbaka en zip med en driver till ett helt annat modem från en helt annan tillverkare (samma chip) och det funkade klockrent :D Så det kan ju kanske fungera även i ditt fall att sända ett litet mail... ;)
Nej, men OKI har inte heller drivisar för OL400ex men dessa finns på XP skivan. Samma verkar ju gälla för skrivaren du har.
Ett gäng modeller vars drivisar finns på XP-skivan som OKI inte tillhandahåller.
Men visst, eventuellt testar jag med att maila dem i fall de kanske har någon lösning.
Discontinued Oki Monochrome Printers
OL400/ 800/ 830/ 840/ 850/ 410/ 410e/ 410ex/ 600e/ 600ex/ 610e/ 610ex/ 810/ 810ex/ 1200/ 1200PS
OKIPAGE 6e/ 6ex/ 10e/ 10ex/ 12i/ 12in/ 16n/ 20/ 20nUse the ‘Oki’ driver of the same name on the Windows XP CD.
Men 400 finns inte med listan så det verkar inte bättre än att en koll med dem direkt är nödvändigt.
(jag har en 410ex så det stämde ju för mig)
Man är bara lite skeptisk då man själv jobbat på support och vet hur inställningen är till utgångna produkter och versioner, man slipper dem och lägger dem bakom sig. För att inte tala om hemanvändare...
Men visst, det är ju inget större besvär precis så jag får väl göra ett försök.
PeW skrev:
OL400/ 800/...
Men 400 finns inte med listan så det verkar inte bättre än att en koll med dem direkt är nödvändigt.
(jag har en 410ex så det stämde ju för mig)
:q
I värsta fall kan du prova köra med drivrutenen för HP LaserJet IIP eller liknande. Det kan funka, tror jag gjorde det ett tag med en OKI-skrivare.
Rikard skrev:
PeW skrev:
OL400/ 800/...
(jag har en 410ex så det stämde ju för mig):q
Åh :r
Vådan av att inte dricka morgonkaffet först ;)
Rikard skrev:
Det där är de ursprungliga drivisarna som kom med skrivaren. De funkar inte under Win2000 eller XP.
Enligt inläggen där verkar det inte gå att få skrivaren att funka under Win2000 eller XP.
Gein skrev:
I värsta fall kan du prova köra med drivrutenen för HP LaserJet IIP eller liknande. Det kan funka, tror jag gjorde det ett tag med en OKI-skrivare.
Jag har hört eller läst nånstans nångång att några HP drivisar eventuellt ska kunna funka men vet inte vilka. Det funkar i alla fall inte med HP LaserJet IIP...
Testa någon närliggande då II, III eller IIIP. Jag minns inte exakt vilken jag använde.