Tjenare, det är katastrof nu, jag skulle formatera om datorn för att den började bli seg, jag installerade om Windows i hopp om att i installationen kunna välja formatera hårddisken, tyvärr gick det inte.
Datorn startade med nya XP installerat, men alla filer var kvar.
Jag stängde av datorn och satte in Windows ME startdiskett, valde att boota från den. Sen gick jag in i fdisk, deletade den aktuella ntfs partitionen och skapade en ny Primär dos partition.
Jag startade om datorn och satte in Windows ME skivan för att installera ME istället, gick till E: som är min cdenhet, och skrev in install.
Den satte igång och sa att den först skulle kolla lite saker, sen när jag tryckte enter så skulle den starta, men skrev istället ut i dos att installationen krävde nåt på 15blalbla mb. Min HD är 98 gb, partitionen är likaså.
Jag försökte stoppa in Windows XP skivan å boota från den men då säger den att det inte finns något operativsystem, vilket är riktigt.
Men hur sjutton ska jag göra för att lösa detta?
SNÄLLA SVARA SNABBT!!!
(Sitter på en mac och skriver detta...måste ha pc:n idag, har jobb)
TainEvilMedlem sedan aug. 2002106 inlägg Testa med en mindre storlek på den primära partitionen. Tror bara att det är NTFS som klarar den storleken som du kör med. Vet inte riktigt hur det är med FAT32.
Alternativt tar du bort alla partitioner med startdisketten och bootar sedan direkt från din XP skiva och skapar allt från det installationsprogrammet.
Okej, jag testade nu att boota från ME disketten å nu formatera C:, e det åt skogen eller kan det fungera.?
Förresten så står det att den formaterar 32 gb istället för 98 :S
TainEvilMedlem sedan aug. 2002106 inlägg Vilket filsystem vill du köra? NTFS eller FAT?
Nu installerar jag ME, men sen ifrån ME installerar jag XP, då väljer jag att göra om filsystemet, så det det handlar om nu är hur jag ska installera ME och få hårddisken att va normal storlek..
TainEvilMedlem sedan aug. 2002106 inlägg Varför gör du så? Ska du ha dualboot?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du kan inte få en hårddisk på mer än 32GB med FAT32 som ME jobbar med.
För att göra en korrekt installation så bör du boota från XP-skivan och installera från den direkt. Under installationen kan du både ta bort och skapa en ny partition på hela din disk och då blir det rätt.
Näe, ska bara ha XP, men jag kom ju i en knipa, fattar inte hur jag annars skulle göra...
SirPeter skrev:
Du kan inte få en hårddisk på mer än 32GB med FAT32 som ME jobbar med.
För att göra en korrekt installation så bör du boota från XP-skivan och installera från den direkt. Under installationen kan du både ta bort och skapa en ny partition på hela din disk och då blir det rätt.
Men nu formaterar jag C:, men iaf, måste jag ta bort min aktuella dospartition innan jag bootar ifrån XP skivan?
TainEvilMedlem sedan aug. 2002106 inlägg Det kan du göra från XP installationen
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Nä du kan fixa allt det där vid installationen. Den formatering du gör nu är helt onödig eftersom du bör använda NTFS istället för FAT
Men..jag tror att den sa "Finns inget operativsystem", när jag skulle boota från Xp-skivan, ej helt säker dock.
TainEvilMedlem sedan aug. 2002106 inlägg Har du kontrollerat i BIOS:en att din PC verkligen bootar från CD:n? Du bör få upp en meddelande på skärmen som säger något typ: "tryck på någon tangent för att boota från cd-skivan"
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ställ om i BIOS så att den försöker boota från cd i första hand så skall det funka.
Jo, när datorn startar trycker jag på F8 för att öppna Boot Menu å väljer skivan, då bootar den från skivan men ger mig det där meddelandet.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg F8 låter iofs inte som nåt som jag ens har hört talas om som bootval.
r/ Ja det var otroligt vad det ekar här inne. :e
Humm, om jag nu ändå installerar Windows ME, kan jag då installera XP från ME och få rätt storlek på hd:n eller?
TainEvilMedlem sedan aug. 2002106 inlägg Har du någon skum version av XP skiva? (som kanske inte går att boota från...)