webForumDet fria alternativet

Katastrof!!! Hjälp mig!!!

Windowsur Windows

39 svar · 814 visningar · startad av eriksson2002 · sida 2 av 2

Frågan, av eriksson2002

Tjenare, det är katastrof nu, jag skulle formatera om datorn för att den började bli seg, jag installerade om Windows i hopp om att i installationen kunna välja formatera hårddisken, tyvärr gick det inte. Datorn startade med nya XP installerat, men alla filer var kvar. Jag stängde av datorn och satte in Windows ME startdiskett, valde att boota från den. Sen gick jag in i fdisk, deletade den aktue

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nej inte utan att du installerar något 3pp som t ex. partition magic eller liknande men det är _inte_ nåt som iaf jag rekommenderar.

Medlem sedan aug. 200216 inlägg

TainEvil skrev:

Har du någon skum version av XP skiva? (som kanske inte går att boota från...)

:r

Tänker inte tala om vartifrån jag fått den :OO

Medlem sedan aug. 2002106 inlägg

Du kan ju gå den hårda vägen och skapa startdisketter för XP. Blir väl 3-4 stycken tror jag.

Red. Eller går det kanske bara i W2000?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du ingen bootbar skiva så får du krångla för att få ordning på det. Skaffa fram originalskivan och installera från den så slipper du problemen.

Hur ska jag kunna göra startdisks om jag inte har XP installerat då?
Fixa av nån eller?

SirPeter skrev:

Har du ingen bootbar skiva så får du krångla för att få ordning på det. Skaffa fram originalskivan och installera från den så slipper du problemen.

Vem har sagt att det finns en originalskiva? *tittar bort* :OO

Hej igen, nu är jag hemma igen.
Jag har nu installerat Windows ME, men när datorn skulle starta efterinstallationen var det bara grått och en mus som syns, ingenting händer.

Vad ska jag göra?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Bootdisketter går att ladda ned från MS, det blir 6st till XP.

Vad ska jag göra?

Undvik ME, banka in XP direkt istället ;)

Tackar, hooooppas att det fungerar.

Gav mig ett försök på att försöka installera ME igen, å vips :)!
Det funkar nu, nu är det bara att uppgradera till XP via min skiva!

TACK ALliHOPA FÖR ALL HJÄLP, HOPPAS DET FUNKAR NU!

Ähum... :OO

*nåja, lycka till - det kan nog behövas :)*

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

PeW skrev:

Ähum... :OO

*nåja, lycka till - det kan nog behövas :)*

Tack så mycket :e !

(Jag e eriksson2002:s brorsa, det var jag som skrev ifrån hans på hans mac under den tid datan va störd)

Nu funkar det perfekt -på mitt vis funkade det :e

Medlem sedan mars 2001593 inlägg

mja jo
har du ntfs? eller kör du i fat32?

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Det går inte att boota från alla Windows XP-skivor. Jag har 2 som inte går. En engelsk PRO och en svensk PRO.. kanske bara går med Home. :)

Startdisketter kan du inte göra även om du har windows installerat. Du måste ladda ner ett program till det. Det finns här. Fast dom fungerar bara med Pro.

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Du använda en Win98 eller WinME startdiskett för att komma åt XP-skivan och sedan installera därifrån, du behöver alltså inte en XP-startdiskett.
Håller med om attt det låter slumt att trycka F8 för att komma in i BIOS, däremot trycker men F8 för att få olika startalternativ ("felsäkert läge" etc) i Win2000, är det kanske samma i WinXP?

Det går inte att boota från alla Windows XP-skivor. Jag har 2 som inte går. En engelsk PRO och en svensk PRO.. kanske bara går med Home

Det går med PRO också. Funkar det inte så är det endera fel på skivan (dåligt gjord kopia? ;)) eller så är det nåt annat strul med hårdvaran & bios.

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Den dåliga kopian kan vara från ett känt dataföretag. När jag skulle installera om min WinXP pro med orginal skivan som jag fick tillsammans med min Dell maskin så kunde den inte läsas, efter att ha fått en ny skiva från Dell så går det helt utmärkt att bota och installera från CD skivan.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Där ser man. :)

PeW - Minst en av skivorna är iaf orginal.. ;)

Medlem sedan mars 2001593 inlägg

jag kunde boota från min skiva när jag slagit av bootning från hd ;)

men jag avinstallera xp till förmån för w2k då jag tycker det är bättre :) lätt

Har inte heller haft några problem att boota XP-skivor och det vore mycket märkligt om det fanns obootbara originalskivor i handeln.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
138 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)