webForumDet fria alternativet

Windows 3.11 (3.1)

29 svar · 879 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Denna tråden tror jag många av er kommer att se som intressant. Hoppas det :) Den handlar om Windows 3.11 eller 3.1, jag vet inte om det är samma os. Jag har ingen somhelst erfarenhet av detta os nämligen.

Vilket var Microsofts första riktiga Windowssystem? Var det 3.11 eller fanns det något innan t.o.m? Det skulle vara häftigt att läsa om windows historia någonstans. Vet någon vart man kan läsa om det? Datorhistoria överhuvudtaget. Jag tycker den är fruktansvärt intressant.

Den enda riktiga kontakten jag har haft med 3.11 var på skolan (i sjuan eller åttan) och så har jag en släkting som hade 3.11 ett tag. Men största kontakten var genom skolan och inte ens där fick jag någon större inblick i det. Jag vet hur det ser ut, grundläggande funktioner med programhanteraren, filhanteraren osv men har inte använt det aldeles för mycket. Vi hade Win 3.11 i ett klassrum, resten var Win 95. Så lite 3.11 blev det men definitivt inte mycket. Förvånadsvärt att en skola ens har 3.11 fortfarande :) (vi hade nämligen 3.11 även på gymnasiet som jag gick ut från för 1-2 år sedan). Tycker det är rätt kul.

Den första datorn jag någonsin kom i kontakt med utanför skolan var en pentium 75 MHz som jag fick av mina föräldrar för en 6-7 år sedan. Ok att jag hade haft kontakt med datorer och visste väl lite grann om vad de var för något iallafall. Några av mina kompisar hade dator, men det var inte så vanligt. Det var mest TV-spel som gällde. Framförallt NES. Men jag ägnade inte så många tankar åt det. Jag visste inte ens vad ett OS var för någonting på den tiden och jag brydde mig inte heller :OO Visste således än mindre vad det var för OS i deras burkar. Min bästis hade en Amiga vet jag. Han sa så och han hade ett fräckt bilspel. Kommer inte ihåg hur det såg ut i detalj men jag kommer ihåg att det var rätt snyggt och effekter och liknande. Men det enda jag såg av den var just detta bilspel när jag var hos honom en dag. Jag såg aldrig vad som gömde sig "under". Så lite kontakt hade jag även med Amigan, men ytterst lite. Skall tilläggas att jag inte har haft någon somhelst kontakt med annat än PC och Mac efter det. Men jag var mest intresserad av TV-spel vilket mina kompisar naturligtvis också var. Hursomhelst, denna datorn jag fick var seg :/ Men det var det bästa som fanns då. Den hade Windows 95. Det var egentligen iom den som jag lärde mig windows och datorer i allmänhet på allvar. Den enda kontakten jag hade haft med datorer överhuvudtaget innan dess var just på skolan, och så lite utanför som jag ju beskrev aldeles innan, och det var nu hemma som jag verkligen lärde mig hur den fungerade och vad man kunde ha den till. Det enda jag hade med mig från skolan var kunskapen om hur mappar och filer fungerar och liknande, lite program, internetanvändning och lite datorhistoria, hur datorn är uppbyggd med hårdvara, BIOS, 8 bitar=1 byte, diverse förkortningar och uttryck osv. Jag visste ganska mycket redan alltså men det var hursomhelst med min första egna dator som jag började vidga mina vyer och utveckla mina datorkunskaper på allvar. Vad kul man hade. Att sitta och utforska windows 95 och rita i paint. Upptäcka Microsofts alla produkter för underhållning etc. Det var nu som mitt datorintresse verkligen tog fart. Det var asgrymt :)

Och nu kom jag ifrån ämnet lite men jag ville få med lite nostalgi också :) Det är hursomhelst nostalgi för mig. Är en ganska så ny datoranvändare om man ser det så och det var ju min första datorupplevelse. Nästan iallafall. Amiga och sådant pratar ju många om. Nostalgi. Synd att man inte var med på den tiden också :) Då ägnade jag hursomhelst inte allt för många tankar åt datorer. De kom först i högstadiet kan man säga. Med datorundervisning och min första dator.

Men jag har ju inte fått leka runt med 3.11 så det skulle vara hur häftigt som helst att få tillfälle till det. Jag läste på nätet att en kille med en athlon 1800+ tydligen skulle ha 3.11 installerat och han påstod att det funkade hur bra som helst. Är det verkligen möjligt? Vad är den övre gränsen för att kunna installera 3.11 egentligen? Att man skulle kunna ha det på en modern dator låter fruktansvärt konstigt. Men om det går så är jag mer än glad att få leka lite :) Att få gå tillbaka före 95:ans dagar och utforska det och på det sättet kunna se mer i detalj hur det fungerade då och hur saker har förändrats och förbättrats under åren.

Iofs så kan väl Windows ses som lite krassligt många gånger men om man gämför 3.11 med XP så får man väl ändå säga att Windows bara blivit bättre, eller :OO

Ok, jag tror det var allt. Mest ska detta handla om Win 3.11, var man kan läsa mer om windows historia och datorhistoria i allmänhet. Men lite nostalgi smög sig in också. Men jag tror att många bara uppskattar sådant :birp

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Om du vill ha gammalt kan du försöka hitta 1.0 på internet nånstans. Det är så gammalt så det ges ut gratis på vissa ställen. Jag hittade t.ex. 1.01 nånstans för nåt år sen.

Det enda som krävs för 3.1X (den enda skillnaden vad jag vet är att 3.11 har stöd för nätverk) är en dator med DOS. Men sen måste du ju uppfylla systemkraven oxå. ;) Tror det ligger på ungefär 33MHz, 2 MB RAM, m.m. :e

Windows historia hittar du på http://www.swetweakers.net/artiklar/windowshistoria2.shtml

Datorhistoria på http://susning.nu/Datorhistoria

Jo, systemkraven ska nog inte vara några större problem att upfylla :bire Men kan datorn aldrig vara för bra för 3.11 alltså? Bara DOS som behövs?

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Kanke är som med bilar, sista året av en modell brukar vara bäst, för då är barnsjukdommarna rättade mm.

Måste gå undan för han med en athlon 1800+ :)

Oj, nu fick jag verkligen en inblick i windows historia :) Visste inte att det fanns så många versioner. Fruktansvärt intressant. Och NT's utveckling var extra intressant. Tack för tipsen. När jag hörde talas om XP för första gången så hörde man att det skulle vara bra på minneshantering och att det var något nytt. Iallafall fattade jag det. Men XP's minneshantering verkar ju vara gemensam för hela NT-teknologin. Bara förbättrad. Det visste jag inte. Jag trodde det var något nytt de gjorde när de gick från 9-xserien och windows 2000. För i 9x så är det ju en jädra röra :) Men där lärde man sig både ett och annat. Att Microsoft började med NT redan i början på 90-talet och att det hanterar just minnet mycket bättre eftersom det inte baserar sig på DOS.

Men då är det bara att söka upp någon gammal version av Windows och köra då eller? Har jag fattat rätt? Kan ju bli lite klurigt kanske. Om ingen vill sälja förstås.

Nu måste jag sova känner jag så vi syns kanske imorgon.

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Windows 1.0 fanns faktiskt. Fast det första Windows jag använde var 3.1.

Här kan ni se hur det och mycket annat såg ut:
http://toastytech.com/guis/index.html

Den sidan var mycket bra. En av de bästa sidorna jag sett vad gäller innehåll.

EDIT: Det är mycket av det man vill ha som man inte har testat. Personligen tycker jag Windows såg mycket bättre ut innan 9x kom med det nya gränssnittet :birp Det är dagens sanning. Skulle göra vad somhelst för att få tag i en kopia. Man skulle kanske göra en undersökning och se hur många som använder något av Windows 1.0, 2.0 och 3.0 Och ta reda på vad de har för hårdvara.

Men jag undrar fortfarande över killen jag nämnde. Han som hade en 1800+ Jag kan inte fatta hur ett operativ som är omkring 10-15 år gammalt kan stödja en processor som kom ut aldeles nyligen :l Och så har jag DDR SDRAM också. Undrar verkligen om det kommer att funka.

Det enda är väl att skaffa en dator som är gammal som satan. Men det skulle bli så fruktansvärt segt så jag vågar inte ens tänka tanken :birp

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Windows 2.0 var bara en form av grafiskt skal till DOS vill jag minnas. Riktigt kasst alltså. ;)

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Testa gärna OS/2, tidiga versioner. Mycket kompetent (och är det fortfarande) Lite annat upplägg, och faktiskt ganska najs...

Var det OS/2 som Microsoft och IBM samarbetade med?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Var det OS/2 som Microsoft och IBM samarbetade med?

Jo, visst var det det.

Men för att byta ämne:

Hur många visste att Microsoft faktiskt tagit fram ett Unix-baserat OS? Långt innan Linux var påtänkt.

http://www.computerhope.com/unix/xenix.htm

Det hör man inte mycket om nuförtiden ..

Jag läste om det för ett par timmar sedan, men dessförinnan visste jag det inte :)

Men är nyfiken på vad Nexus86 menade när han sa att det enda som krävdes var DOS och dessutom så nämnde han minimikraven på detta. Hur ska man tolka det? Att det går utmärkt att installera på en ny dator bara man har DOS? DDR och hela kittet?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Krav för att installera Windows 3.11 på ny dator:

1. Dator=PC
2. Partitionen där det installeras ligger bland de första 8 Gigen på hårddisken.

Ganska blygsamma krav. :)

Herre jösses.

Hur gör jag med DOS först då? För det är väl ingen som vet vart man kan få tag på en tidig version av NT?

Du installerar DOS. ;)
In med installationsdisketten och kör igång. DOS 6.22 som var en av de sista versionerna låg på 3 disketter om jag inte missminner mig.

Kolla med Microsoft om du kan få loss en licens från dem för billig penning. Alternativt kan du säkert annonsera om att du önskar få tag på Windows NT 3.1 eller 3.51 - det finns säkerligen möjligheter att köpa en "begagnad" licens för 50-100:-.

Ok men hur installerar jag windows sedan ovanpå DOS? Och framförallt, vilket DOS ska jag köra på? Det senaste, typ 7.0 tror jag det är. Det spelar ingen roll vilket DOS man använder, det funkar till alla windowsversioner som kräver DOS?

DOS 6.22...
DOS 7.0 har jag för mig följde med Windows 95.

Jo, så var det ja. Det kanske aldrig var ett fristående OS. Hursomhelst så har jag skickat ett mail till Microsoft nu och frågat ifall de vet vart jag kan hitta NT så ifall jag får tag i det så löser det sig ju utan DOS isåfall.

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)