Denna tråden tror jag många av er kommer att se som intressant. Hoppas det :) Den handlar om Windows 3.11 eller 3.1, jag vet inte om det är samma os. Jag har ingen somhelst erfarenhet av detta os nämligen.
Vilket var Microsofts första riktiga Windowssystem? Var det 3.11 eller fanns det något innan t.o.m? Det skulle vara häftigt att läsa om windows historia någonstans. Vet någon vart man kan läsa om det? Datorhistoria överhuvudtaget. Jag tycker den är fruktansvärt intressant.
Den enda riktiga kontakten jag har haft med 3.11 var på skolan (i sjuan eller åttan) och så har jag en släkting som hade 3.11 ett tag. Men största kontakten var genom skolan och inte ens där fick jag någon större inblick i det. Jag vet hur det ser ut, grundläggande funktioner med programhanteraren, filhanteraren osv men har inte använt det aldeles för mycket. Vi hade Win 3.11 i ett klassrum, resten var Win 95. Så lite 3.11 blev det men definitivt inte mycket. Förvånadsvärt att en skola ens har 3.11 fortfarande :) (vi hade nämligen 3.11 även på gymnasiet som jag gick ut från för 1-2 år sedan). Tycker det är rätt kul.
Den första datorn jag någonsin kom i kontakt med utanför skolan var en pentium 75 MHz som jag fick av mina föräldrar för en 6-7 år sedan. Ok att jag hade haft kontakt med datorer och visste väl lite grann om vad de var för något iallafall. Några av mina kompisar hade dator, men det var inte så vanligt. Det var mest TV-spel som gällde. Framförallt NES. Men jag ägnade inte så många tankar åt det. Jag visste inte ens vad ett OS var för någonting på den tiden och jag brydde mig inte heller :OO Visste således än mindre vad det var för OS i deras burkar. Min bästis hade en Amiga vet jag. Han sa så och han hade ett fräckt bilspel. Kommer inte ihåg hur det såg ut i detalj men jag kommer ihåg att det var rätt snyggt och effekter och liknande. Men det enda jag såg av den var just detta bilspel när jag var hos honom en dag. Jag såg aldrig vad som gömde sig "under". Så lite kontakt hade jag även med Amigan, men ytterst lite. Skall tilläggas att jag inte har haft någon somhelst kontakt med annat än PC och Mac efter det. Men jag var mest intresserad av TV-spel vilket mina kompisar naturligtvis också var. Hursomhelst, denna datorn jag fick var seg :/ Men det var det bästa som fanns då. Den hade Windows 95. Det var egentligen iom den som jag lärde mig windows och datorer i allmänhet på allvar. Den enda kontakten jag hade haft med datorer överhuvudtaget innan dess var just på skolan, och så lite utanför som jag ju beskrev aldeles innan, och det var nu hemma som jag verkligen lärde mig hur den fungerade och vad man kunde ha den till. Det enda jag hade med mig från skolan var kunskapen om hur mappar och filer fungerar och liknande, lite program, internetanvändning och lite datorhistoria, hur datorn är uppbyggd med hårdvara, BIOS, 8 bitar=1 byte, diverse förkortningar och uttryck osv. Jag visste ganska mycket redan alltså men det var hursomhelst med min första egna dator som jag började vidga mina vyer och utveckla mina datorkunskaper på allvar. Vad kul man hade. Att sitta och utforska windows 95 och rita i paint. Upptäcka Microsofts alla produkter för underhållning etc. Det var nu som mitt datorintresse verkligen tog fart. Det var asgrymt :)
Och nu kom jag ifrån ämnet lite men jag ville få med lite nostalgi också :) Det är hursomhelst nostalgi för mig. Är en ganska så ny datoranvändare om man ser det så och det var ju min första datorupplevelse. Nästan iallafall. Amiga och sådant pratar ju många om. Nostalgi. Synd att man inte var med på den tiden också :) Då ägnade jag hursomhelst inte allt för många tankar åt datorer. De kom först i högstadiet kan man säga. Med datorundervisning och min första dator.
Men jag har ju inte fått leka runt med 3.11 så det skulle vara hur häftigt som helst att få tillfälle till det. Jag läste på nätet att en kille med en athlon 1800+ tydligen skulle ha 3.11 installerat och han påstod att det funkade hur bra som helst. Är det verkligen möjligt? Vad är den övre gränsen för att kunna installera 3.11 egentligen? Att man skulle kunna ha det på en modern dator låter fruktansvärt konstigt. Men om det går så är jag mer än glad att få leka lite :) Att få gå tillbaka före 95:ans dagar och utforska det och på det sättet kunna se mer i detalj hur det fungerade då och hur saker har förändrats och förbättrats under åren.
Iofs så kan väl Windows ses som lite krassligt många gånger men om man gämför 3.11 med XP så får man väl ändå säga att Windows bara blivit bättre, eller :OO
Ok, jag tror det var allt. Mest ska detta handla om Win 3.11, var man kan läsa mer om windows historia och datorhistoria i allmänhet. Men lite nostalgi smög sig in också. Men jag tror att många bara uppskattar sådant :birp