Boota = Starta (ungefär)
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
32 svar · 463 visningar · startad av Holgersson · sida 2 av 2
Boota = Starta (ungefär)
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Varför ska jag då ha det där programmet?
Så att när man startar datorn så bootar man? Om jag följer SirPeters instruktioner, då blir det alltså formaterat och precis som det ska bli?
Vilket program???
Om du gör som jag har skrivit så får du en hårddisk med en partition som du kan installera på. Skall du ha flera partitioner så får du göra på annat sätt men lär dig först att skapa en och installera på den, därefter om du vill lära dig mera så kan du gå vidare.
------------------
Du får ursäkta om jag blandat ihop saker och ting, men det blev lite grötigt när Lasp pratade om att jag skulle ta hem nåt program. När det gäller NT-burken jag skall formatera så finns det redan två stycken partitioner (heter det så?), och jag skall alltså "byta ut" eller ta bort båda dessa, och sedan installera 98 på den ena partitionen?
Vänta med att ta hem en massa program, lär dig det du har först och ta det andra senare om du känner att du behöver det.
Du tar alltså bort de partitioner som finns och skapar en stor som du installerar win98 på sedan, det är det som jag har skrivit om tidigare.
------------------
Ok, jag får försöka greja till det.. :e
Lycka till. ;)
------------------
Vi får väl se hur långt det går innan jag kommer tillbaka.. Tur att det finns fler datorer här hemma än bara en.. ;)
Tänkte bara tala om att det gick hyfsat bra. Jag fick bort NT och installerade win98 fast några smärre misstag (?) gjorde så att runt 320 MB "försvann", men det gör inget. Bara allt fungerar så! ;)
Tack för all hjälp!
PS. Det gick bra med formateringen av win98 burken också. Den gick det utmärkt med. .DS
Kul att se att det gick vägen iaf, nu är du på rätt väg att börja forska och lära dig mer inom området. ;)
------------------
Jo, men det som vart lite tokigt var att det redan var uppdelat i två delar på NT-datorn så när jag formaterat den första så gick det inte med den andra. Sen gick det inte att ta bort den andra heller, men det fungerar iaf och det är ju huvudsaken! ;)
Troligtvis är det en ntfs-partition som du har liggande som tar dom där 320 eller vad det var. Det går att ta bort i fdisk men då får du ta bort rubbet för att få med det i en större partition.
------------------
Jag försökte ta bort i fdisk men lyckades inte. Det blev bara en massa om att det redan fanns osv. Men det spelar ingen större roll, jag kanske fixar det så småningom.. *nu kan jag* ;) :e
[Redigerat av Holgersson den 11 dec 2001]