webForumDet fria alternativet

Formatera om i NT?

32 svar · 463 visningar · startad av Holgersson

HolgerssonMedlem sedan okt. 2001509 inlägg

Nu är jag inte så hemma alls på det här med att formatera om hårddisken, men jag har en aning om hur man gör det i vanliga 98:an i alla fall. Nu till problemet: Jag har en burk med NT på som jag måste formatera hårddisken på och sedan installera win98 på. Hur gör jag då? Jag har aldrig gjort det ens på en 98 burk ( :r ), men jag har ingen aning alls om hur det går till på en NT-dator.. Hjälp!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har troligtvis NTFS på den så du behöver gå in i fdisk och ta bort den partitionen för att sedan lägga till en FAT32-partition som du kan formatera.
Sök lite här på wF så hittar du nog mer exakta förklaringar på hur du skall göra.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Okej, får väl söka lite då..
Fattar noll, men vi får väl se om det klarnar lite.. ;)

Det gör det säkert, det finns massor av olika förklaringar så någon är nog så att du hänger med hoppas jag. Annars får du hojta till så får vi snickra ihop en. ;)

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Nu har kah läst i en himla massa olika trådar, men jag förstår fortfarande ingenting.. Det skulle vara schyst om nån kunde skriva ner en "guide" på hur jag skall göra! Då kan jag ju skriva ut den och sedan läsa sedan när det blir tid att fixa den där burken.. Förresten, det finns möjligen ingen "guide" på hur man formaterar en burk med 98 på? Jag vet hur man gör på ett ungefär, men jag vill inte hålla på och testa när jag inte är säker. Om någon vet något som finns nerskrivet eller om nån vill skriva ner lite, så kan ni ju maila mig så slipper det bli så jäkla mycket text i denna tråden. Om nån vill alltså.. :q

Jag börjar med att säga att det är meningen att det skall vara text i trådarna, det är just det som ett forum bygger på. Finns det inga lösningar i trådara pga att alla mailar sina svar så kan ju ingen söka efter svar här. ;)

För att formatera en hårddisk som det finns win98 på så behöver du en startdiskett, en sån kan du skapa genom att gå till "Start-Inställningar-Kontrollpanelen-Lägg till/Ta bort program" och välja fliken "Startdiskett".
Du startar datorn med disketten i och när du sedan hamnar i dosläge så skriver du helt enkelt format c: och trycker på Enter. Efter en liten stund får du upp en text som lyder nåt om att du raderar all info om du fortsätter, då svarar du ja på den frågan och sedan är det bara att vänta tills det är klart. När det är klart så får du möjlighet att döpa disken men det behövs inte.

När det gäller en hårddisk som det finns windows NT på så är det lite svårare om du vill ha win98 på den sedan.
Då får du skaffa en startdiskett från en dator med win98 och starta som i ovantående förklaring.
När du kommer in i dosläge så startar du programmet fdisk genom att skriva det och trycka Enter. I det programmet så svarar du Ja på de första två frågorna som kommer upp och därefter kommer du in i programmet.
Du börjar med att Ta bort partition och du väljer att du vill ta bort en Icke dos partition.
När du har tagit bort den så skapar du en nu primär partition och gör den aktiv. Alla instruktioner kommer upp och är egentligen ganska logiska när du väl ser dom på skärmen.
Glöm bara inte att starta om datorn efter att du har gjort klart i fdisk och innan du skall formatera.

Hoppas att du förstår min förklaring. ;)

------------------

[Redigerat av SirPeter den 08 dec 2001]

Jag förstår att det ska vara text i trådarna.. :e

Så på NT-burken så byter jag alltså ut den där partitionen (?) mot nåt annat och sedan gör jag lika som på 98?

Jag är helt nollställd på det här med att formatera.. :r

ja det stämmer, du måste ha FAT som filsystem för att kunna formatera med hjälp av en startdiskett. NT har ett finsystem som heter NTFS (det står för New Technonogy File System) och det kan duinte komma åt från dosläge.

Det är lugnt, alla är barn i början. ;)

------------------

Jo, jag har hållit på med datorer i några år nu (är 15) men inte med hårdvaran, i stort sett bara med internet och hemsidor.. ;)

Har börjat tröttna på bara internet och hemsidor, så jag ska försöka börja lite mer med själva datorn.

Jag tror iaf att jag förstår lite av det du skrev, men det där med fdisk och partitioner förstår jag inte riktigt..

Det är helt rätt inställning, man lär så mycket mer när man börjar greja med datorn på det sättet.
Du kommer att förstå min text när du kommer in i fdisk tror jag, det låter skitsvårt men det är inte så svårt när du väl kommer in i det.

------------------

Ok, det blir väl nån gång nu i veckan som jag ska försöka fixa det där med Nt-datorn. Jag får tacka så mycket för hjälpen, och jag återkommer om det blir strul eller om jag har mer frågor.. ;)

Förresten, du kan händelsevis inte detta:
Skivspelare

Ingen verkar kunna svaret på den.. :(

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du är på alerten ikväll!!!
Många forum

Ta hem XFdisk på nätet
Lägg den på en diskett
Skapa flera partioner
Lägg in dina operativsystem.
Kör Boot managern!
Nu kan du välja vad du vill köra.
Lycka till
Hoppas att du svarar på tråden.

------------------
GvdsSfdtTddv.

För det första så har jag ingen aning om vad "boota" är för någe, sedan så förstår jag inte varför man ska ha partitioner.. Ska man då ha en rejäl rackare och en som är ganska liten? Om det redan är delat på en dator, tas det bort och sedan så får man "partitionera" igen? Partitioner betyder väl det där med delningar av hd:n va? Jag fattade lite av SirPeters genomgång, men när jag läst det några ggr så verkar det bara svårare och svårare.. :e

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

OK När man startar datorn läser den upp från Boot record på hårddisken vad som skall hända.
Om man partionerar så delar man upp hårddisken i mindre delar. Med en Boot manager kan man välja vilken del som skall vara aktiv vid uppstart. Dvs. man får möjlighet att välja exempelvis operativsystem eller som jag, flera språk för att testa programmen.
Om man dessutom gör en partition som allmän kommer man åt den tillsammans med någon av de aktiva.

------------------
GvdsSfdtTddv.

Så dessa fösvinner alltså när man formaterar hårddisken? Man måste alltså göra nya "delningar" varje gång? Om jag i så fall vill ha en rejäl "bit" där windows och alla program mm ska ligga, och en lite mindre där jag bara lägger det viktigaste. Hur ska jag då göra? På de burkar jag kanske ska fixa så är det ju redan delat, tas det bort då? :q

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Är det redan "uppdelat" räcker det med att formatera enheten. Problemet blir om du har NTFS som filsystem, då måste partitionen tas bort och en ny skapas.

------------------
"signatur"

Ok. Men allt det här med "boota", vad är det egentligen? Jag fattar fortfarande inte vad det är och varför man ska göra det. Om man måste göra det?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

"Boot" är ett uttryck för att beskriva det som sker i datorn från det att du trycker på strömbrytaren till dess att du kan börja arbeta med datorn.

Vad menas med det då? Varför ska jag boota? Är det nåt man måste göra i det där programmet när man har formaterat?

Kom igen nu då!
Jag förstår faktiskt inte.. :l

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)