webForumDet fria alternativet

w2k + sp2 = kräver mer minne?

26 svar · 369 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Petade in w2k i min lilla laptop (PII 366MHz 64Mb RAM) Visual 6 + lite javagrunkor för att kunna knacka kod lite mer portabelt. Det funkade kalas ända tills jag efter några dagar uppdaterade med sp2. Uppdateringen sänkte prestandan rejält och de 64 Mb känns som 64 Kb... finns det nåt vettigt att göra åt det?

Jaja.. självfallet har jag NTFS och defraggat och jag ska kolla efter mer RAM ;) men förutom det kanske det finns nåt reg-hack eller dyl? Eller det kanske rent av är vettigast att avinstallera sp2?

Synpunkter tack :)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

HallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg

Min lilla erfarenhet av sp2 är att systemet blev instabilare. Jag har testat på ungefär 10 arbetsmaskiner och fått det instabilare på varje maskin! Men om jag installerat det på rena servers så har det fungerat bra!

Så om du skall arbeta på din maskin så skulla iaf jag rekomndera dig till att kasta iväg det!

Förresten jag besvarade inte din fråga. Minneshanteringen vet jag inte om det var någon skillnad! Men helt klart kändes det trögare med sp2!

------------------
Ne auderis delere orbem rigidum meum!

Jo... det lutar åt att testa med att kicka ut sp2 i 1:a hand. Maskinen ifråga är ju bara en liten slimmad bärbar som inte ska göra annat än att fungera för div lättare programmering. Extra minnen verkar bli en DYR historia.. :(

Fler idéer?

------------------

Plockade bort sp2 och nu funkar det hyfsat igen. Varför?

------------------

Tyvärr kan nog ingen svara på det! Man har ju ingen riktig kontroll på vad den lägger in!

Jag köpte förresten 128 mb extra till min bärbara Toshiba och den klumpen kostade 780 plus moms! Helt klart nödvändigt tyvärr! Jag ville egentligen ha en 256:a till fast den klumpen skulle visst kosta över 7000 +moms hur dem nu får i hop den ekvationen :)

------------------

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jaja... men om nu min lilla låda funkar bättre med buggarna än utan så.. :OO :p ;)

Har frågat efter pris på 128Mb extra där maskinen är inköpt, men de verkar dröja med svaret.
*troligen dyrt till en Acer...?*

------------------

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Inte för att det har med din fråga att göra, PeW, men jag blev ju nyfiken när jag såg att fler har haft problem med SP2.

När jag installerade Service Pack 2 försvann ljudet helt och w2k hängde sig efter ungefär en timme, så det blev många omstarter. ;)
Jag avinstallerade SP2 och nu fungerar det mesta bra igen. Är det fler som har samma erfarenhet, att datorn blir "knäpp" med SP2?

Aha... de problemen du beskriver hypatia, hade jag med. Så fort engergibesparingen gick in (släckte hdd, skärm m.m..) efter 5 min så kraschade hela maskinen och jag fick plocka ut batteriet för att starta om. Det hände dock endast när jag var uppkopplad mot internet :l . På en bärbar måste man ju spara batteriet så energifunktionen kunde jag ju inte stänga av. Min lösning var att ha nätsladden i medans jag surfade och ta bort energifunktionen när det var nätdrift.
Har för mig att det är ett vanligt problem med w2k + energifunktioner (många topics om det). Men nu kan jag iaf faststlå att för mig (och kanske för dig, hypatia) så har det med sp2 att göra.

Så, Rikard.... sp2 tar inte bara bort gamla buggar, den sätter dit nya också! §e :e :e

------------------

[Redigerat av PeW den 22 jan 2002]

SP2 installerar jag av "gammal" vana och jag kan inte påminna mig om att någon maskin jag känner till har drabbats av de problem ni nämner. Ej heller prestandaförluster!?
Men, visst kan det vara så. Frågan är dock om man kan finna någon röd tråd i bland era nämnda problem.
Vad gäller IBM, Compaq och HP är det, enligt min erfarenhet, inga SP2-problem med.

Nu är det lite spec med en bärbar... och min (Acer) fungerar numera utmärkt - utan sp2 :p ...men jag hade samma strul med min "stora" burk innan jag bockade bort allt som har med energibesparing att göra ;)

Men med detta menar jag ju inte att det procentuellt sett är ett stort problem av alla burkar i världen... det jag noterat är att det verkar vara inte alltför ovanligt bland hemanvändarna som ställer frågor. Och nu kom det på tapeten - igen ;)

Men det kanske fixas i sp3? :e

------------------

[Redigerat av PeW den 22 jan 2002]

Det känns som om SP2 fungerar som Windoes ME! Antingen skiter det sig totalt eller så fungerar det hur bra som helst!

Dem maskiner jag testat på har iofs varit med likvärdig hårdvara. Kan ju vara något sådant med?

------------------

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Samma erfarenheter som Rikard, efter installation av SP2 så blir Windows 2000 helt klockrent, vet inte hur man lyckas med något annat.

------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

vet inte hur man lyckas med något annat

Då kan du testa att peta in det i en liten Acer travelmate PII 366 :e :e :e

Som jag redan skrev... problemet behöver inte vara generellt och omfatta en procentuellt betydande del för att ändå vara ett problem ;)
Kan man "lyckas" att installera sp2 fel då :q §e

------------------

Uppenbarligen. §e ;)

Åfan :OO

*finns inte mycket inställningar att pilla på hos winupdate, dock*

Men konservatismen är benhård, eller hur? :e
Eller som Tage Danielsson sa om den osannolika men ändå sanna Harrisburg olyckan:
"Det är så osannolikt så det inte har hänt"

*asg* §e

------------------

Då hypatia förärar oss med ett besök i Norrköping så diskuterades denna fråga. Kan det vara så att det är någon drivrutin som inte är MS-stämplad som ställer till det? Kan det vara BIOS som inte är uppgraderat?
Kort sagt, det känns som att det behövs mycket mer information om konfigurationen om jag ska kunna hjälpa dig/er. :)

Hmm det KAN ju ha en viss betydelse i sammanhanget att samtliga Travelmate endast är logokompatibla med NT 4 (?) men ingen annan Windows version.

Men det kollade förstås PeW innan han installerade Windows 2000 på den och SP2 :OO §e

Sök på Acer travelmate @ http://www.microsoft.com/hcl

------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.

Jodå.

PeW laddade hem den av Acer rekommenderade patchen från de samma som skulle göra den lilla lådan i w2k-dugligt skick §e

Men nu har jag beställt mer minne till burken, så vi får väl se vad 64Mb extra kan göra för underverk. Problemet jag hade var ju att lådan blev seg som klister efter uppdateringen (växlade enormt mot hdd:n) och som man då kan ana ligger "felet" i att 64Mb minne i en Acer + w2k + sp2 inte är så bra kombination. Så, min fråga var mer vad det kunde bero på att minnesanvändandet ökade... självfallet KAN det ligga i bios m.m... får som sagt se efter minnesupgr vad som händer.

Och som sagt... efter borttagandet av sp2 snurrar den på som den ska ;)

Förresten hade du fel om NT4 + min burk, Reefer. Den levererades med w98 från fabrik.

------------------

Förresten hade du fel om NT4 + min burk, Reefer

Nej din lilla panchis, jag har rätt.

Om du opererar bort gråstarren ur ögonen och letar på sidan jag länkade till så ser du att hela travelmate serien endast är logokompatibel med NT 4, att OEM för den modellen sedan tycker att W98 passar bättre på den är en annan sak.

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)