webForumDet fria alternativet

Rensa!!??!!

25 svar · 638 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Hur rensar man en eller flera hårddiskar på all information? Jag menar, att ta bort partioner är ju lätt men finns det mer att rensa? Tex partionstabell, bootsektor osv. Raderas all sån information tillsammans med partionerna eller måste man radera informationen i dessa manuellt?

Om man rensar precis allting, kan man sedan installera Windows på nytt utan att han klagar på att det saknas nödvändig information?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vilken version av windows är det du vill lägga in?

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Windows XP Professional Corporate Edition.

Då kan du i samband med installationen av det riva bort alla partitioner och låta istallationsprogrammet skapa en ny partition som formateras med ntfs. Boota bara från din cd-skiva och följ instruktionerna på skärmen.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Jojo, det vet jag ju men frågan är ifall det rensar all information i bootsektor och partionstabell.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hur rensar man en eller flera hårddiskar på all information?

Enklast är att köra debug.exe i prompt:
Mata in följande i turordning, observera att det finns en blankrad:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
A100
INT13

RAX
0301
RBX
0200
F 200 L 200 0
RCX
0001
RDX
0080
P
Q

0080 här ovan betyder PRIMARY MASTER, vill du fortsätta till andra diskar ökar du till 0081...0082...o.s.v

Om du kör från en w9x startdiskett måste du extrahera med extract.exe /e eftersom debug ligger i ebd.cab

Detta tilltag raderar all information i bootsektor och partionstabell

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 24 nov 2001]

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

AndreasC: Gör som SirPeter skriver!

Då kommer installations programmet att skriva över MBR och partitionstabellen men ny information.

Tror mig den tog bort min LILO bootmanager :e

------------------
If you can't convince them, confuse them.

[Redigerat av GunnarD den 24 nov 2001]

GunnarD>> Var det inte det han ville då? :q
Eller förstod jag fel kanske???

------------------

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

SirPeter: Sorry felsyftning i svaret, han skall göra som du skrev tidigare, då rensas MBR och partitionerna tas bort.

Det var ett svar på PeW's inlägg, man behöver inte köra något så krånligt, windows installations program fixar det själv! :)

PS. Har rättat mitt tidigare inlägg så att syftningen förhoppningsvis blir rätt :e DS.

------------------
If you can't convince them, confuse them.

GunnarD>> Oki, då hade jag tolkat honom rätt iaf. ;)

------------------

Tack för det, jag följer SirPeters råd.

Det var ett svar på PeW's inlägg, man behöver inte köra något så krånligt, windows installations program fixar det själv

Jo det borde fungera och det bör man testa först, inte minst med tanke på riskerna...

MEN jag har faktiskt varit tvungen ett par ggr att använda asm-hacket då installationsprogrammet inte klarat att "radera" ( det gör det normalt inte heller, det skriver bara över... ) så skiten kraschade vid omstarterna (det var iofs vid NT4 & w2k installationer )... ;)

------------------

[Redigerat av PeW den 24 nov 2001]

En fråga: Hur får man bort en partion märkt "bad" i PartitionMagic? Jag har lyckats återställa informationen från den och nu vill jag göra hela hårddisken till oallokerat utrymme. Eftersom informationen i min partionstabell är hur jävla fuckedup som helst så går det inte ens att ta bort all partionsinformation utan att det blir felmeddelanden. Kanske ska jag köra PeW's råd iallafall för att rensa helt och hållet, eller?

Okej så här tänkte jag göra:

Om jag gör efter PeW's förslag, borde inte då alla partioner på alla diskar försvinna då eller måste man ta bort dem manuellt innan man tömmer partionstabellen?

Sedan när allt är tömt, alla partioner borta och partionstabell tömd, då installerar man Windows XP. Ifall Windows XP mot förmodan skulle behöva ha en partion för att kunna starta installationen, som de allra flesta windows-versioner faktiskt behöver, så kan man ju skapa en med fdisk. Hur låter detta? Något jag missat?

Du kan göra allt det där under installationen av XP, både ta bort och lägga till det som behövs.

------------------

Nja, det är inte alls SÄKERT att det alltid fungerar att använda windows installationsprogram när tabellerna är trasiga ;)

Windows skriver inte och använder inte hela tabellerna och det raderar (suddar bort) definitivt inte det som fanns där innan. Men vid en lyckad operation skrivs det som fanns där innan över med ny information på just de bytena som windows använder. Men tredjepartsprogram (boot el. partioneringsprogram) har en tendens att lägga in information på andra ställen i startspåren... om de sen stör tabeller eller ej vet jag inte men ibland kan det fucka upp sig... och då finns det såna här alternativ att tillgå.

Men man kan / bör alltid börja med de traditionella sätten, speciellt som att det gäller att ha tungan rätt i mun när man kör asm-hack. Fast poängen med rätt utfört hack är just att hela startsektorn och partionstabeller raderas genom att alla de 512 bytena skrivs över med nollor. Sen är det bara att köra traditionella partioneringsverktyg som NT:ns installationsprogram, fdisk, fips eller vad det nu är....

Vet inte vad som är lämpligt i detta fall, men jag tycker att SirPeters förslag är vettigt, dvs prova med det först (winXP's installationsprogram) men om det inte verkar funka till hundra kan du alltid testa det jag tipsade, men se till att skriva in exakt det som det står. Sen återgår du till winXP installationen och partionerar och formaterar upp disken.

------------------

[Redigerat av PeW den 25 nov 2001]

Ok, men vad är då riskerna med asm-hacket, vad kan gå fel om man försöker sig på det?

Om jag mot förmodan skulle bestämma mig för att köra asm-hacket, hur gör jag ifall jag har en Me-startdiskett? Jag ska ju köra debug.exe och där skriva in alla de där kommandona men du skrev också om att jag skulle extrahera ifall jag hade en 9x-diskett. Skulle du kunna tala om hur jag skriver exakt fram till det att det är dags att skriva själva hacket.

-----------------------------------
En till liten sak som jag inte tycker att jag riktigt har fått svaret på. Om jag kör ams-hacket, försvinner alla partioner från båda diskarna då tilsammans med informationen i bootsektor och partionstabell?

[Redigerat av AndreasC den 25 nov 2001]

Ok, men vad är då riskerna med asm-hacket, vad kan gå fel om man försöker sig på det?

Genom att du går direkt på ställen du inte borde vara KAN du ställa till det och radera fel sak. Du får inga andra chanser genom Y/N frågor eftersom det är inget operativ som hjälper dig...

Om jag mot förmodan skulle bestämma mig för att köra asm-hacket, hur gör jag ifall jag har en Me-startdiskett?

Mot förmodan? Se det som en andra utväg ist. Men du raderar alla partioner på den disken (0080)...
Hur man gör med ME vet jag inte, men det är nog ingen skillnad från en w98 diskett... har för mig att man kör extract.exe /e <enter> så packas diverse verkyg upp.
Väl där kör du debug <enter> och sen de kommandon jag skrev tidigare.

------------------

Så om det blir fel så är det bara att kasta hårddisken sen då?

------------------------------------
En fråga: Du sa att man kan radera fel sak om man gör fel, men hur kan man radera fel sak? Allt ska ju raderas, eller?

[Redigerat av AndreasC den 25 nov 2001]

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)