Ingenstans står det att läsa hur mycket RAM-minne det satt i burkarna som testades. :(
Min uppfattning är att om man bara passerar 128 MB RAM så rullar XP smidigare än 2000. 128 och under är dock Win2k snabbare. Medhåll eller mothåll? ;)
Har inte testat med mindre än 512Mb RAM
Har dock läst tester som visar att XP är snabbare än 2K.. Antar att det är som med Mac vs Windows tester, att man kan bevisa vad man vill med dem :)
Det enda jag vet säkert är att mitt XP bootar snabbare än 2k, annars kan jag inte avgöra om det ena är snabbare än det andra.
Mest för att kolla hur det gick så lade jag in xp i en burk med 64Mb och jag kan ju säga som så att den burken tänker jag inte ens försöka göra nåt vettigt i som den är. :e
Jag testade samtidigt att lägga in det i en 350Mhz med 384Mb och den rullar på riktigt bra och upplevs som snabbare än när jag hade 2000 i den.
Helt rätt Rikard, skulle tro att man får fram liknande resultat om man körde NT 4 WS vs Windows 2000 Pro med 64 MB RAM, dvs att NT 4 WS är snabbare.
En sak jag sett med XP som skiljer den från W2k är att den utnyttjar pagefilen mycket hårdare än vad W2k gör, trots att man kan stänga av den i XP, vilket man inte kan göra i W2k, med samma antal tjänster (och samma typ, jag stänger alltid av alla onödiga tjänster) + IE6 uppe så tar XP ca 65 fysiskt RAM samt ca 64 PF, W2k tar ca 60 fysiskt och ca 30 PF.
Det skulle innebära att XP har ca 43% mer total memory usage än W2k.
Sedan beror det naturligtvis på vilka program du har uppe och på vad du gör med dom, men det ger iaf en viss fingervisning, vi som körde NT 4 WS tidigare vet att med mycket RAM så flyger NT fram, till skillnad från W9X/ME, där det inte verkar spela någon större roll hur mycket RAM man sätter i efter 128 -mer RAM till folket alltså :e
/r vill tillägga dock att som jag sagt tidigare så "känns" XP mycket mer rappare i GUI:n än vad W2k gör, iaf på min maskin.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
Minnesmängden verkar inte ha så stor betydelse, om ni frågar mig. Jag har en Athlon på 1GHz med 1GB minne, och W2K upplevdes ändå som snabbare. Körde med det klassiska utseendet i WinXP, och använde WindowFX från Stardock i båda versionerna. Mitt arbetssätt verkar inte lämpa sig för XP, fast å andra sidan har ingen Windows-version hittills gjort det.
------------------ Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Jag arbetar dokumentorienterat, inte programorienterat, vilket väldigt få system är anpassade för. Minne är billigt, och det är fruktansvärt tufft att kunna cacha in en hel CD-image i minnet. ;)
Minnesmängden verkar inte ha så stor betydelse, om ni frågar mig
Eftersom du har kört NT/2k/XP så undrar jag verkligen hur du har lyckats komma fram till denna smått absurda slutsats ;)
Om det något som verkligen har betydelse i dessa system så är det just minnesmängden, till skillnad från Kalle Anka systemen.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
Chainsaw:
Vad exakt menar du med att du arbetar dokumentorienterat istället för programorienterat? Det vore intressant om du kunde förklara lite närmare.
Att det inte är något skillnad i prestanda mellan 512 MB ram och 1024 MB ram är självklart, eftersom Windows inte använder mer än 256 MB normalt. Det är bara när man har för lite RAM som det påverkar prestanda.
Dokumentorienterat kan enklast beskrivas som att jag väljer att öppna dokumenten / objekten, inte programmen. Ett beteende som jag lärde mig under OS/2 var att samla alla objekt (eller skuggor till dom) jag behövde för ett visst projekt i en enda mapp. När man stängde mappen så stoppades alla öppna dokument ner där, och vid ett senare tillfälle kunde man öppna mappen och alla objekt återtog sin föregående öppna status. Liknande saker hände om man minimerade mappen: allt doldes inuti mappen men stängdes inte, utan kunde återupptas när som helst utan fördröjningar.
Jag är alltså fruktansvärt icke-Startknappsvänlig, om vi säger så. Istället ligger det flera mappar på skrivbordet, en för varje projekt. "Nytt dokument"-menyn är också välanvänd.
Oj, så det finns något i Windows som du tycker om alltså?
------------------
-Hörni!
-Vad är det, Bill?
-Vi har lyckats!
-Jag fattar inte. Förklara dig, din get.
-Ni minns den där typen i Sverige som tycker att våra prylar suger?
-...Jens, va?
-Just han. Han har erkänt att han gillar en sak i Windows!
-Sådärja! Bara 6984 saker kvar då som han hatar.
-Du glömde de sakerna han inte gillar i alla andra program och API:et.
-Justifan... Hur mycket blev det?
-Mycket.
-Jaja... Tillbaks till jobbet, det är ljus i tunneln!
------------------
Jo, en sak till Chainsaw; du använder i stort sett hela tiden W2k när du är här på wF (förutom denna sällsynta gång) men ändå retar du dig så förfärligt på Windows, 6984 saker var det ja, får se nu, måste ju vara väldigt jobbigt att fortsätta använda någonting som du avskyr så mycket, ja man skullle ju tom kunna kalla det för lite hjärndött...eller hur?
------------------
Man skulle faktiskt kunna beskriva det som ganska jävla korkat, men förslaget om att jag skulle installera OS/2 eller Mandrake på jobbet möttes av spridda skratt och ett unisont nej. Det är ett helvete när utvecklingsverktygen jag använder inte är skrivna i Java eller är opensource.
men förslaget om att jag skulle installera OS/2 eller Mandrake på jobbet möttes av spridda skratt och ett unisont nej.
Ja vad konstigt, undrar varför dom skrattade :OO
ps du vet att OS/2 är utdött? tom IBM skiter högaktningsfullt i det, det senare alt. ska jag inte ens kommentera om varför det är ett extremt dåligt os att utveckla på, jag tycker att det faller sig naturligt. ds
------------------
[Redigerat av Reefer den 29 okt 2001]
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.d8c17768