webForumDet fria alternativet

W2k - problem med RAM

33 svar · 314 visningar · startad av Wiberg · sida 2 av 2

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Jepp, problemet började när minnet sattes in så det känns ju som det inte är helt oskydligt. :) Men å andra sidan så kvarstod som sagt felmeddelanden när jag tog ut det. :l

I tjänster hittar jag inget som jag lyckas förknippa med NAV men jag kan ju ha missat något. Vet inte om Du har nån nytta av detta men här kommer en bild på aktivitetshanteraren så du kan se vilka aktiviter som körs.

Eftersom jag precis har installerat win2000 efter en formatering så har jag installerat en hel del program men inget Corel/adaptec. Bara t.ex. icq, ws_ftp pro, acdsee m.fl.

Skulle aldrig falla mig in att använda ZA. :)

Nej, grafikkorten har jag inte haft en tanke på. ;) Hur kommer det in i bilden förresten? :q

------------------
Mvh. Wiberg

[Redigerat av Wiberg den 25 okt 2001]

Hmm. Ok! Så du tror alltså inte att det är i minnet som felet ligger? Kan ju vara bra att veta om man ska gå och klaga i affären eller nåt liknande... :)

Hur var det med drivrutinerna till grafikkortet då. Nån idé att kolla upp det?

------------------
Mvh. Wiberg

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Nä, i tjänstehanteraren ser det ok ut.

Hmm...känns som om jag börjar sakna ideer om vad det kan vara för fel.

Kanske forumledarmarsvinet eller solgossen har någon ide? ;)

Att problemen uppstod när du stoppade in modulen men kvarstår när du tar ut den skulle ju kunna tyda på att någon annan hårdvara (som tex moderkortet) börjat sjunga på sin sista vers.

Att ominstallera är ju egentligen inte heller nåt alternativ eftersom vi inte kan vara säkra på att det inte är någon annan hårdvara som det har uppstått ett fel på.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Minns du vad du höll på med när detta inträffade?

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Hur var det med drivrutinerna till grafikkortet då. Nån idé att kolla upp det?

STOP 1E brukar oftast vara orsakad av krattigt skrivna grafikkortsdrivrutiner

Du kan ju testa med att uppdatera dom, om det inte är så att du redan har dom senaste, isåf kan du testa med att nedgradera dom ;)

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

Efter formateringen så tror jag inte jag har installerat några drivrutiner alls till grafikkortet. Kan ju bero på det kanske... ;)

Datorn hade stått oanvänd i sådär 1 dag när jag satte in minnet så jag minns inte var jag gjorde innan. Tror jag laddade ner lite saker från Windows Update...

------------------
Mvh. Wiberg

Datorn krashade när jag installerade drivrutiner till grafikkortet så jag installerade om hela Windows 2000 för att vara på den säkra sidan. ;

Och än så länge har jag iaf sluppit några felmeddelanden... :)

------------------
Mvh. Wiberg

När jag installerade om w2k så valde jag samma anv.namn och lösenord som förra gången men nu verkar det som en ny användare har skapats.

Detta medför att den förra användaren står som admin och jag kan inte komma åt några viktiga inställningar.

Jag kan ju inte logga in på det gamla kontot heller eftersom det är samma anv.namn och lösenord som detta... :(

------------------
Mvh. Wiberg

Så ja... Nu börjar felmeddelandena komma ingen... :)

Fel ... bla bla bla ... The memory could not be "written"

Verkar som det är minnet som spökar i alla fall...

Börjar bli jävligt trött på det här nu! :x

------------------
Mvh. Wiberg

Jobbigt ju :l

Nu har inte du sagt det, och jag har bara antagit att det är gjort, men jag frågar för säkerhets skull iaf -har du installerat Service Pack 2? :)

------------------

Hmm. Jag höll faktiskt på med det innan jag satte in det nya minnet.

Kan ju kanske ha blivit nåt fel där...

------------------
Mvh. Wiberg

Och nu kan jag inte komma åt Windows Update eftersom jag inte har adminrättigheter på min egen dator (se inlägg ovan). :l

------------------
Mvh. Wiberg

Nu verkar det som om det hela äntligen har löst sig! :)

Kom till slut på vad felet var. Efter att ha bytt plats på minnesmodulerna verkar det inte bättre än att det är i "facket" som det nya minnet satt i som felet ligger. Så nu funkar det prima! :)

Installerade också om W2k för att få tillbaka adminrättigheterna. :)

Så... Då återstår bara att tacka dig för all hjälp. Tack!

------------------
Mvh. Wiberg

*grumpz* :x

men bra att det fixade sig :)

------------------

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)