webForumDet fria alternativet

W2k - problem med RAM

33 svar · 314 visningar · startad av Wiberg

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Efter att ha installerat 128MB extra minne så har det uppstått lite problem i w2k.

När jag startade upp första gången så funkade det bra tills jag öppnade aktivitetshanteraren. Då kom en blå ruta upp med något felmeddelande som jag inte hann läsa och datorn startades om.

Andra gången kom samma felmeddelande upp igen direkt inne i w2k och datorn startades om.

Nu får jag följande alert när jag kommer in i w2k. "navapsvc.exe genererade ett fel och programmet måste startas om". Och... datorn startas om. :(

------------------
Mvh. Wiberg

Nu kommer den blå rutan upp lite då och då och orsakar omstart.

Och datorn går ju inte direkt snabbare nu med 256 RAM. Snarare tvärtom. :l

------------------
Mvh. Wiberg

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Vad står det i loggboken?

kolla efter "winlogon"

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Nu fick jag ett meddelande om att viktiga filer som Windows behöver har ersatts av nya okända versioner. Tycker det börjar lukta virus... :l

Ska kolla loggen...

------------------
Mvh. Wiberg

[Redigerat av Wiberg den 24 okt 2001]

I programloggen så får jag inga varningar på winlogon men tre stycken med WinMgmt som källa.

WMI ADAP kunde inte behandla prestandabiblioteket PerfDisk pga en tidsöverskridelse i funktionen open.

Informationerna med winlogon som källa meddelar bara att filsystemet på C har kontrollerats.

------------------
Mvh. Wiberg

Så...

Vad tror Ni kan vara problemet?

------------------
Mvh. Wiberg

Perfräknarna är inget att bry sig om, det är lite "skönhetsfel" i W2k bara, påverkar inget egentligen förutom räknarna för just den funktionen som han gnäller på.

Men stäng av att han startar om datorn > winkey + pause/break > advanced > "startup and recovery" > klicka bort "automatically restart"

Sedan noterar du STOP-meddelandet när du får det, ska vara i stil med; IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (parameter, parameter, parameter)och publicera det här. :)

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

[Redigerat av Reefer den 24 okt 2001]

Ska bli! :)

------------------
Mvh. Wiberg

Kan det här vara nåt btw?;
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q137/5/39.asp?

CAUSE
These error messages can occur if either of the following conditions exists:
Your computer has hardware or software problems (hardware failure is the most common cause).

You try to over clock the speed of your computer's processor (for example, you set a 150 MhZ processor to run at 187 MhZ).

NOTE: Norton Anti-Virus 2001 may cause this issue as well.

The above STOP error means a trap occurred in kernel mode and the trap is either one the kernel is not allowed to have or is always fatal. The most common causes of a STOP 0x7F are:

Low-level hardware corruption, such as corrupt memory (RAM)

Mismatched memory modules

A malfunctioning motherboard

Slit ut den där minnesmodulen, om det funkar bra efter det så är modulen korrupt! :)

------------------

Ok. Ska göra det!

Men vad menar du med korrupt? Är den sönder eller är det bara det att den inte passar till mina andra minnen eller till moderkortet?

Kan det vara att jag blandat PC100 med PC133 (har ju funkat bra innan).

:q

------------------
Mvh. Wiberg

Minnet är utplockat men felmeddelandet kvarstår! :l

------------------
Mvh. Wiberg

Ok en sista utväg;

Avinstallera NAV

Det ska gå utmärkt att blanda PC100 och 133

Vad stod det för STOP meddelande btw?

------------------

Det felmeddelandet vill inte komma upp nu när jag behöver det... ;)

Istället får jag lite felmeddelande i IE.

Internet Explorer har genererat ett fel och måste startas om... bla bla bla

/r NAV är avinstallerat och felmeddelandet om navapsvc.exe är borta. Men det känns fortfarande inte som allt är frid och fröjd. Finns det nåt program för att testa så att minnesmodulera funkar som de ska?

------------------
Mvh. Wiberg

Jo jag testade själv en minnesmodul för något år sedan men kommer fan inte ihåg vad programmet hette, kanske stoffe vet?

Var beredd dock på att en fullständig test av en 128-modul tar sin lilla tid ;)

Annars kan du söka runt på www.downloads.com

Alla dom är "DOS-program" som du lägger på en diskett och bootar om eftersom minnesmodulen naturligtvis inte får vara upptagen med något när han testar.

------------------

Ok... Är väl bara att vänta på stoffe då! ;)

Men de där felmeddelandetna som börjar dyka upp i IE är inte heller helt kul... :l

------------------
Mvh. Wiberg

Ominstallera IE, tror att NAV har fuckat upp den.

------------------

Usch. Men om det nu inte är minnet det är fel på så varför började problemen precis efter jag satt in det... :q

------------------
Mvh. Wiberg

Här det jag använde när jag testade minnet, kan dock vara lite komplicerad om man inte är van vid DOS kommandon

http://www.teresaudio.com/memtest86/memt28.zip

Bäst är att läsa igenom det här och avgöra om du vågar;
http://www.teresaudio.com/memtest86/#commands

Och som sagt den tar en väldig tid på sig, dessutom kör den indefinitely, dvs du måste hålla koll på när den väl har "passerat" igenom modulen.

------------------

Nu fick jag upp felmeddelandet igen, det lyder...

STOP: 0x0000001E (0xC0000005, 0x81732A6D, 0x00000000, 0x48445539)
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpningen av fysiskt minne är klar. Kontakta systemadministratören eller teknisk support.

Det har även börjar ploppa upp lite fler mindre felmeddelanden här och där... :(

:q

------------------
Mvh. Wiberg

Ok, då har vi lite att gå på, som det här tex;

STOP: 0x0000000a
STOP: 0x0000001e
STOP: 0x00000050

CAUSE
These errors may be caused by one or more of the following:

Hardware failure (memory, processor, or motherboard).

Anti-virus software that is running on your computer.

Services installed by third-party software.

RESOLUTION
To resolve these problems, perform one or more of the following:

Replace the faulty hardware. You may be able to determine the faulty hardware by running diagnostics provided by the manufacturer. Please contact the hardware manufacturer for more information.

Disable any anti-virus software that is running on your computer. If the STOP errors no longer occur, contact the anti-virus software manufacturer about a possible upgrade.

Disable any third-party services that may be running. If the STOP errors no longer occur, contact the third-party manufacturer about a possible upgrade.

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q183/1/69.ASP?

Du har ju avinstallerat NAV, och problemen uppstod när du satte in den nya minnesmodulen, men problemen kvarstod fast du tog ut modulen, eller hur?

Kolla i tjänstehanteraren att NAV inte har lämnat kvar några "spöktjänster" som fortfarande ligger uppe.

Kör du ZA btw? ;)

Andra program som du installerat nyligen? Corel CD creator eller Adaptec tex?

R/ uppgraderat grafikkortsdrivrutinerna nyligen?

------------------

[Redigerat av Reefer den 25 okt 2001]

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
129 ms — hämta forumlista (db)
128 ms — hämta statistik (db)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)