webForumDet fria alternativet

Seg Win 98

23 svar · 239 visningar · startad av Robert

RobertMedlem sedan dec. 1999164 inlägg

Jag har Win 98 och en fullt och bra fungerande dator (tills nu). Jag har skaffat mig fast internet anslutning (ADSL) och försöker utnyttja datorn som det är tänkt (?). Med andra ord stänger jag aldrig av den, ibörjan hade jag IE, word och ett par till program till startade hela tiden, word tog för mycket minne och datorn låste sig efter ett par timmar. Nu har jag bara IE och ett par småprogram igång hela tiden men datorn blir ändå segare och segare för varje minut den är igång, efter ca 12-36 timmar låser den sig och så får man göra stora omstarten (det var länge sen jag lyckades stänga av datorn med hjälp av bara mjukvaran) Är det någon som har nåt bra tips på hur man kan ha datorn igång under lite längre tid utan att den segar ihop fullständigt ?

------------------
Robert

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000469 inlägg

Byt till w2k

Jag vill nog behålla Win 98, bara göra den lite stabilare (är annars väldigt nöjd)

------------------
Robert

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Om du inte har installerat patcharna på windows update & Office update, gör det det kan hjälpa...

------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

[Redigerat av stoffe-2k den 03 mar 2001]

Hur kan du vara nöjd om du får boota om hela tiden?
Minneshanteringen i w98 suger!
W98 allokerar minne men släpper inte tillbaka allt av minnet vid program avslut, detta för att m$ har lagt in en "feature" (en väldigt l33t sådan).
Detta för att det skall gå snabbare att starta samma program vid ett senare tillfälle.

W2k pustar och stånkar på bra...
Min dumburk har en gång i tiden gått 8 månader utan omstart... och då snackar vi belastning, programmering, internettjänster, spel o dy. (dumma åskväder som fick propparna att gå).

W2k är klart bättre än w98! Byt!

:p

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

D3VaST8D

Robert har redan sagt att han är nöjd med W98, om han är det så borde du vara det för du bestämmer väl inte vilket OS som han ska ha på sin dator ...eller?

Besides så kanske inte alla vill slänga ut 2000 för en uppgradering eller 3600 för en full retail, bara för nöjet att behöva köpa mer minne efter det att dom har installerat W2k, vi är många som faktiskt köper programmen och inte warez-tankar dom. ;)

----------------------------------

Robert

Som stoffe sa; surfa till windowsupdate och ladda ner och installera alla relevanta uppdateringar till W98, men du ska också göra så här; gå till start/kör skriv "msconfig" tryck <enter> under fliken "autostart" ser du alla program som startar med Windows, klicka bort alla som inte har med systray.exe eller explorer.exe att göra, starta om datorn och se sedan om det gör någon skillnad.

Sedan kan du öppna filen msdos.sys som ligger i roten på C:\ (du måste ha visa alla filer påslaget för att se den) och skriv in följande i slutet av den;

Dblspace=0
Drvspace=0

sedan längre upp så har du under;

[options]

doublebuffer=1

ändra den till 0

spara filen (du måste ta bort skrivskyddet på den först) och starta om datorn, nu har du rensat bort allt onödigt som kan slöa ner datorn , det plus uppdateringarna borde göra en del :)

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Jag vill nog behålla Win 98, bara göra den lite stabilare (är annars väldigt nöjd)

Obs NOG. Visst w98 kan vara bra, men om han vill ha en stabilare system så håller inte w98 i längden.

"... fast internet anslutning (ADSL) och försöker utnyttja datorn som det är tänkt (?). Med andra ord stänger jag aldrig av den ..."
"efter ca 12-36 timmar låser den sig ..."

Om man bara har ie, word osv igång så finns det ingen anledning att vara uppkopplad hela tiden. Däremot om han vill köra internettjänster och annat kul kan han ha datorn igång hela tiden.
Då kan han tjäna på att byta OS.

... vi är många som faktiskt köper programmen och inte warez-tankar dom.

Vad i helvete menar du? Påstår du att jag inte köper programmen??? Visst några program har jag inte köpt... har du reggat alla dina shareware program, exv winzip (jag har inte reggat alla mina)?

Jävla tomte!!! (Ursäkta utbrottet, men jag gillar defenitivt inte att du tror jag använder olagliga kopior! :( )

D3VaST8D

Jävla tomte!!! (Ursäkta utbrottet, men jag gillar defenitivt inte att du tror jag använder olagliga kopior!)

Undrar vem det är som är tomte här :OO

Robert ville ha hjälp med W98, och du börjar babbla om W2k som en annan underhuggare -bought and payed for by Microsoft. :l

------------------

[Redigerat av Reefer den 03 mar 2001]

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Håll er till sakfrågan och hoppa över pajkastningen. :)

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

QMedlem sedan apr. 20001 209 inlägg

D3VaST8D: Jag har ADSL, burken på jämt och ständigt med diverse tjänster igång som Icq, ftpserver (ja, jag får ha det), pws, Netscape osv och jag upplever inga problem med Win98.
Allt blir vad man gör det till! ;)

(jag har inte reggat alla mina) (..) gillar defenitivt inte att du tror jag använder olagliga kopior!
Öh, nähä... :q

Robert: Följ Reefers råd och rensa undan så mycket onödigt som möjligt i Autostart osv

------------------
To be or not to be - that's not a question!

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

Jag har också ADSL. Jag lyckades hålla datorn ifrån krashar i nästan exakt 3 dygn. Sedan krashade den.. Efter det bytte jag till Windows 2000 och nu efter 3 veckor har den fortfarande inte krashat en enda gång. Windows 98 kan aldrig bli "stabilt".

------------------
webmaster resources

BitstateMedlem sedan nov. 2000396 inlägg

inte?... kör själv både win98 och 2k och i fråga om stabilitet har jag aldrig haft några problem med win98.

Angående att win98 inte deallokerar minne, lätt fixat. på http://www.analogx.com finns ett finfint program som heter maxmem och som fixar just det. Just det att datorn blir segare allt eftersom man använder den fixar maxmem för de flesta men burkar som crashar har jag ingen aning om :)

Låter som om något program läcker minne eller något liknande...

[Redigerat av Bitstate den 04 mar 2001]

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Låter som om något program läcker minne eller något liknande...

Håller med, där. Bättre att gå till botten med den ledtråden än att slänga in handduken ;) outredd
Tyvärr så är det inte ovanligt att det slarvas med deallokeringen i många program, man anser att det är windows uppgift... lathet eller inkompetens?

------------------
Ancilla, face mea laganum!

wow vad många svar det blev (ville inte starta en jämförelse mellen W2K och Win 98) Jag kommer att behålla Win 98 och prova de tips jag fått av er. Tack för att ni har tagit er tid och hjälpt mig på traven.

------------------
Robert

Matti

Vad har vi sagt om att bli hög på hallonsaft? :e

Jasså W98 kan inte vara stabil? hm nå, då kanske du kan förklara för mig varför jag har haft många fler problem -bsod:er och explorer krascher, med W2k, under mycket kortare tid än vad jag någonsin fått med W98, på exakt samma hårdvara? ;)

So far har inte W2k inmponerat speciellt mycket på mig, eller andra som har samma gamla Windows-betonade problem med den -instabilt och inkonsekvent uppförande!

------------------

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Off Topic:

hm nå, då kanske du kan förklara för mig varför jag har haft många fler problem -bsod:er och explorer krascher, med W2k, under mycket kortare tid än vad jag någonsin fått med W98, på exakt samma hårdvara?

Jag tar mig friheten att svara i Mattis ställe... ;)
Helt enkelt för att du installerar ocertifierade drivrutiner. Vilket OS som helst kan gå ner om man "våldför sig" på det. :e

Rikard

Du kanske inte läste det jag skrev?

på samma hårdvara

Om W98 klarar sig alldeles utmärkt med den hårdvaran varför skulle inte W2k göra det? -försök att förklara det utan att haspla ur dig standard MS svar på det problemet, för det är nämligen strunt.

Nämnas bör att samtliga enheter är med som kompatibla med W2k på HCL.

------------------

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 208 inlägg

Reefer >> Du verkar verkligen ha något emot W2K :e

Nu kan ju jag bara tala för min del men mitt Windows har aldrig varit så stabilt som det blev efter installationen av Windows 2000. Det var verkligen ett jättelyft :e

Men Reefer har ju 50års erfarenhet ;)

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Rossifumi

Du verkar verkligen ha något emot W2K

Jag har emot crappiga MS-produkter som inte håller vad dom lovar.

Nu kan ju jag bara tala för min del men mitt Windows har aldrig varit så stabilt som det blev efter installationen av Windows 2000. Det var verkligen ett jättelyft

Så bra för dig då, andra har inte samma tur, har du varit på nyhetsgrupperna för W2k?

Men Reefer har ju 50års erfarenhet

?? ....tror att du har missat någonting där.

------------------

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 208 inlägg

Jag menade inte att vara elak / dum när jag sa det (50år...) men jag kom inte ihåg hur länge du hade hållit på, så jag drog till med något... Alltså så var det positivt, OK!

Nej, jag har inte varit på nyhetsgrupperna. Har de mkt problem :e

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb