webForumDet fria alternativet

IE krash

79 svar · 971 visningar · startad av Web-Tor · sida 3 av 4

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Anar buggig version av INUSE. :(

Pröva mv.exe och följ Q184408 istället.

[Redigerat av Rikard den 17 jan 2001]

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tack så vänldigt mycket för mv.exe.
Fick lite problem ändå:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
C:\mv>mv.exe /x c:\inuse\schannel.dll c:\winnt\system32\schannel.dll
c:\inuse\schannel.dll => c:\WINNT\SYSTEM32\schannel.dll failed - Error Code == 5

?Tor?

------------------
TorWeb
-------------------

Kör med "/d" och starta sedan om. Tänk dock på att uppdatera din Rescue-disk först (RDISK.EXE) om något skulle gå åt pipsvängen. :)

Nu fick jag det att funka men det går inte att installera SP6. Skall man kanske ta bort kommentaren i update.inf så att referensen till schannel.dll finns med?

Kolla på schannel.dll som jag fick av dig och där står ju också: TLS / SSL Security Provider (US and Canada Use Only)??

/T

------------------
TorWeb
-------------------

Då känns det som att det har blivit något fel någonstans på vägen. När jag tittar på den fil jag har skickat till dig står det:
Description: TLS / SSL Security Provider (Export Version)
Filversion: 4.86.1959.1877

Jämför med originalfilen.

Sorry! Det är nog jag som börjar bli snurrig. Helt klart för mycket dll-filer nu. Skall testa en gång till.

------------------
TorWeb
-------------------

Nä! Nu får det vara nog! Jag lyckades fixa till det i mv och bootade om. Men samma schannel.dll ligger kvar i.a.f!

Går det bra att avinstallera SP6 och IE och sen lägga in hela klabbet igen. Försvinner favoriter o.dyl. när man gör det eller är det nåt annat man bör tänka på?

/T

------------------
TorWeb
-------------------

Sök efter filen schannel.dll på hela hårddisken.
Jag har aldrig hört talas om det, men om SFC (System File Checker) eller WFP (Windows File Protection) nu skulle finnas på disken så ersätter den dll-filen med automatik.
Om du skulle hitta någon sådan fil, kolla versionsnummer och flytta den om möjligt till en egenskapad katalog t.ex. c:\temp.

Jag har fyra schannel.dll:

1. Den jag fick från dig
2. Säkerhetskopia på skrivbordet
3. c:/winnt/system32
4. c:/I386 ???

------------------
TorWeb
-------------------

Sorry, hade en del annat att göra... :)

Det känns som om vi har missat något. Har du lust att göra följande:
Beskriv vad du har installerat.
- NT 4 Sv/En version
- Servicepack (nivå)
- Applikationer, vilka och vilka versioner?
- Kör WinMSD och spara resultatet i en .NFO-fil som du mailar till mig.
- IE, version?
- Annat du kan tänka dig har med detta att göra.

Du kan även få skicka update.inf-filen du har använt till mig, så ska jag verifiera att den är korrekt.

- Windows NT4 Sv
- SP 6a SV
- IE 5.0 och kanske hög kryptering (ja du förstår :) )
- Applikationer har jag en massa men inga konstigheter: Office 2000 och andra standard paket...

Blir det inte lättare att installera om IE5 och SP6.

/Tor

------------------
TorWeb
-------------------

Ah! Tror du missade min kommentar för 2 sidor sedan... ;)

Annars är det avinstallation av IE som gäller samt ominstallation av "standard encryption IE" för att därefter lägga på SP6.

Personligen trodde jag att det redan var gjort!

Jo, IE har jag installerat om utan resultat. Tänkte att man kanske skulle ta bort SP6 oxå...men...

...jag körde mv.exe innan jag gick hem igår och när jag startade datorn imorse så gick det att installera SP6! :q

...men när jag startade om datorn efter installationen så kommer den inte igång. Filen ntoskrnl.exe saknas eller är skadad. Är det något jag kan ta från en annan dator och isåfall: hur lägger jag in den?

/Tor

------------------
TorWeb
-------------------

[Redigerat av Web-Tor den 18 jan 2001]

Du har rescue-disk lätttillgänglig!? Det jag bad dig fixa igår. :)

Kör den, följ instruktionerna noggrannt!

Visst! Jag var en duktig pojke och skapa en sådan! :) Efter lite efterforskning så är det troligtvis fel i boot.ini filen men den går ju inte att ändra i eftersom jag inte får igång datorn (NT-paradoxen) x(

Jag har kört "reparations-installationen" och stoppat i min reparations diskett men när datorn startas om så hittar den fortfarande inte ntoskrnl.exe så datorn startas inte!!!

/T

------------------
TorWeb
-------------------

Nödlösning i samband med uppstartsproblem på WinNT-burkar.

Installera WinNT på nytt fast i en annan katalog - t.ex. WINNT2.
Installera så minimalt som möjligt och lägg inte till datorn i någon domän.
När OSet är uppe, gå in och korrigera boot.ini - som f.ö. är gemensam för både WINNT-/WINNT2-installationen och starta sedan om. (hela den här processen tar normalt c:a 20 min)
I boot-menyn väljer du, efter korrigeringarna, det gamla alternativet för att åter starta din gamla WINNT-installation.
Fungerar det inte, starta åter om med WINNT2-installationen, korrigera lite till och pröva sedan igen. Fortsätt med detta tills det fungerar.
När det fungerar kan du ta bort WINNT2-katalogen och modifiera boot.ini. Om du, som jag nämnde ovan, installerar den som en minimal installation kommer detta överhuvud taget inte påverka din "skarpa" installation. :)

[Redigerat av Rikard den 18 jan 2001]

Jag har laddat ner ett program som heter NTFSDOS som skall göra det möjligt att läsa NTFS från DOS. Om inte det funkar får jag göra som du föreslår... :(

------------------
TorWeb
-------------------

Jag fick inte NTFSDOs att funka. Jag får köra på det andra spåret istället. Skall jag köra installationen som vanligt? När väljer man VAR NT skall installeras?

/Tor

------------------
TorWeb
-------------------

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Skall jag köra installationen som vanligt? När väljer man VAR NT skall installeras?

1. Ja

2. Du kommer att bli tillfrågad om detta av installationsprogrammet när det är så dags.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Det program du har laddat ner ger dig bara läsrättigheter på disken. :(

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)