Reefer>>
Har du gjort den själv??
Går den att ha på vilken dator som helst? även min.
Windows 98 Starten
42 svar · 329 visningar · startad av fredrik99 · sida 2 av 3
Fredrik99
Nej. Man kan inte byta BIOS med varandra... BIOS finns på ett chip på moderkortet. Däremot kan man uppdatera BIOSet genom att ladda hem lämplig uppdatering från moderkortstillverkaren.
Reefer, har man mycket "grejor" i sin burk kan det ta tid att initiera allt. En compaq-server med några SCSI-diskar kan ta några minuter på sig innan den börjar ladda operativet - som bekant?
Fredrik99;
Har du gjort den själv??
Går den att ha på vilken dator som helst? även min.
hehehe :e nänä, jag menar datorn alltså, det är som Richard säger att det inte går att byta bios från en dator till en annan...
Richard;
har man mycket "grejor" i sin burk kan det ta tid att initiera allt. En compaq-server med några SCSI-diskar kan ta några minuter på sig innan den börjar ladda operativet - som bekant?
Jasså? lite dr...hehehe :e minsann, Jojo, men nu är det ju knappast nån server som Fredrik99 har hemma.. eller?
Bekant? nä varför skulle det vara det? ...en ledtråd; SPARC ... bekant för dig? :e ...minsann -nu var jag lite dr...tillbaka ...hehehe ;)
*/iofs så kan den ju ta en j-a tid på sig att reboota den också, men det behöver man ju som bekant inte göra mer en gång per år typ.. ;)
[Redigerat av Reefer den 03 jan 2001]
Det var inte menat att vara dryg. :)
Jojo, men nu är det ju knappast nån server som Fredrik99 har hemma.. eller?
Nej, men det var mer för att ta ett lite "extremare" exempel.
Bekant? nä varför skulle det vara det?
Jag tänkte att du kanske hade jobbat med motsvarande. :)
SPARC
Jodå, bekant är det, men inte så mycket mer. :)
*/iofs så kan den ju ta en j-a tid på sig att reboota den också, men det behöver man ju som bekant inte göra mer en gång per år typ..
Nu dock är det dax att vara dryg ;) - och ärlig samtidigt...
Precis som med NT och/eller Win2k servrar som jag installerar alltså? :e
De brukar inte behöva startas om på ett år eller två - har flera dokumenterade exempel... ;)
[Redigerat av Rikard den 03 jan 2001]
Jag har laddat hem en ny version av mitt moderkort. Jag gick ut i dos och gick in i filen.
Och fick upp:
Fail - Due to EMM386 or QEMM
???
De flesta uppdateringar för BIOS med mera kräver en bootdiskett. Kontrollera den tillhörande readme-filen. De brukar vara väldigt nyttiga och viktiga för att få det hela rätt. :)
Vad var det för beteckning på ditt moderkort?
[Redigerat av Rikard den 03 jan 2001]
Jag får uppfattningen att det är följande fil du borde ladda hem:
http://www.gigabyte.com.tw/support/temp/6bxe_f1.zip
från sidan:
http://www.gigabyte.com.tw/support/intel440bx.htm#link6bxe
Jepp det är som Richard säger, du MÅSTE skapa en bootdiskett(win98 startdiskett)och lägga BIOS uppdateringen där, sen väljer du "starta datorn utan cd-rom" när du får den menyn!(dvs när du bootar upp med disketten)
Att bara "starta datorn i dos-läge" är en dödssynd när det gäller BIOS uppdatering, då laddas ju allt det som står i config.sys å autoexec.bat!
LÄS! LÄS! LÄS! readme filen som följer med ...BIOS uppdatering är inte att leka med ... ;)
PS. du KAN lägga uppdateringen på hårddisken också och köra den därifrån det beror på vem du frågar lite men du MÅSTE starta upp med en bootdiskett iaf :e .DS
Lycka till. :)
Fast, det e kanske bättre att få ner dessa grejerna.
- Tiden från det att "Startar Windows..." tills inloggningrutan visas.
44 s
- Tiden från det att du skriver lösenord och har möjlighet att "accessa" Windows.
14 s
Något förslag på fler grejer?
[Redigerat av fredrik99 den 03 jan 2001]
Har inte börjat funder på det riktigt än... Ska göras. :)
Reefer>>
LÄS! LÄS! LÄS! readme filen som följer med ...BIOS uppdatering är inte att leka med ...
Det fick mig att tänka till. För det fanns ingen readme fil.
Fredrik99;
Hm nä kollade runt på deras site precis -det var ju stinkande dåligt med info om BIOS flashningar där -tror VIA slår dom med hästlängder i det avseendet (otroligt nog)
Men om du bara gör som Richard och jag sagt ska det nog gå bra -men kom ihåg jag rekommenderar INTE att du gör det :e
För skulle det balla ur kommer du att bli gramsen på oss och det vill vi ju inte ... ;) (iaf inte jag)
PS. Jag har gjort totalt 4 updateringar på min Win98 burk, och alla dom gångerna så har det funkat bra, med ökad funktionalitet som följd (särskilt när det gäller ACPI funktioner) .DS
Så det är upp till dig! :e
Jag avstår nog;)
Du har inget förslag vad jag kan göra annars? För det ska gå snabbare att starta windows.
Jag har tagit mig samman och testade att gå in i installationsfilen.
Där kommer det upp att skulle skriva File name to program, vad ska jag skriva där??
fredrik99;
Ok det är ingen auto-update på den -du ska skriva 6bxe.F1 i filename to program
(versaler eller gemener spelar ingen roll) sen ska det funka!
Sen ska den säga när den är klar, och du kan reboota med att trycka ctrl+alt+del, gå in bios efter det och välj "setup default" eller liknande så att den bootas med standard inställningar, sen kan du gå in efter det och ändra tillbaka till dom inställningar du hade förut!
Lycka till! :e
Vilka inställningar menar du?