Jag behöver lite hjälp, vad jag kan göra för att få en snabbare windows98 start. Det ska inte ta 1 min 30 s.
Dator:
P3 550 mHz
128 ram.
[Redigerat av fredrik99 den 03 jan 2001]
42 svar · 329 visningar · startad av fredrik99
Jag behöver lite hjälp, vad jag kan göra för att få en snabbare windows98 start. Det ska inte ta 1 min 30 s.
Dator:
P3 550 mHz
128 ram.
Det finns många möjliga orsaker.
Har du nyss installerat maskinen?
Annars kan du testa att radera typsnitten du inte behöver.
------------------
------------------
Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto.
Den som gräver en grop åt andra använder oftast spade
Fredrik99;
Du behöver inte nödvändigtvis ha ett PROBLEM, om du har installerat tex anti-virus program, Office etc etc, så ligger det enhel del å skvalpar i uppstarten ...gå till start/kör/ skriv "msconfig" under fliken "autostart" ser du vad för program som startar samtidigt med Windows, testa att ta bort dom stegvis och se vad det gör för skillnad!
Vad jag såg i dina autoexe.bat å config.sys så är det väl egentlligen bara SB16 som laddas i autoexec som du kan disabala (dvs om du INTE spelar nåra DOS spel) den inaktiverar du i enhetshanteraren, högerklickar på "sb16 emulation device" å väljer egenskaper sen "inaktivera i denna maskinvaruprofil" efter det att du starta om datorn så kan du ta bort raderna med dom drivisarna i autoexe.bat dvs;
SET BLASTER=A240 I7 D1 H7 P330 T6
SET SBPCI=C:\SBPCI
Försiktighet anbefalles som alltid! ;)
Har du ett nätverkskort installerat?
Har du satt fast IP på det?
Racerankan>> Installerade windows 98 igår kväll
Reefer>> Har gjort det, men det tar fortfarande lika långt tid
Rikard>> Jag har ett nätverkskort installerat på datorn. Men jag använder inte det. Bara ibland när jag koppla ihop dator med någon annars.
Kolla egenskaperna för nätverket. Verifiera att du har en fast IP-adress.
Rikard>> Nepp, jag har inte fast-ip
eller hur menar du?
Markera TCP/IP för ditt nätverkskort.
Klicka på egenskaper.
Skriv följande:
IP-adress: 169.254.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Rikard>> Jag har ett nätverkskort installerat på datorn. Men jag använder inte det. Bara ibland när jag koppla ihop dator med någon annars.
AHA! Tror Richard är inne på rätt spår här, jag hade nämligen nätverkskortet installerat precis innan jag fick fast lina med chello och då fick jag en "häng" precis innan han ska växla över till desktopen, han väntar helt enkelt på nätverket (som ju inte finns) sen när jag fick uppkopplingen så försvann det där!
Hmm om du inte har ett nätverk men iaf vill ha kortet kvar, så kan du ju göra samma sak med det som med sb16 dvs "inaktivera i denna maskinvaruprofil" sen är det ju bara att aktivera det igen när du vill spela spel med nån annan dator!...eller är jag helt fel ute Richard? :e
IP-adress: 169.254.0.1
Subnet: 255.255.255.0
Ah, privat IP, ja det är klart, blir nog lättare så än med det jag föreslog ... ;)
Du är f-n inte så dum du Richard... :e
[Redigerat av Reefer den 03 jan 2001]
Reefer, eller så sätter man en fast IP-adress - vilket vi håller på med - så är saken i stort sett ur världen ändå. :)
Reefer, på något sätt borde det väl märkas att man jobbar i branschen och att man har pysslat med datorer sen 87... ;)
Kan man väl tycka i alla fall... :e
Jag klockade innan hur långt tid det tog att starta datorn, fick det till 1 min och 55 s.
Nu tog det "bara" 1 min och 33 s.
Men det måste finnas mer att göra?
på något sätt borde det väl märkas att man jobbar i branschen och att man har pysslat med datorer sen 87
87? Tss! tss! ...rena newbien ... :e
Det tidigare tipset Reefer nämnde tycker jag lät alldeles utmärkt. Sen skull jag gärna vilja veta vilka applikationer du startar i samband med uppstart.
De efterfrågade applikationerna finns representerade i Start/Program/Autostart och i "System tray".
Rikard>>
Inga program ligger i mappen Autostart.
I System tray ligger:
Icq, volym, televakten, sb audiopci 128 micer och anslutningen till internet.
Icq, televakten och sb audiopci 128 mixer påverkar definitivt din uppstartstid, men jag skulle vilja kontrollera ytterligare en sak. Skulle du kunna testa att starta om och "klocka" följande saker:
- Tid från det att du slår på strömbrytaren till "Startar Windows..." visas.
- Tiden från det att "Startar Windows..." tills inloggningrutan visas.
- Tiden från det att du skriver lösenord och har möjlighet att "accessa" Windows.
- Tid från det att du slår på strömbrytaren till "Startar Windows..." visas.
33s
- Tiden från det att "Startar Windows..." tills inloggningrutan visas.
44 s
- Tiden från det att du skriver lösenord och har möjlighet att "accessa" Windows.
14 s
Oki, de första 44 sekundrarna kan vi inte göra så mycket åt. Det går kanske att optimera BIOS genom att stänga av "auto-detect" funktioner, men eftersom de är BIOS har en förmåga att skilja sig åt har jag svårt för att hjälpa dig med det.
Tiden till inloggningsrutan tror jag dock att man skulle kunna ge sig på.
Jag ska tänka en liten stund... ;)
Likaså de sista 14 sekundrarna.
Men, men, då är vi alltså nere i 58 sekunder nu jämfört med 1 min 22 sek tidigare!? Knappt 30% bättre alltså? :)
Att det tar 33 sek för datorn att komma till POST_BIOS läge blir jag förvånad över klockade min precis den tar 11 sek på sig, kan det verkligen skilja så mycket mellan olika BIOS å maskinparker?
Själv har jag en "no-name" som jag har byggt själv, vet inte om det har nån betydelse i sammanhanget! ;)