När jag ska starta om min dator eller stänga ner den så klickar jag på "Start" och sedan "Shut down". Sedan dröjer det upp till fem minuter innan själva avsluta-rutan dyker upp, där jag kan välja vad jag ska göra.
Vad är det som gör att den dröjer så mycket? Jag förstår självklart att ni inte kan säga exakt vad det är - men kan ni ge mig tips på var jag börjar leta?
Jag kör som sagt Windows XP på min laptop DELL Precision M6400 med 4 Gb RAM och 2x 460Gb RAID 0.
Normalt sett hade jag installerat om datorn själv och skitit i felsökningen, men här kan / får jag inte installera om själv, utan måste lämna ifrån mig datorn till vår inhyrda driftavdelning som tar typ 2 veckor på sig.
Jag har i stort sett samma problem med min firma-Dell laptop, det tar en evinnerlig tid att starta om. Den står och tuggar på nätverksanslutningar och personliga inställningar. Jag står snart inför point of no return och blir således tvungen att lämna in den på IT-avdelningen för en ominstallation.
Hos oss är det oftast profilen som strular till det, kanske driften kan kolla på den lite snabbt?
Hos oss är det oftast profilen som strular till det, kanske driften kan kolla på den lite snabbt?
Jag ska såklart kolla med dem - men "lite snabbt" - det är då det blir ett par veckor av det hela... Profilen kanske det går enkelt att kolla dock, tack för tipset! :)
Jag ska pröva att rycka nätverkskabeln innan jag ska hibernate:a nästa gång. Jag provade att koppla ifrån alla nätverksenheter som inte är lokala, men det blev ingen märkbar skillnad.
När jag ska starta om min dator eller stänga ner den så klickar jag på "Start" och sedan "Shut down". Sedan dröjer det upp till fem minuter innan själva avsluta-rutan dyker upp, där jag kan välja vad jag ska göra.
Vad är det som gör att den dröjer så mycket? Jag förstår självklart att ni inte kan säga exakt vad det är - men kan ni ge mig tips på var jag börjar leta?
Jag kör som sagt Windows XP på min laptop DELL Precision M6400 med 4 Gb RAM och 2x 460Gb RAID 0.
Normalt sett hade jag installerat om datorn själv och skitit i felsökningen, men här kan / får jag inte installera om själv, utan måste lämna ifrån mig datorn till vår inhyrda driftavdelning som tar typ 2 veckor på sig.
Mvh och tpf,
Textfilen för Shutdown Dialog Box kan vara korrumperad, skapa gärna en ny, det bör snabba upp, så här:
Bringing Up the Shutdown Dialog Box
1. Create a new txt file somewhere on your system, open it and put in this one line:
(new ActiveXObject("Shell.Application")).ShutdownWindows();
2. Save and Close the file. Change the extension to js and your got it.
3. You can make a shortcut to that file to make it easy to shut down your system. http://www.onecomputerguy.com/windowsxp_tips.htm#shutdown_dialog
LoLo, tack för tipset! Jag testade lite snabbt och det verkar funka som en workaround. Jag ska kolla om den fortfarande är snabb upp när datorn har varit igång ett tag, men det verkar lovande! :)
(just nu är den vanliga manövern snabb som blixten såklart, så det är lite svårt att jämföra...)
Öööh, ingen aning. :)
Kan man ta reda på det på datorn eller ska jag kasta mig över driftarna? (Jag slipper gärna det sistnämnda - jag jobbar på ett av världens 500 största företag, och det är en del byråkrati och allt ska göras på förutbestämda sätt, så allt tar tiiiiid.)
Nja du får nog fråga dem. Men om ni kör roaming så laddas förändringar i din profil upp till servern när du loggar ut. Detta kan ta tid om det antingen är mycket som ska kopieras eller om det finns något problem.
Detsamma gäller utloggningsscript, de kanske försöker ansluta till nätverksresurser som tar tid att svara.
Vill du gräva på egen hand så kan du söka på userenv logging eller user environment debug logging. Då kan du avläsa exakt vad som händer vid på- och avloggning.
Det som är suspekt är ju att det tar år för själva rutan där jag väljer vad jag vill göra att dyka upp. Jag hade förstått lite mer iaf om all väntan inträffade efter att jag valt att starta om, stänga av eller gå ner i standby. Inte förrän då borde ju utloggningsscript och profilförändringar synkas...
Helt glömt bort att rekommendera ett bra program till dig i den här tråden, sry!
Du kan använda Brutus, ett supereffektivt program som stänger av, omstartar windows snabbt, samt ger dig andra bra inställningar i dess kontrollpanel. Det är 100% freeware. Har testat programmet i Vista, inte i Se7en dock.
Brutus lets you log off, restart, or shut down a computer running Windows 98 Second Edition, Windows Me, Windows 2000, Windows XP, or Windows Server 2003. The way you always wanted to. With a single click. http://www.proffs.nu/brutus.htm
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e