Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg har en kompis som vill installera om windows xp (Formatering). När han sätter in skivan och startar om så klagar den över saknade config/system32 filer. Kommer ingen vart i nuläget. När han trycker Enter för att boota ifrån cdn så händer liksom inget.
Hur ska han göra?
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Trasig, gammal skiva, eller har skivan fungerat tidigare? Piratskiva eller real? ;)
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jo skivan fungerade för 1,5 årsedan.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Be Lasp att ordna en ny skiva med SP3!
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Kan vara repig skiva tyvärr, det där har hänt mig med, du får rippa den och bränna om. Nero brukar fixa det sen...(shit) sry sry, glömt vad programmet heter. http://www.nero.com/eng/index.html
Om inte det hjälper, finns det andra skivor att testa med?
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Tror det är den skivan han har. Rippa!? Kopiera över till ny skiva?
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
Kalle M skrev:
Tror det är den skivan han har. Rippa!? Kopiera över till ny skiva?
Japp, med Nero, men det var ett annat program som jag själv använt, men har helt glömt bort namnet, testa Nero iaf, återkommer när jag kommer på det.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Ok, tackar för hjälpen :-)
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Nepp, namnet på det programmet är som bortblåst, men hursom, det finns ju annars microxp - 100% free XP. Som någon klurig person gjort. ;)
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=micro+xp&btnG=Google-sökning&meta=&aq=f&oq=
ISOfilen är på ca 88 mb.
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg
LoLo skrev:
Japp, med Nero, men det var ett annat program som jag själv använt, men har helt glömt bort namnet, testa Nero iaf, återkommer när jag kommer på det.
Kan det vara CloneCD/CloneDVD http://www.slysoft.com/sv/clonecd.html? Ifall skivan innehåller kopieringsskydd så installerar man även anyDVD och man kan klona utan problem.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Har kopierat windowsskivan men det funkar ändå inte.
Den säger följande:
"Windows couldnt start because the following file is missing or courrupt:
\ WINDOWS \ SYSTEM32 \ CONFIG \ SYSTEM
You can attempt to repair this file by starting Windows Setup using the original Setup CD-ROM.
Select ´r´ at the first screen to start repair.
Har försökt detta. Har ställt Bios till läsa CD-rom som första alternativet.
Datorn försöker frågar alltså efter skivan och tryck Enter, när gjort detta så jobbar den lite o så kommer meddelandet ovan upp.
Är det någon inställning i bios? Hur gör jag isåfall?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Beroende på BIOS kan du trycka på en tangent , kanske F12, och få upp bootalternativ.
Men vilken version av Windows XP är det du vill ha tillgång till. Kolla nyckeln på datorn!
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg
Kalle M skrev:
Har kopierat windowsskivan men det funkar ändå inte.
Den säger följande:
"Windows couldnt start because the following file is missing or courrupt:
\ WINDOWS \ SYSTEM32 \ CONFIG \ SYSTEM
You can attempt to repair this file by starting Windows Setup using the original Setup CD-ROM.
Select ´r´ at the first screen to start repair.
Har försökt detta. Har ställt Bios till läsa CD-rom som första alternativet.
Datorn försöker frågar alltså efter skivan och tryck Enter, när gjort detta så jobbar den lite o så kommer meddelandet ovan upp.
Är det någon inställning i bios? Hur gör jag isåfall?
Nej, du har gjort rätt, det ska starta med CD i BIOS > sedan removable drives osv.. det är tyvärr skivan det är fel på. Ny skiva är det som gäller alltså.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Ringde en konsult som säljer Win återställningsskivor, sa att hans skiva ej skulle hjälpa, trodde på någon inställning i bios, han trodde inte berodde på skivan. Han föreslog att "reseta bios" genom lyfta ut moderkortets batteri i någon minut, batteriet (stort som en 1-krona bara att lyfta ur sade han). Men vet i katten ifall jag vågar mig på det.
Det är alltså fel på skivan?
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Nåja, alltid bra att söka på errormeddelandet, ber väldigt om ursäkt, sry, borde ju gjort det. Slarvigt av mig, anywaaay..
http://support.microsoft.com/kb/307545
Error Article ID: 307545 skrev:
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Hoppas nu att det äntligen löser sig.