webForumDet fria alternativet

Mystiska omstarter

11 svar · 718 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tjejens laptop har ett tag nu betett sig väldigt konstigt. Det rör sig om en Dell-laptop (Inspiron 1525) med Windows Vista, som utan anledning titt som tätt startar om sig. Ibland en gång om dagen, men allt som oftast ett flertal gånger. Omstarterna sker aldrig när datorn används aktivt utan bara om den stått orörd en stund, både om skärmen är helt uppfälld eller om den är halvt stängd (men inte gått ner i viloläge). Oavsett skärmsläckare är igång eller inte.

Antingen har installationen blivit skum och då ska vi nog blåsa om den, men jag tänkte bara kolla om någon har något annat förslag på lösning? Så sent som igår kväll installerade jag, på uppmaning av Vista självt, uppdateringar (för tredje gången sen i torsdags) men dessa har aldrig gjort någon skillnad vad gäller själva problemet.

Så. Någon? Tack på förhand!

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Iofs från hp, men följ gärna rek. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00965537&lc=en&cc=us&dlc=&product=60234

Step 1: Disabling Automatically restart option to view error messages
You can prevent the computer from restarting by turning off the Automatically Restart option:

1.
Click Start .
2.
Right-click Computer , and click Properties
3.
Click Advanced system settings .
4.
Click the Advanced tab and select Settings in the Startup and Recovery section.
5.
Remove the check mark next to Automatically restart under System Failure .
6.
Click OK to close the Startup and Recovery window and click OK , again, and then close the System Properties window.
7.
Restart the computer.

Det där var ju kalas men då är ju frågan - systemfel skapar omstarterna. Då har vi ändå en felsökning att göra med andra ord.

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Står det något i loggboken?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vet inte hur aktuell denna guide är med Vista, men det kan ju vara värt en titt i alla fall:

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=80093

Att stänga av automatisk omstart löser inga problem, skillnaden är bara att man kommer att få en kvarstående blåskärm när det skiter sig.

Kan man öppna loggfilen på något sätt? Det är "memory.dmp" på 192Mb just i skrivande stund.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Dryden skrev:

Kan man öppna loggfilen på något sätt? Det är "memory.dmp" på 192Mb just i skrivande stund.

Inte Vistauppdaterad, men kanske en spark i rätt riktning? ;)

Ja, det var ju dit muskot länkade så jag får väl sonika ta och titta mer på den lösningen. :e

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Vad får du för felmeddelanden då? Får du några öht? Just wondering ;)

Inga felmeddelanden, utan bara att datorn plötsligt startar om.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Står det inget i loggboken?

Har inte hunnit kolla närmare på det där men jag ska så fort jag kommer hem igen. :)

258 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
131 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)