webForumDet fria alternativet

xp startar inte efter avinstallation av f-secure

4 svar · 1 312 visningar · startad av buffe

buffeMedlem sedan sep. 20071 inlägg

Kanske nån kan ha några vinkar hur de vore bäst att komma in på hårdskivan där windows är installerad. Win xp Pro SP2 sve.

Alltså jag avinstallerade f-secure och det förorsakade att windows inte mera startar. Kommer till win-logon, sedan bluescreen och boot. Verkar vara korrupterade startsektorer.

Det här har jag försökt. F8, kollar alla alternativ inget fungerar. Inte felsäkert läge, inte återställning.

Bootar från orginal cd. Försöker installerna xp på nytt så jag får en prompt för att reparera startsektorerna. Kommer så långt att installationen vill kolla hårdskivan, där fastnar den.

Kopplade loss ide-skivan där windows finns, försökte installera en ren windows på min andra HD (sata-skiva), men installationen hittar inte den hd:n.

Har en startcd till xp:n, samma där, kommer lika långt som med orginal cd:n.

För tillfället har jag bara två ideér.
a) låna en ide-hd med windows så jag kanske kommer till min korrupterade hårdskiva för att reparera startsektorerna.
b) köra Linux från en cd för att kanske kunna rädda data på hårdskivan.

Vinkar tas emot med tacksamhet

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

C, skaffa dig en diskett och kasta över drivarna för sata:n och tryck f6 när installationsprogrammet frågar om du vill installera extra scsi-drivrutiner.

JonasFirefoxMedlem sedan mars 200724 inlägg

Du skriver inte om det fungerade. Jag har ett (möjligen) liknande problem. Efter avinstallation av F-Secure (2006) så fungerar visserligen Windows men det är omöjligt att koppla till internet.

Har försökt allt tror jag, började med reparera nätverksanslutningar (i kontrollpanelen), byta kabel, kolla hårdvaran, koppla direkt till kabelmodemet, kopplat via trådlösa routern - men inget fungerar. Den påstår bara "det finns ingen internetanslutning" och liknande nonsens. Funktionen reparera ger "kan inte förnya IP-adressen".

Datorn är en medelbra HP på 3,4 GHz, Win XP (Home Ed) och mitt trådlösa nätverk fungerar utmärkt (med övriga datorer alltså!). Någon som har nåt tips?

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://cexx.org/lspfix.htm

.LSP-Fix
Repairs Winsock 2 settings, caused by buggy or improperly-removed Internet software, that result in loss of Internet access
LSP-Fix is a free Windows utility to repair a loss of Internet access associated with certain types of software. This type of software, known as a Layered Service Provider or LSP, typically handles low-level Internet-related tasks, and data is passed through a chain of these programs on its way to and from the Internet. However, due to bugs in the LSP software or deletion of the software, this chain can get broken, causing the Internet connection to become inaccessible.

Genom att f secure avinstallerats på kanske ett fel sätt? :i .. avinstalleras även den såkallade LSP kedjan, med denna fix kan du åter få internet, hoppas jag, har inte haft problemet själv, men vet om denna fix. Om du vill veta mer om Winsock: http://en.wikipedia.org/wiki/Winsock

JonasFirefoxMedlem sedan mars 200724 inlägg

Tack! Ska testa detta senare. Se mitt svar om detta i annan tråd http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1375288#post1375288

146 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)