Efter avinstallation av F-Secure (2006) är det plötsligt omöjligt att koppla till internet.
Har försökt "allt",
- reparerat nätverksanslutningar (ger "kan inte förnya IP-adressen"),
- byta kabel (en som garanterat funkar)
- kolla hårdvaran (allt ser ok ut)
- koppla direkt till kabelmodemet (normalt via router - ingen skillnad)
- kopplat via trådlösa routern igen (andra datorerna ansluter hur bra som helst)
Ingenting fungerar. Någon som har ett tips?
Datorn är ett år gammal medelbra HP på 3,4 GHz, 512 RAM, Windows XP Home Edition SP2.
Jaha, och nu har jag installerat om F-Secure och - voila! - nu funkar internet som vanligt. MEN jag vill ju inte ha programmet! Det tar enormt mycket kraft och får datorn att gå varm (processorn går upp till 100% och fläktarna låter som mindre jetplan... oftast hänger sig alltihop då).
Nån som vet hur man åtgärdar detta, pleeease?
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg kan det va så att F-secure är så bright att det anser att din avinstallation orsakades av ett virus eller liknande? Buggar till registret eller vilka services som körs, för att förhindra att trojanen/viruset/nått... ska skicka information om din dator ut över nätet? Låter långsökt jag vet...men det är en teori i alla fall.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Hade samma sak en gång då fick jag installerade det igen och avinstallera det igen sen. (gick väl fel under avinstallationen eller något).
Tack för förslag.
Mycket möjligt att nåt gick snett, det tog egendomligt lång tid att avinstallera. Men jag använde iaf programmets inbyggda funktion för att göra detta.
Iofs borde programmet ha en spärr för att bli avinstallerade av virus eller trojaner men det enklaste vore ju då att kräva produktnyckeln. Hur ska det annars kunna veta att jag inte är en trojan - så att säga?
Kommer köra F-secure ett tag till nu eftersom det faktiskt verkar funka bättre (datorn är segare än utan och det tar löjligt lång tid starta windows, men den "skenar" inte). Sedan ska jag ta tag i det och bli av med eländet, jag tar hellre risken för virus än har en dator som ändå bara går att använda sporadiskt.